Grunnskolen i Kristiansund – mer effektiv enn gjennomsnittet, s. 4 og 5.
Utdrag:
......kommunen bruker langt færre årsverk i skolen enn skolestrukturen tilsier.
Kommuneindeksen viser at kvaliteten i grunnskolen i Kristiansund er bedre enn gjennomsnittet i kommunene og bedre enn kommunegruppen. Kostnadene er lave og effektiviteten dermed meget høy.
Til tross for knappe ressurser så leverer grunnskolen økonomisk overskudd. Dette viser at våre ledere er lojale og gjør sitt ytterste for å holde budsjettrammen som bystyret har vedtatt.
2.2 Lærertetthet og lærernorm, s. 8 og 9.
Kvalitetsmeldingen trekker frem at Skoleeiere og skoleledere erfarer at normen kan begrense handlingsrommet til å fordele ressurser ut fra skolens og elevenes behov.
Samtidig opplever skolelederne at normen gjør at lærerne får mer tid til den enkelte elev, og at den legger til rette for bedre tverrfaglig samhandling og profesjonsutvikling blant lærerne. 80 prosent av skolelederne og 70 prosent av skoleeierne synes at lærernormen i noen eller stor grad har fungert Status for lærernormen | udir.no
4.3 Oppsummering nasjonale prøver, 22 og 23
Lesing og regning 5. trinn: nedgang/ under nasjonalt nivå.
Lesing og regning 8.trinn: nedgang/ under nasjonalt nivå. Over nasjonalt nivå kun på engelsk på 5.trinn.
Utdanningsforbundet spør: kan dette skyldes manglende ressurser tidligere i utdanningsløpet, barnehager og lave trinn? Viser til høy andel av barn som trenger tilbud/ spesu utenfor det ordinære opplæringstilbudet, for å kunne komme opp på et nivå der de vil kunne følge ordinær opplæring. Viser også til vedlagt innlegg.
6 Spesialundervisning, s. 28 og 29.
Ale elever har rett til opplæring som er tilpasset sine behov. Å tilpasse undervisningen innenfor det vanlige undervisningsopplegget er likevel ikke alltid nok. For å kunne ha fullt utbytte av opplæringen behøver noen elever derfor spesialundervisning.
Spesialundervisning og ny opplæringslov (Ny opplæringslov. Hva nå med spesialundervisningen? (utdanningsnytt.no)
I forslaget til ny opplæringslov finner vi en endring i diskursen som omhandler spesialundervisning og begrepet skal erstattes. Opplæringslovutvalget påpeker at grunnen til dette er at «benevningen” spesialundervisning kan oppleves stigmatiserende.
Dersom eleven ikke har utbytte av å tilpasse undervisning innenfor det ordinære tilbudet/undervisningen, skal undervisningen tilpasses gjennom spesialundervisning. Tilpasset opplæring kan altså ikke erstatte behovet for individuelt tilpasset opplæring (spesu). Viser videre til vedlegg,
Avslutningsvis: Utdanningsforbundet vil gi honnør til våre medlemmer i oppvekst som står på for våre barn og elever hver eneste dag, med alt for få ressurser og vel vitende om at pengene ikke i nærheten strekker til!