Tariff 2022 ble heller ikke denne gangen det lærerne håpet på. Hvorfor?
Jeg blir trist når jeg leser i ulike fora og kommentarfelt hva noen mennesker tror de vet om skolen og lærerne. Det er tydelig at de uttaler seg om ting de ikke vet så mye om. Overraskende mange tror de kjenner til hvordan skolen fungerer og hvordan det er å være lærer – bare fordi de selv har vært elev en gang. Om man absolutt må skrive noe, bør en i hvert fall sette seg inn i saken.
Ulik utdanningslengde
Det er mye fokus på yrkesgrupper som tjener langt dårligere enn lærerne. Det er selvfølgelig riktig. Men! Det går ikke an å sammenligne alle offentlig ansatte på alle måter, nettopp fordi de har ulik utdanningslengde og skal utføre vidt forskjellige arbeidsoppgaver. Lærerne har mange års utdanning ut over videregående skole, med store studielån og dertil «tapt» arbeidsfortjeneste. Mange syns det er helt innafor å poengtere at lærerne har lange ferier og er late (?!). Da har de ikke skjønt noe.
Komprimert arbeidsår
Lærerne har et komprimert arbeidsår. Det vil si at de jobber årsverket sitt på kortere tid enn de fleste yrker. Lærerne er på jobb når elevene er på skolen, noe som er en forutsetning for å kunne undervise dem. Vi kan sammenligne med f.eks. oljearbeidere som jobber i rotasjon. I tillegg er lærerne tvunget til å avspasere når elevene har ferie. Vi kan ikke velge å ta ferie til andre tidspunkt på året for f.eks. å imøtekomme partnerens ferie eller ha mulighet for å reise billigere i andre deler av året. Et komprimert arbeidsår er tungt og krever mye – lik oljearbeiderne som jobber lengre og tyngre dager når de er på jobb og som gir dem en lengre avspasering.
Like mye verdt
Å uttale at «alle er like viktige» og derfor fortjener like mye lønn, blir helt urimelig. For det første må man slutte å sette yrkesgrupper opp mot hverandre på bakgrunn av betydning og menneskeverd. Alle mennesker er jo like mye verdt! Vi må selvfølgelig se på andre forhold som utdanning og utdanningslengde. Om ikke utdanning skal lønne seg, er det ingen som vil gidde å ta utdanning som lærer lenger. Hvor vil vi være hen da, uten lærere til å danne og utdanne framtidas ingeniører, helsefagarbeidere, advokater, kokker, maskinister mm.? At alle er like viktige er en selvfølge, men vi har alle valgt den utdanninga og utdanningslengden vi har og som definerer hvem og hva vi er.
Ikke greit
Når vi sier at «hele laget skal få», er det helt rimelig. Alle rapporter/ tallmateriale viser at det er én gruppe i offentlig sektor som ikke har fått, og det er lærerne. Det er overhodet ikke greit.
Jeg for min del unner alle å få en god lønnsutvikling og har aldri tillatt meg selv å uttale meg negativt om yrkesgrupper jeg ikke har nok kunnskap om. Jeg har altfor stor respekt for den jobben de ulike yrkesgruppene gjør og ser at alle har sin plass i det offentlige tjenestetilbudet.