Politikerne er på villspor

Utdanningsforbundet Innlandet har levert et 11 siders langt høringssvar i saken om skole- tilbudsstruktur. Fylkesleder Thore Johan Nærbøe mener politikere bør lese svaret fra Utdanningsforbundet nøye.

Saken om skolestruktur har skapt stort engasjement. Det har kommet inn 484 skriftlige høringssvar fra kommuner, organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner. Flere lokallag i Utdanningsforbundet har levert høringssvar, det samme har enkelte klubber i Utdanningsforbundet. Thore Johan Nærbøe synes det er bra for demokratiet at engasjementet er høyt.

- Dette er en svært viktig sak som har stor betydning for lærere, elever, ungdom, familier, bedrifter, regioner og lokalsamfunn. Det er bra at engasjementet er stort, og jeg oppfordrer alle politikere i fylkestinget til å lese alle innspill nøye og til virkelig å se hvilke budskap de kommer med, sier Thore Johan.

Han har tidligere vært ute i media og kritisert enkelte fylkestingspolitikere som har ytret at høringssvarene er irrelevante fordi de ikke tar inn over seg alvoret. I OA er Thore Johan sitert på at «Politikerne er på villspor» og det er beskrevet at Utdanningsforbundet ikke er nådige i sitt høringsinnspill.

- Utdanningsforbundet Innlandet har gjort et grundig arbeid med vårt høringssvar. Vi er grunnleggende uenig i premisset for høringen. Utdanningssektoren generelt er underfinansiert. Det er et villspor å nedskalere tilbudet i videregående opplæring. Jeg mener politikere som ser til oppvekstsektoren for budsjettbalanse gjør en grov feilvurdering. Vi hører stadig vekk at Norges fremtid ligger i de menneskelige ressursene, vi kan ikke stole på fremtidige oljeinntekter. Da mener jeg det er hovedjobben til en politiker å lete etter måter å styrke tilbudet for elevene snarere enn å gjøre hva man kan for å redusere kvaliteten, sier han.

Fire viktige perspektiver

Utdanningsforbundet har trukket frem fire perspektiver som er viktige:

• Elevene har rett til en skole- og tilbudsstruktur som gir dem mulighet til å velge det de er interesserte i.
  • Elevene har rett til et likeverdig tilbud uansett hvor de bor i fylket.
  • Elevene har rett til en skole som motvirker utenforskap.
  • Elevene har rett til en skole som ivaretar gratisprinsippet.

- Vi skriver i vårt høringssvar at det er viktig å huske på at skolen har et ansvar for å legge til rette for at elevene opplever meningsfulle og gode liv sammen med medelever og andre mens de er i utdanning. Elever er ikke bare framtidig arbeidskraft og skattebetalere. Skolen har et mye større samfunnsmandat. Vår jobb er å bidra til at elevene får muligheten til å realisere det potensialet som ligger i den menneskelige natur. Og mennesker er ikke noe vi er, det er noe vi blir gjennom erfaringer. Sett fra mitt ståsted ser det ut til at for mange beslutningstagere glemmer dette når budsjettet skal salderes, sier Thore Johan.

Manglende økonomiske betraktninger

Under den muntlige høringen i Innlandet fylkeskommune 2. september var det flere av de regionale politiske rådene som tok opp de manglende økonomiske vurderingene i høringsutkastet. Utdanningsforbundet Innlandet opplever at de manglende økonomiske konsekvensene forringer kvaliteten på det som er lagt frem og gjør det umulig for høringsinstansene vurdere forslagene.

Når vi i tillegg leser at administrasjonen skal presentere økonomiske vurderinger en måned ETTER at høringsfristen er gått ut og at tallmaterialet som omhandler elevfremskrivningene ser ut til å være feil, begynner dette å nærme seg en farse.

- Det er en realitet at det er svært mangelfulle økonomiske betraktninger i høringsutkastet fra fylkeskommunedirektøren. Dette er bekreftet av flere kilder, ikke minst i rapporten som er utarbeidet av KS Konsulent på vegne av Lom kommune. Jeg forstår veldig godt politikerne i fylkestinget som er bekymret for å fatte en så alvorlig beslutning på dette grunnlaget. Når vi i tillegg leser at administrasjonen skal presentere økonomiske vurderinger en måned ETTER at høringsfristen er gått ut og at tallmaterialet som omhandler elevfremskrivningene ser ut til å være feil, begynner dette å nærme seg en farse, sier han.

Fylkesstyret i innlandet mener enstemmig at dette gjør det umulig å ta stilling til om avvikling av skolesteder faktisk vil gi innsparinger.

- I styret vårt sitter det erfarne tillitsvalgte som har vært gjennom mange kommunale omstillingsprosesser, og vi har sjelden sett et saksfremlegg med så klare mangler, sier han.

Omfattende høringssvar

Utdanningsforbundet Innlandet leverer et langt høringssvar. Thore Johan har imidlertid allerede fått tilbakemeldinger fra politikere som takker for et grundig innspill.

- Vi har hatt mange og lange prosesser internt om denne høringen. Fylkesstyret har jobbet med den i flere omganger og vi har hentet inn kompetanse utenfra til å komme med innspill til oss. Vi representerer 12000 medlemmer i Innlandet og har medlemmer ved alle de videregående skolene. Vi har levert et høringssvar som er forankret i profesjonsfaglig og forskningsbasert kompetanse. Vi registrerer at det er også mange andre som er enige med oss i våre betraktninger. Vi håper på grundige og gode diskusjoner hvor høringsinstansene blir tillagt vekt, sier Thore Johan.

Les også

Bilde av Tore Hølmo, stående foran roll up med sterkere sammen

Åpen høring skolestruktur i Innlandet fylkeskommune

Fylkesstyret i Innlandet har vedtatt sitt høringssvar på skole- og tilbudsstrukturen i Innlandet fylkeskommune. I dag er det åpen muntlig høring om saken og noen sentrale parter er invitert til å snakke. Utdanningsforbundet er en av disse.

02.09.2024