- Startside
- Fylkes- og lokallag
- Møre og Romsdal
- Utdanningsforbundet Kristiansund
- Nyheter
- Innspill til Formannskapet, 12.11.24
Kristiansund
Innspill til Formannskapet, 12.11.24
Innspill til Formannskapet, 12.11.24
Tekst: Hege Henden Nørbech
Publisert: 12.11.2024
Oversikt over ekstra midler KSU har fått den siste tiden:
-
Ekstra midler ifm. det nye inntektssystemet: 123 millioner kroner for KSU.
-
Bevilgning på 4,3 milliarder til kommunene pr. år i to år; for KSU 18, 9 millioner pr. år. Administrasjonen vil forslå å sette disse på fond.
-
I forslag til statsbudsjett for 2025 er 250 millioner kroner av den foreslåtte økningen i rammetilskudd til kommunene begrunnet med behovet for økt bemanning i barnehagene. For KSU betyr dette ca. 1,1 millioner (Udf sine tall basert på det nye inntektssystemet. A. Ingebrigtsen har skissert ca. 1,8 millioner).
Det er helt klart at oppvekst må få sin andel av disse bevilgede midlene, for å bidra til å kunne opprettholde lovpålagte tjenester for barn og unge!
Grunnskoler
I kvalitetsmeldingen for 2023 er KSU beregnet til være 6,4 % mindre kostnadskrevende drive enn landsgjennomsnittet. Samlet sett finner vi at kommunen på de sentrale tjenesteområdene hadde et lavere utgiftsnivå med 17,2 millioner kroner i 2022 sammenlignet mot K9. Vi bruker langt færre årsverk en skolestruktur tilsier, og leverer i tillegg økonomisk overskudd!
Sett i lys av våre levekårsutfordringer og de tilbakemeldinger våre medlemmer levere i månedsrapportene; er det positivt å være så effektive at det å bruke minst mulig er trukket frem som positivt?
PPT
Forslag på budsjett for økonomiplanperioden 25-28, viser det et stort nedtrekk for PPT, som vil bety nedbemanning på ca. to stillinger eller at de ikke får erstattet to som straks går av med pensjon. Det er krise. I dag har PPT 7,4 årsverk for Bhg. og grunnskole knyttet til KSU. Ikke 21 som ass. Kommunedirektør uttalte i budsjettkonferansen.
I forbindelse med nedtrekk i budsjettet i oppvekst, har kommunalsjef i en årrekke vært argumentert med nedgang i barnetallet. Det har hele tiden blitt uttalt at dette skal medføre synkende behov for støttetjenester, men for PPT sin del viser tallene en økning i antall henvisninger. Tatt fra årsmelding for PPT:
2023/2024 401 henvisninger
2022/2023 375 henvisninger
2021/2022 185 henvisninger (lavt tall skyldes sannsynligvis korona m/hjemmeskole osv).
2020/2021 298 henvisninger
2019/2020 265 henvisninger
For skoleåret 2022/2023 hadde PPT 1294 aktive saker.
Det er en stor endring i hvilken type saker som blir henvist, der utfordringsbildet er mye mer sammensatt en tidligere og preget av mye psykisk uhelse. Kristiansund kommune har også tatt imot flyktninger som har komplekse behov for bistand. PPT sine rammer er ikke økt for å imøtekomme dette.
På ytre Nordmøre (som ellers i landet) har det vært en eksplosiv økning i skolefravær. Dette er kompliserte og sammensatte saker der det er behov for bistand i lang tid. Det ville vært hensiktsmessig å etabler et team med spisskompetanse på skolefravær og psykisk uhelse, for å arbeide forebyggende og med tidlig innsats. I tillegg kan PPT arbeide med kompetanseheving ut i skolene på en slik systematisk og strukturert måte som disse sakene krever. Når ufrivillig skolefravær oppstår, er dette svært kostnadskrevende for kommunene på sikt.
PPT har pr i dag ikke et veiledningsteam. Det medfører svekket tjenesteleveranse på systemarbeid i barnehagene og skolene. Budsjettøkningen i desember 2023 på 1,9 millioner i økonomiplanperioden, medførte ikke en styrking men forhindret en planlagt ytterligere nedbemanning i enheten.
