Innlegg i Tidens Krav: Kristiansund - VARM, KLOK, SMART og MODIG?
Kristiansund
Innlegg i Tidens Krav: Kristiansund - VARM, KLOK, SMART og MODIG?
Innlegg i Tidens Krav: Kristiansund - VARM, KLOK, SMART og MODIG?
Tekst: Hege Henden Nørbech
Publisert: 19.08.2024
Utdanningsforbundet leser i TK 14. august at kommunedirektøren varsler en tøff budsjetthøst. Merforbruket ligger i stor grad hos helsesektoren, der mangel på kvalifisert arbeidskraft krever utstrakt bruk av vikarbyrå. Utdanningsforbundet er bekymret for hvilke konsekvenser dette vil få for oppvekstsektoren. Vi drifter allerede med alt for lave budsjetter, uten at det leies inn vikarer eller at overtid benyttes i særlig grad.
Nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at av de som underviser barna våre, mangler 17,9% av dem en lærerutdanning, 9,3% har “annen høyere utdanning og 8,7% har ikke høyere utdanning i det hele tatt. Søkerlistene har blitt bekymringsverdig korte. Kommunen må ha fokus på å rekrutter og beholde kvalifiserte undervisere, der attraktive lønns - og arbeidsvilkår er en viktig faktor.
Vi vet at ved lærers fravær, er det de barna som trenger oss mest som ikke får det de har krav på. Utdanningsforbundet vil presisere at alle undervisning er en lovfestet rett, og at alle brudd på denne retten er et lovbrudd. Manglende oversikt over undervisning som ikke blir gjennomført på grunn av fravær av kvalifisert arbeidskraft, betyr ikke at barn og unge får det de har krav på. Her er det store mørketall.
Vi kjenner blant annet til at det er mange elever i Kristiansund som ikke får særskilt norskopplæring i skolen. Det er en grunn til at denne retten er lovfestet. Gode kunnskaper i norsk er viktig for å gjennomføre skolegang og kunne delta i det norske samfunnet.
I tillegg har behovet for spesialundervisning i Kristiansund kommune vært stabilt og høyt de siste årene. Det er en økning i henvisninger og ventelister hos Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), økende press på Barne -og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) og ventelister på logopedhjelp. Dette viser utfordringsbildet vi står ovenfor.
Riktig kompetanse i undervisning er nødvendig for at alle barn og unge skal oppleve mestring og egenverd, og for å øke muligheten til å gjennomføre skolegangen.
Høsten 2023 kjempet Utdanningsforbundet imot kommunens søknad om å bli med i et frikommuneforsøk, der de ville søke fritak for paragrafer i loven som regulere spesialundervisning i skoler og barnehager. Dette ville truet barn, elever og foresattes rettigheter og rettssikkerhet. Søknaden ble ikke vedtatt sendt videre.
Vi opplever nå at intensjonen i søknaden likevel blir effektuert, som en del av omstillingsarbeidet “Vi skal være der barna er”. Vi er gjort oppmerksom på at det gjøres et arbeid inn mot barnehagene for å redusere antall timer med spesialpedagogisk hjelp til barn i enkeltvedtakene, uavhengig av hva PPT tilrår i sine sakkyndige uttalelser. PPT er en instans med høy grad av fagkompetanse, og tilrår evidensbaserte tiltak som er nødvendig for de som trenger ekstra hjelp utover det ordinære opplæringstilbudet. Dette må vi ha respekt for.
Tanken om at mer kompetansen skal ut til enhetene er i utgangspunktet en god tanke, og ville fungert om barnehager og skoler hadde fått tilført ressurser tilsvarende det reelle behovet. Våre ledere, lærere, barnehagelærere og PPT er der allerede, men vi trenger flere.
Hva vil vi med Kristiansund-skolen og Kristiansund-barnehagen de neste 10-20 årene? Våre rektorer har varslet om umulige budsjettrammer i mange år. All forskning viser at må man styrker finansieringen for å hente ut “gevinst”. Alle vet at forebygging koster barn, unge og samfunnet mindre enn å reparere senere.