Innspill til Bystyret, 26.januar 2023

Sak 2/23 – Månedsrapport november

PPT

Kommunens pedagogisk psykologiske tjeneste er sakkyndig instans i saker om spesialpedagogisk hjelp. Tjenesten skal sørge for at det blir utarbeidet lovpålagte sakkyndige vurderinger. Tjenesten skal bistå barnehagene og skolene i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å tilrettelegge barnehagetilbudet og opplæringstilbudet for barn med særlige behov. PPT for Ytre Nordmøre er en interkommunal tjeneste med 4 eierkommuner: Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla.

  • Markant økning i totalt sykefravær hittil i år; 10,13 % mot 4,78 % for samme periode i fjor.
  • I overgangen oktober/november ble PPT nødt til å iverksette strakstiltak i form av innføring av venteliste for henvisninger fra grunnskolene, for å forhindre at ansatte blir sykemeldte som følge av langvarig stor arbeidsmengde, og forhindre en eksplosiv økning i sykefraværet. Per desember har enheten fremdeles mange sakkyndige oppdrag under arbeid, og ventelisten som i utgangspunktet var anslått å vare til medio januar, er nå forskjøvet/utvidet til medio februar i stedet. PPT er en lovpålagt tjeneste og har ikke lov til å operere med venteliste. Opprettelsen av venteliste er et lovbrudd, og registrert som avvik i Compilo.

PPT er for 2023 forventet å spare enda mer i 2023 - i tillegg til at tjenesten fortsetter med å ha 2,4 årsverk i vakanse.

 

Grunnskoler

En enhet melder spesifikt om underbemanning siden april, som tærer på de ansatte. Siden 1. august har det vært forsøkt å øke antall ansatte innenfor budsjett, men har ikke lyktes med det. Årsaken er mangel på kvalifiserte søkere.

Tiltak for budsjett i balanse, innspill fra enhetene:

  • Drift er på minimumsnivå, men ikke så mye å hente i utgangspunktet. Innsparing må gjøres på lønn.
  • Skolen har de senere år satt sammen elever i spesialundervisningsgrupper, ofte på tvers av trinn for å utnytte ressursene. Greier å spare inn en lærerstilling i 100 % for resten av budsjettåret.
  • Fortsette å holde et stramt vikarbruk og effektiv timeplan for å holde lønnskostnader nede.
  • Nedbemanning lærere, nedbemanning av fagarbeider, ytterligere nedbemanning av merkantil ressurs.
  • Det er per i dag ikke mulighet for å redusere bemanningen ved enheten. Både lærernormen og voksentettheten på SFO-ordningen ligger akkurat på grensen til det som er innenfor regelverket.
  • Vi har kuttet i administrasjon så langt som det er forsvarlig.
  • Spesialundervisningen er effektivisert (?).
  • Store utfordringer knyttet til det spesialpedagogiske tilbudet ved skolen. Vi har en stor andel med elever med store og omfattende sakkyndige tilrådinger.
  • Fortsette å holde et stramt vikarbruk og effektiv timeplan/vaktliste for å holde lønnskostnader nede.
  • Sammenslåing av elever med spesialundervisning og særskilt språkopplæring i større grupper utenfor klassefellesskapet i stedet for inkludering, tilrettelegging og tilpasset opplæring innenfor. fellesskapet
  • En enhet med mindreforbruk som skyldes at de ikke har lyktes å rekruttere vikarer for ansatte i sykemeldingsperioder eller permisjoner. Stillingene har enten ikke vært besatt eller at det er benyttet ufaglærte i deler av dem.
  • Vi sparer inn vikartimer ved sykdom.
  • Bruke enda mer grad av omdisponering.
  • Vi har de lønnsutgiftene vi har, men kan ikke gå ned på antall lærere, da vi ligger litt under lærernorm per i dag.
  • Vi fortsetter med fornuftig og forsvarlig vikarbruk (?).
  • Store klasser og mindre handlingsrom rundt spes.ped. grunnet store budsjettkutt de siste årene.
  • Enheten er totalt redusert med 4-5 stillinger de siste fire årene med tilnærmet samme elevtall.

Konsekvenser:

  • Sammenslåing av klasser/elever/timer og nedbemanning vil gi større utfordringer i tett elevoppfølging.
  • Sparetiltakene går utover lærertettheten, noe som er uheldig med tanke på tilpasset opplæring for alle, samt slitasje på lærerne.
  • Reduksjon i ledelse/administrasjon vil øke arbeidsbelastning og gi utfordringer i tett oppfølging til personalet totalt sett
  • Det kan være aktuelt med sammenslåing av klasser på ulike trinn.
  • Nedbemanning og sykefravær vil utfordre lærerrollen i elevoppfølgingen både faglig og sosialt.
  • Det er vanskelig å få kvalifiserte lærere som vikarer.
  • Det er krevende å få til vaktlister for SFO som dekker hele åpningstiden og også gi tilbud om leksehjelp. Det betyr at ledelsen må dekke opp mer undervisning og leksehjelp for å få et budsjett i balanse.
  • Ved mindre ressurser vil det være mer krevende å legge til rette for tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • Reduksjon i bemanning de siste årene gir større arbeidspress på den enkelte.

 

Barnehager og opplæringstjenesten

-          For rammeområdet er det umulig å få informasjon om de ulike enhetene hver for seg.

Vi stiller spørsmål ved om Bystyret er tjent med å be om informasjon på enhetsnivå, både sykefravær, tiltak/ konsekvenser og bemanning. Vi er forelagt tall fra SSB som viser at vi har 4 dispensasjoner fra kompetansekravet i barnehagene (barnehagelærere).  Hvor og hvorfor?

 

Generelt

Sektoren ligger generelt over (noen langt over) målet i IA-avtalen om sykefravær. Det er variasjoner innad i sektoren, men det er grunn til bekymring for ansattes helse i den situasjonen sektoren står i med stadige nedskjæringer som utfordrer samfunnsoppdraget/ mandatet.

Kristiansund kommune har lagt seg på en linje der minimum er bra nok. Hva er det som gjør at arbeidsgiver kan se seg fornøyd med en slik tanke?