Innspill til møte Hsbk, 28.8.24 

Publisert: 29.08.2024

23/24 - Evaluering av skoleprogram

 

Utdrag saksfremlegg:  

Administrasjonen mottok følgende verbalforslag fra bystyret: «UNDERVISNINGSOPPLEGG MOBBING, UTENFORSKAP MED MER - Bystyret ber hovedutvalget for skole, barnehage og kultur vurdere innkjøpte undervisningsopplegg innen mobbing, utenforskap og psykiske vansker og samtidig vurdere andre aktuelle opplegg som kan være aktuell for skolene i Kristiansund. I denne vurderingen inngår også evaluering av bruk av MOT i ungdomskolene». 

I Kristiansund kommune jobber vi sammen med de andre kommunene på Nordmøre for å utvikle oss videre på det systematiske arbeidet gjennom deltakelse i læringsløype om læringsmiljø og inkluderende praksis. Læringsløypene blir utviklet i samarbeid med NTNU og DMMH, og utvikler praksisen ut fra hva kommunene har behov for. Denne metodikken bidrar til medvirkning av alle ledd. Dette er en del av et niårig løp, og man har jobbet i tre år med læringsmiljø og inkluderende praksis. 

Utdanningsforbundet: Vi går ut ifra at dette arbeidet er en del av desentralisert kompetanseutvikling (Dekomp): FIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen). Tanken bak ordningen er at lærere og ledere i skolen skal ta større ansvar for egen kompetanseutvikling i et samarbeid med lokale forskningsmiljøer.  Dekomp-ordningen skal bidra til at skoleutvikling tar utgangspunkt i utviklingsbehov på den enkelte skole. Vårt inntrykk nasjonalt er at dette tar tid og at avklaringen av skoleutviklingsbehov i stor grad skjer hos skoleeier. 

Vi har gjort en kjapp undersøkelse av hvorvidt våre lærere opplever medbestemmelse i valg av hvilke program de skal bruke, og de som har svart sier de ikke opplever å ha medbestemmelsen. Noen sier de fikk uttale seg om noe for mange år siden, der noe fungerte og andre ikke. De trekker fram programmet “Zippy” som eksempel på et program de ble pålagt å bruke for mange år siden, og som ikke fungerte.  

Våre medlemmer sier videre at lærerne selv må få et innblikk i hvert enkelt program, før det bestemmes noe som helst. Lærerprofesjonen metodefrihet og autonomi må være grunnlaget for valg av program, og ikke skoleeier/administrasjon, politikere og Nettverk Nordmøre.  

Spørsmål:  

Hvorfor er ikke intensjonen med Dekomp i fokus? 

Kommunedirektørens innstilling sier at Hovedutvalg for skole, barnehage og kultur skal ta saken til orientering. I bystyrets verbalforslag står det at skoleprogrammene skal vurderes av hovedutvalget.