Derfor trengs det fleire barnehagelærarar

I dag har likevel berre 42 prosent av dei tilsette i barnehagen ei barnehagelærarutdanning. Dette er ein svært låg lærardel samanlikna med andre utdanningsinstitusjonar.

I rammeplanen for barnehagen blir det fast slått at «barnehagelærarar er den profesjonen som blir spesielt utdanna for å kunna ta vare på oppgåvene til barnehagen». Barnehagelæraren er den første læraren til barnet. I barnehageåra er utviklinga til barna enorm – på alle område. I denne perioden blir grunnlaget lagt for fellesskap, danning og læring, både her og no og for framtida. Og ikkje minst: I denne perioden får barna sine første venner og vil oppleva gleda og meininga i å inngå i eit leikande fellesskap.

For at det første møtet med fellesskapet skal bli ei god oppleving for barna, for at dei skal få moglegheita til å få ein venn, for at dei skal få oppleva meistring, for at dei skal få oppleva glede, meining, læring, leik og utfolding, for at barna skal få ein barnehagekvardag som kjennest trygg, inkluderande og støttande – ja, då trengst det fleire barnehagelærarar.

Kvifor? Fordi det å gi kvart enkelt barn desse moglegheitene krev god kunnskap om pedagogisk leiing av barnegruppa.


Dette kan barnehagelærarar

Barnehagelæraren har gjennom utdanninga si brei kunnskap om:

    pedagogikk og fagområda til barnehagen

    leiing og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om leiken og læringsprosessane  til barn

    barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i eit samfunn prega av språkleg, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfald

    språkutviklinga til barn, fleirspråklegheit, sosiale, fysiske og skapande utvikling og gryande digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheiter

    rettane til barn og om kva som kjenneteiknar eit inkluderande, likestilt, helsefremjande og lærande barnehagemiljø

    barn i vanskelege livssituasjonar, som kunnskap om vald og seksuelle overgrep mot barn og korleis setja i gang nødvendige tiltak etter gjeldande lovverk

    nasjonalt og internasjonalt forskings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærarprofesjonen

 

Barnehagelæreren bruker kunnskapen sin til å:

    leggja til rette for leiken til barn, undring, læring, og utvikling og til å grunngi vala sine

    vurdera, stimulera og støtta den allsidige utviklinga til ulike barn i samarbeid med heimen og andre relevante instansar

    improvisasjon i leik, læring og formidling

    vurdera, stimulera og støtta dei ulike evnene til barn, og ta omsyn til dei ulike bakgrunnane til barn og føresetnader

    framme kreative prosessar og kultur- og naturopplevingar med fokus på den skapande aktiviteten til barn, heilskaplege læring og oppleving av meistring

    nytta relevante faglege verktøy, strategiar og uttrykksformer i eigne læringsprosessar, i pedagogisk arbeid, i samhandling med heimen og relevante eksterne instansar

    identifisera særskilde behov hos enkeltbarn, som identifisera teikn på vald eller seksuelle overgrep

    etablera samarbeid med aktuelle tverrfagleg og tverretatlege samarbeidspartnarar til barnets beste

    rettleia medarbeidarar, reflektera kritisk over eigen praksis og justera denne under rettleiing

    finna, vurdera og visa til informasjon og fagstoff og framstilla dette slik at det belyser ei problemstilling


Bred oppslutning i samfunnet


Ambisjonane som ligg til rammeplanen for barnehagen har brei oppslutning i samfunnet. For å jobba i tråd med desse ambisjonane, og for å gi barna den beste arenaen for omsorg, leik, læring og danning, er det no behov for å styrkja den samla lærartettleiken i kvar barnehage.

Utdanninga til barna startar i barnehagen – derfor trengst det fleire barnehagelærarar!