- Startside
- Fylkes- og lokallag
- Møre og Romsdal
- Utdanningsforbundet Kristiansund
- Nyheter
- Innspill til Hovedutvalget for barnehage, skole og kultur, 24.10.24
Kristiansund
Innspill til Hovedutvalget for barnehage, skole og kultur, 24.10.24
Innspill til Hovedutvalget for barnehage, skole og kultur, 24.10.24
Tekst: Hege Henden Nørbech
Publisert: 12.11.2024
Innledningsvis lurer vi litt på utvalgets mandat: Utvalget og dets mandat er hjemlet i kommunelovens § 5-7, § 5-9, jf. § 5-1 og § 5-14 (Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) - Kapittel 5. Kommunal organisering. Folkevalgte organer - Lovdata)
Udf: På kommunen sine sider står det: Kommunen har fire hovedutvalg, alle med 9 medlemmer. Utvalgene forbereder og innstiller saker som behandles av bystyret. Plan- og bygningsrådet behandler saker i henhold til plan- og bygningsloven (Organisering | Kristiansund Kommune Årsrapport 2016)
Vi savner at saker forbereder og innstilles til bystyret. Hsbk er vel ment å legge til rette for en bredere og dypere deltakelse i politiske beslutningsprosesser?
SAK 27/24 - Oppstart av planarbeid «Forebyggende arbeid for barn- og unge og familier»
Hovedavtalen regulerer partssamarbeidet. I Formålet står det: Hovedavtalen skal være et virkemiddel for å sikre og legge til rette for gode prosesser mellom partene og for en positiv utvikling av kvalitativt gode tjenester i kommuner.... Tjenester av god kvalitet og tilpasset brukernes behov forutsetter gode prosesser og medvirkning.
I Del B, § 3-1 c) Arbeidsgivers og tillitsvalgtes gjensidige rettigheter og plikter: ...skal arbeidsgiver på et tidligst mulig tidspunkt informere, drøfte og ta de tillitsvalgte med på råd.
Udf erfarer at det ikke er (ennå) lagt opp til et partssamarbeid i arbeidet med nytt kapittel i eksisterende oppvekstplan. Dette bryter med intensjonen i Hovedavtalen.
SAK 28/24 - Vikarpool i skole og barnehager
Vi vil kommentere at saken ble lagt ut på sakslista FØR den var ferdig drøftet med tillitsvalgte. Siste drøfting var fredag 18.10.
Utdrag, side 1: Grunnskolene og barnehagene i Kristiansund oppfyller lovpålagte bemanningsnormer, med unntak på en skole skoleåret 23/24. Jfr Kvalitetsmelding for grunnskolen 2023.
Udf: Lenke som forklarer GSI og SSB: Sjekk din kommune: Her er det flest og færrest ukvalifiserte lærere (utdanningsnytt.no)
Dette er 2022 tall, og SSB-tallet for KSU for 2023, oppdatert juni 2024 var: 256 av 312 lærere hadde en lærerutdanning og 27 har ingen høyere utdanning. Det vil si 17,9% av lærerårsverkene mangler lærerutdanning. 29 stk. har en høyere utdanning, men ingen lærerutdanning. Se vedlagt tabell fra SSB.
KSU ligger på et minimum (noe under) bemanningsnormer i skoler og barnehager, og gir ikke rom for å sette inn kvalifiserte i lærers fravær. Vi erfarer at det heller ikke er særlig ønskelig (!?) med overtidsbruk, og det finnes pr. nå heller ingen (få) å ta av utenfor skoler og barnehager som er kvalifisert. I saksfremlegget vises det til at skolene har vikarer, men vår erfaring er at de i svært stor grad benytter ukvalifiserte.
Ny Opplæringslov sier:
§ 17-7 Krav om at skolane har tilgang på vikarer: Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at skolane har tilgang på vikarar ved vanleg og venta fråvær.
§ 17-1 Krav om kompetanse i skolen: Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for rett og nødvendig kompetanse i skolen.
Utdrag, side 2: Etter diskusjoner og drøfting, og kunnskap fra forsøket på å etablere vikarpool i grunnskolen i 2020/21, besluttet kommunalsjef følgende løsning....
