Er utfordringsbildet som beskrevet i heftet gjenkjennbart for din kommune/fylkeskommune?
Er det andre langsiktige utfordringer enn det som er beskrevet, som dere vil peke på?
Hvilke utfordringer mener dere det blir spesielt viktig å være oppmerksom på fremover?
Kommunedirektøren legger frem følgende forslag til svar på spørsmål KS ønsker å få belyst:
På side 6 - En attraktiv og nyskapende arbeidsgiver, skriver kommunedrektøren:
Det pekes særlig på to hovedutfordringer kommunen har som arbeidsgiver:
Tilgangen på kompetent arbeidskraft. Kommunen må være attraktiv for egne medarbeidere, nye arbeidstakere og samtidig mobilisere arbeidskraftreserve og bidra til inkludering.
Evnen til omstilling, utvikling og nyskapning, slik at kommunen kan tilpasse virksomheten og utvikle tjenestetilbud i takt med nye utfordringer. Vi må utvikle oss til å bli en attraktiv og nyskapende arbeidsgiver. Det innebærer blant annet at vi:
Rekrutterer, utvikler og beholder kompetente medarbeidere.
Er en arbeidsplass for læring og utvikling.
Bygger heltidskultur.
Ser mangfold som en ressurs.
Utvikler kompetente ledere som også er gode samskapere.
Benytter lønn som et personalpolitisk virkemiddel
Utdanningsforbundet svarer: Vi er glade for at kommunedirektøren belyser utfordingsbildet kommunen har med å rekruttere og beholde kompetent arbeidskraft. Vi vil likevel påpeke at kommunen har utfordringer knyttet til å rekruttere og beholde kvalifiserte ledere og lærere i skole, barnehage og støttesystemene. Tall fra SSB viser at vi har:
4 dispensasjoner fra kompetansekravene i barnehagene (Kart: Her mangler barnehagelærerne (utdanningsforbundet.no)
Andel lærerårsverk utført av ansatte som ikke har lærerutdanning er 11% (31 av 271 årsverk). Kart: Her mangler lærerne (utdanningsforbundet.no)
PPT har 2,4 % vakanse og ble tvunget til å innføre ventelister. Dette er et lovbrudd.
Utdanningsforbundet oppfordrer politikerne til å gi signal til KS om at kommunen har utfordringer med å skaffe utdannede lærere i oppvekstsektoren, og at kommunen må prioritere å benytte lønn som virkemiddel for rekruttering av kompetente lærer og ledere i oppvekst. Nærliggende kommuner har høyere lønn i form av rekrutteringstillegg.
Vår sårbarhet som kommune beskrives i KS Fremtidsverktøy påpekes av kommunedirektøren. Dette må føre til at barn og unge får den opplæringa de har krav på og som er nedfelt i plan – og rammeverk.
På side 7 svare kommunedrektøren på følgende spørsmål fra KS;
Hva er de største barrierene for å få til en raskere omstilling i din kommune/fylkeskommune?
Svar: Det er definitivt 1) å planlegge – organisere – lede - følge opp/kontrollere på nye måter og 2) gi slipp på det etablerte.
Utdanningsforbundet vil understreke at oppvekst sysselsetter en stor andel ansatte med høy akademisk utdannelse i kommunen. Medinnflytelse og et godt fungerende partssamarbeid er en viktig nøkkel i endringsprosesser.