PPT har fortsatt utfordringer med å levere lovpålagte tjenester, og har fremdeles ventelister. Dette er i strid med gjeldende lovverk, som stiller krav om saksbehandling uten ugrunnet opphold, og at økonomiske og kapasitetsmessige årsaker ikke kan legges til grunn for lang saksbehandlingstid. Skoleeier plikter å ha et forsvarlig system for å sikre at elevens rettigheter og plikter oppfylles, jfr. Opplæringsloven § 13-10; "kommunen og fylkeskommunen har ansvaret for at kravene i opplæringsloven og forskriftene til loven blir oppfylte, samt å stille til disposisjon de ressursene som er nødvendige for at kravene skal kunne oppfylles". Kommunen skal ha et forsvarlig system for å vurdere og følge opp at kravene i opplæringsloven med forskrifter oppfylles, når det gjelder elevenes rett til spesialundervisning, jfr. Opplæringsloven § 13-10 jf. §§ 5-1, 5-3 og 5-4.
Det har blitt uttalt at det ikke var mulig for Kristiansund kommune å styrke PPT med 1,9 millioner, da de andre kommunene i samarbeidet ikke økte sine andeler tilsvarende. Dette er ikke riktig. Aure og Smøla kommune har signalisert at de er villig til å være med på en økning, mens Averøy kommune ikke ville gå for en økning. Alle eierkommunen får PP-tjenester ut ifra andelen de kjøper, og betyr da at Averøy vil få mindre PP-tjeneste.
Arbeidspresset i PPT Ytre Nordmøre har blitt så høyt at man nå begynner å se arbeidsrelatert fravær (kortidsfravær på grunn av f.eks. migrene/ overbelastning).
Barn som blir henvist PPT blir «gjengangere», dvs at de har behov for spesialundervisning gjennom hele skoleløpet. PPT anbefaler evidensbaserte tiltak som skal kunne løfte elevene inn på ordinær undervisning. Pr. i dag skjer ikke dette, og sannsynlig årsak er at kvaliteten på tilbudet og reduksjon i omfang er noe av årsaken.
Barnehagen
Barnehagene er preget av mye fravær og man kan stille spørsmål ved om fraværet er arbeidsrelatert, og det er naturlig å tenke at det kan komme av lav bemanning. Pedagogiske ledere går på akkord med egne verdier og pedagogiske prinsipper, noe som medfører at de kjenner på utilstrekkelighet.
Omstillingsarbeidet “Vi skal være der barna er” har bl.a. medført at vedtak på spesialundervisning er tatt kraftig ned. Det gjøres ved at antall timer gitt i enkeltvedtakene til barn reduseres etter en slags “mal” - uavhengig av hva PPT tilrår.
Vi er blitt gjort oppmerksom på at om PPT tilrår under 5 timer får barnet ingen timer spesialpedagog, og om PPT tilrår fra 5 timer og over får barnet maksimalt 1 ½ timer med spesialpedagog.
Det opereres også med betegnelsen “spes.ass”(spesialpedagogisk assistent (Les vedlegg. Fra kommunens postliste: Informasjon til private og kommunale barnehager, 23.5.24). En fin betegnelse, men det er uttalt at denne kan være “hvem som helst fra gata”. All forskning viser at det er de “svakeste” barna som har bruk for den beste kompetansen.
Slik vi forstår det vil en slik regulering av spes.timer frigjøre tid for spesialpedagogene (og PPT), som skal brukes til å veilede hverdagsbemanningen i barnehagene. Vi er allerede på et minimum av bemanning, så det vil være en utopi at de vil klare å dekke behovet til disse barna uten å få tilført kompetanse i tråd med det reelle behovet i den enkelte barnehage.
PPT tilrår evidensbaserte tiltak som skal virke, og de tilrår tiltak som er nødvendig - utenfor det ordinære tilbudet. Dette mener vi skal respekteres!
De yngste vil måtte ta støyten for innsparingene, og kostnadene vil bli mye høyere i andre enden - for barn/ unge, for KSU og for samfunnet for øvrig. For å løse kommunens fremtidige behov for arbeidstakere, også innen helse, må det sørges for at barnehager, skoler og PPT er i stand til å gjøre jobben de er satt til å gjøre.
NB! vedlegg som viser nedtrekkene i Økonomiplanperiode 2025-2028 og en sammenstilling som skisserer litt av utfordringsbildet.
Lykke til med budsjettprossesen frem til budsjett for 2025.
Med vennlig hilsen
Hege Henden Nørbech
Lokallagsleder
Utdanningsforbundet Kristiansund
Tlf. 93 01 71 52