Udf: Vi vi poengtere at vi ikke gikk for en fordeling av midlene på overordnet nivå, men vikarpool. Se drøftingsreferater vedlagt saken til hovedutvalget.
Utdrag, side 2: For barnehagene ble midlene brukt til .........En 20% stilling styrket administrasjonen rundt enhetsleder med vikarstøtte på ledernivå.
Udf: Dette viser i stor grad utfordringsbildet, der bemanningen er alt for lav og utsatt for en systematisk underbudsjettering. I tillegg vil det å benytte deler av midlene til å opprette en administrativ stillingsprosent, ikke gi barnehagen kvalifiserte vikarer!
Utdrag, side 4: Dagens situasjon Skole: Dette innebærer at noen lærere har såkalt undertid – mest benyttet i ungdomsskolene.
Udf: Når det gjelder UNDERTID: I protokoll fra forhandlinger av SFS 2213 (arbeidstid skole) ble sentrale parter enige om protokoll-sfs-2213-arbeidstid-skole-2023.pdf (utdanningsforbundet.no):
Utdrag, side 3: Tidligere arbeid med tema “Vikarpool” I 2020 og 2021...... Intensjonen da var at alle skoler måtte «gi» 6% av budsjettet sitt til en vikarpool.
Udf: Selvfølgelig er ikke dette mulig, all den tid skolen er skjært ned til (under) beinet! En vikarpool krever bemanning ut over minimumsnormene.
Vi kan forstå at våre enhetsledere velger å få pengene fordelt ut. De er underbudsjetterte, og enhver krone er et kjærkomment tilskudd. Det kan være utfordrende og tidkrevende å opprette vikarpool, finne de beste løsningene og skape forutsigbarhet. Likefullt mener vi det er både viktig og riktig, både for barn og unges rett til et likeverdig opplæringstilbud men også et steg i riktig retning for å oppfylle krav nedfelt i lov.
En fordeling av midlene er ingen ressurssikring, kun et plaster på såret i et øyeblikksbilde. En fordeling vil også lett tas bort på grunn av økonomi.
En vikarpool med faste ansatte lærere og barnehagelærere er en start i å sikre kvalifisert personell. Dette bidrar til kontinuitet i undervisningen, og en danning og utdanning som er i tråd med oppfølgingen av Rammeplan for barnehager og Opplæringsloven.
Uten en velfungerende vikarpool, risikerer kommunen å stå uten kvalifisert personell, noe som er urovekkende. Nylig opplevde en barnehage at de hadde så lav bemanning at de sto i fare for og måtte stenge en avdeling. Dette unngikk de kun fordi flere foreldre hentet barna sine.
Oppsummert vil en vikarpool gi:
-
en langsiktig kostnadseffektivitet oppnådd gjennom faste ansettelser, og som vil redusere behovet for dyre og kortsiktige løsninger.
-
større kontinuitet og kvalitet i undervisningen.
-
større forutsigbarhet og raskere respons, og vil styrker skoler og barnehagers evne til å håndtere fravær på kort varsel.
-
de mest sårbare barna større grad av den oppfølgingen de har bruk/ behov for, med kjente og trygge lærere.
Til slutt vil vi påpeke valg av bærekraftmål: Vi mener at det mangler en del viktige mål og fokus på profesjonens betydning:
= Skolen skal utjevne forskjeller, levekårsutfordringer og lav utdanningsgrad (26% høyeste nivå grunnskole)
= Vil også gi sosial mobilitet i levekårsutsatte områder.
= Fordrer kvalifiserte undervisere i alle fag og i alle timer. Alle andre yrkesgrupper må komme i tillegg til.
= Fordrer kvalifiserte undervisere i alle fag og i alle timer. Alle andre yrkesgrupper må komme i tillegg til.
= Dette er det barnehager og skoler som gir.
= God utdanning fra barnehage til grunnskole gir økt mulighet for at flere gjennomfører videregående. Dette bidrar til et mer bærekraftig lokalsamfunn.
= God utdanning fra barnehage til grunnskole gir økt mulighet for at flere gjennomfører videregående. Dette bidrar til et mer bærekraftig lokalsamfunn.
= Oppvekstplan for Kristiansund kommune.
Med vennlig hilsen
Hege Henden Nørbech
Lokallagsleder
Utdanningsforbundet Kristiansund
Tlf. 93 01 71 52