Innspill nr. 2 til KS Spør - Debatthefte I

KS spør: Debatthefte 1 - Evne og kraft til å bære

Hva er de mest relevante utfordringene fremover?

  1. Er utfordringsbildet som beskrevet i heftet gjenkjennbart for din kommune/fylkeskommune?
  2. Er det andre langsiktige utfordringer enn det som er beskrevet, som dere vil peke på?
  3. Hvilke utfordringer mener dere det blir spesielt viktig å være oppmerksom på fremover?

 

Kommunedirektøren legger frem følgende forslag til svar på spørsmål KS ønsker å få belyst:

På side 6  - En attraktiv og nyskapende arbeidsgiver, skriver kommunedrektøren:

Det pekes særlig på to hovedutfordringer kommunen har som arbeidsgiver:

  • Tilgangen på kompetent arbeidskraft. Kommunen må være attraktiv for egne medarbeidere, nye arbeidstakere og samtidig mobilisere arbeidskraftreserve og bidra til inkludering.
  • Evnen til omstilling, utvikling og nyskapning, slik at kommunen kan tilpasse virksomheten og utvikle tjenestetilbud i takt med nye utfordringer. Vi må utvikle oss til å bli en attraktiv og nyskapende arbeidsgiver. Det innebærer blant annet at vi:
  • Rekrutterer, utvikler og beholder kompetente medarbeidere.
  • Er en arbeidsplass for læring og utvikling.
  • Bygger heltidskultur.
  • Ser mangfold som en ressurs.
  • Utvikler kompetente ledere som også er gode samskapere.
  • Benytter lønn som et personalpolitisk virkemiddel

Utdanningsforbundet svarer: Vi er glade for at kommunedirektøren belyser utfordingsbildet kommunen har med å rekruttere og beholde kompetent arbeidskraft. Vi vil likevel påpeke at kommunen har utfordringer knyttet til å rekruttere og beholde kvalifiserte ledere og lærere i skole, barnehage og støttesystemene. Tall fra SSB viser at vi har:

  • 4 dispensasjoner fra kompetansekravene i barnehagene (Kart: Her mangler barnehagelærerne (utdanningsforbundet.no)
  • Andel lærerårsverk utført av ansatte som ikke har lærerutdanning er 11% (31 av 271 årsverk). Kart: Her mangler lærerne (utdanningsforbundet.no)
  • PPT har 2,4 % vakanse og ble tvunget til å innføre ventelister. Dette er et lovbrudd.

Utdanningsforbundet oppfordrer politikerne til å gi signal til KS om at kommunen har utfordringer med å skaffe utdannede lærere i oppvekstsektoren, og at kommunen må prioritere å benytte lønn som virkemiddel for rekruttering av kompetente lærer og ledere i oppvekst. Nærliggende kommuner har høyere lønn i form av rekrutteringstillegg.

Vår sårbarhet som kommune beskrives i KS Fremtidsverktøy påpekes av kommunedirektøren. Dette må føre til at barn og unge får den opplæringa de har krav på og som er nedfelt i plan – og rammeverk.

På side 7 svare kommunedrektøren på følgende spørsmål fra KS;

  1. Hva er de største barrierene for å få til en raskere omstilling i din kommune/fylkeskommune?

Svar: Det er definitivt 1) å planlegge – organisere – lede - følge opp/kontrollere på nye måter og 2) gi slipp på det etablerte.

Utdanningsforbundet vil understreke at oppvekst sysselsetter en stor andel ansatte med høy akademisk utdannelse i kommunen. Medinnflytelse og et godt fungerende partssamarbeid er en viktig nøkkel i endringsprosesser.