Nestleder i NRK Innlandets distriktssending

Flere medier har laget en sak om Innlandet fylkeskommunes forbud mot russegensere for å hindre ekskludering i russetiden. Flere russ har startet skoleåret med en protest ved å møte opp i russegensere. Nestleder Torill Beitdokken har snakket med NRK om saken.

Forbudet ble vedtatt av fylkestinget etter et benkeforslag rett før sommeren og har skapt bråk i forbindelse med skolestart. Venstre og Fremskrittspartiet har varslet omkamp og ber om at saken sendes til lovlighetskontroll.

Torill Beitdokken ble intervjuet til distriktssendingene på tv og på nett.

- Utdanningsforbundet Innlandet deler bekymringen for hvordan russefeiringen har utviklet seg de senere årene. Vi forstår derfor intensjonen til fylkespolitikerne som vedtok dette. Vi er imidlertid usikre på om dette er rett medisin. Det er en tilsynelatende enkel løsning på et komplekst problem. Vi løser ikke utenforskap gjennom et forbud mot russegensere eller effekter som skal markere tilhørighet, sier Torill.

Hun mener også at det foreligger lite informasjon om hvordan det er forventet at lærere og rektorer skal håndheve dette forbudet, og mener at det kan skape unødvendige konflikter og utfordrende relasjoner mellom elev og lærer.

- Så lenge det er uklart hvordan dette skal håndteres, så kan det i ytterste konsekvens være konfliktdrivende ute på skolene. Det henger litt i luften om dette er lovlig eller ikke. Dårligere relasjoner mellom lærere og elever kan som konsekvens føre til dårligere læring for elevene, sier hun.

Ingen drøftinger

Utdanningsforbundet Innlandet har ikke vært i drøftinger om temaet på fylkeskommunalt nivå og er heller ikke tatt med på råd.

- Mye kunne vært løst gjennom tidlig dialog mellom elever, ledere og lærere. Det burde være mulig å komme frem til tiltak som man kan enes om. Jeg tenker at det er et felles mål at også russefeiringen er en tid hvor elever ikke blir ekskludert eller føler seg utenfor, sier hun.

Hele saken på NRK kan dere lese her: Lovligheten til forbud mot russegensere skal prøves for å se om det er lovlig – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio

Nyhetssendingen med intervju av Torill Beitdokken kan sees her: Distriktsnyheter Innlandet - NRK TV