Kommunens pedagogisk psykologiske tjeneste er sakkyndig instans i saker om spesialpedagogisk hjelp. Tjenesten skal sørge for at det blir utarbeidet lovpålagte sakkyndige vurderinger. Tjenesten skal bistå barnehagene og skolene i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å tilrettelegge barnehagetilbudet og opplæringstilbudet for barn med særlige behov. PPT for Ytre Nordmøre er en interkommunal tjeneste med 4 eierkommuner: Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla.
Markant økning i totalt sykefravær hittil i år; 10,13 % mot 4,78 % for samme periode i fjor.
I overgangen oktober/november ble PPT nødt til å iverksette strakstiltak i form av innføring av venteliste for henvisninger fra grunnskolene, for å forhindre at ansatte blir sykemeldte som følge av langvarig stor arbeidsmengde, og forhindre en eksplosiv økning i sykefraværet. Per desember har enheten fremdeles mange sakkyndige oppdrag under arbeid, og ventelisten som i utgangspunktet var anslått å vare til medio januar, er nå forskjøvet/utvidet til medio februar i stedet. PPT er en lovpålagt tjeneste og har ikke lov til å operere med venteliste. Opprettelsen av venteliste er et lovbrudd, og registrert som avvik i Compilo.
PPT er for 2023 forventet å spare enda mer i 2023 - i tillegg til at tjenesten fortsetter med å ha 2,4 årsverk i vakanse.
Grunnskoler
En enhet melder spesifikt om underbemanning siden april, som tærer på de ansatte. Siden 1. august har det vært forsøkt å øke antall ansatte innenfor budsjett, men har ikke lyktes med det. Årsaken er mangel på kvalifiserte søkere.
Tiltak for budsjett i balanse, innspill fra enhetene:
Drift er på minimumsnivå, men ikke så mye å hente i utgangspunktet. Innsparing må gjøres på lønn.
Skolen har de senere år satt sammen elever i spesialundervisningsgrupper, ofte på tvers av trinn for å utnytte ressursene. Greier å spare inn en lærerstilling i 100 % for resten av budsjettåret.
Fortsette å holde et stramt vikarbruk og effektiv timeplan for å holde lønnskostnader nede.
Nedbemanning lærere, nedbemanning av fagarbeider, ytterligere nedbemanning av merkantil ressurs.
Det er per i dag ikke mulighet for å redusere bemanningen ved enheten. Både lærernormen og voksentettheten på SFO-ordningen ligger akkurat på grensen til det som er innenfor regelverket.
Vi har kuttet i administrasjon så langt som det er forsvarlig.
Spesialundervisningen er effektivisert(?).
Store utfordringer knyttet til det spesialpedagogiske tilbudet ved skolen. Vi har en stor andel med elever med store og omfattende sakkyndige tilrådinger.
Fortsette å holde et stramt vikarbruk og effektiv timeplan/vaktliste for å holde lønnskostnader nede.
Sammenslåing av elever med spesialundervisning og særskilt språkopplæring i større grupper utenfor klassefellesskapet i stedet for inkludering, tilrettelegging og tilpasset opplæring innenfor. fellesskapet
En enhet med mindreforbruk som skyldes at de ikke har lyktes å rekruttere vikarer for ansatte i sykemeldingsperioder eller permisjoner. Stillingene har enten ikke vært besatt eller at det er benyttet ufaglærte i deler av dem.
Vi sparer inn vikartimer ved sykdom.
Bruke enda mer grad av omdisponering.
Vi har de lønnsutgiftene vi har, men kan ikke gå ned på antall lærere, da vi ligger litt under lærernorm per i dag.
Vi fortsetter med fornuftig og forsvarlig vikarbruk (?).
Store klasser og mindre handlingsrom rundt spes.ped. grunnet store budsjettkutt de siste årene.
Enheten er totalt redusert med 4-5 stillinger de siste fire årene med tilnærmet samme elevtall.
Konsekvenser:
Sammenslåing av klasser/elever/timer og nedbemanning vil gi større utfordringer i tett elevoppfølging.
Sparetiltakene går utover lærertettheten, noe som er uheldig med tanke på tilpasset opplæring for alle, samt slitasje på lærerne.
Reduksjon i ledelse/administrasjon vil øke arbeidsbelastning og gi utfordringer i tett oppfølging til personalet totalt sett
Det kan være aktuelt med sammenslåing av klasser på ulike trinn.
Nedbemanning og sykefravær vil utfordre lærerrollen i elevoppfølgingen både faglig og sosialt.
Det er vanskelig å få kvalifiserte lærere som vikarer.
Det er krevende å få til vaktlister for SFO som dekker hele åpningstiden og også gi tilbud om leksehjelp. Det betyr at ledelsen må dekke opp mer undervisning og leksehjelp for å få et budsjett i balanse.
Ved mindre ressurser vil det være mer krevende å legge til rette for tilpasset opplæring og spesialundervisning.
Reduksjon i bemanning de siste årene gir større arbeidspress på den enkelte.
Barnehager og opplæringstjenesten
- For rammeområdet er det umulig å få informasjon om de ulike enhetene hver for seg.
Vi stiller spørsmål ved om Bystyret er tjent med å be om informasjon på enhetsnivå, både sykefravær, tiltak/ konsekvenser og bemanning. Vi er forelagt tall fra SSB som viser at vi har 4 dispensasjoner fra kompetansekravet i barnehagene (barnehagelærere). Hvor og hvorfor?
Generelt
Sektoren ligger generelt over (noen langt over) målet i IA-avtalen om sykefravær. Det er variasjoner innad i sektoren, men det er grunn til bekymring for ansattes helse i den situasjonen sektoren står i med stadige nedskjæringer som utfordrer samfunnsoppdraget/ mandatet.
Kristiansund kommune har lagt seg på en linje der minimum er bra nok. Hva er det som gjør at arbeidsgiver kan se seg fornøyd med en slik tanke?