Markering av verdens lærerdag

Lørdag 5. oktober er verdens lærerdag. Utdanningsforbundet i samarbeid med Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk starter markeringen av dagen den 4. oktober med en utstilling og en panelsamtale for å synliggjøre lærere og lærerstudentenes stemmer.

Verdens lærerdag feires 5. oktober hvert år og er et samarbeid mellom Unesco, ILO og Education International. Dagen benyttes til å rette oppmerksomheten mot lærerens rolle i samfunnet og årets tema løfter fram lærerens stemme og viktigheten av å lytte til profesjonen.

- Vi arrangerer en panelsamtale som skal handle om god lærerutdanning. Paneldeltagerne er prodekan Gunhild Tomter Alstad, fylkesleder i Utdanningsforbundet Thore Johan Nærbøe, en representant for studentene og en representant for KS. Vi gleder oss til å sette søkelyset på utfordringer rundt FNs bærekraftmål nummer fire, god utdanning, og stemmen som læreren og profesjonen skal ha i samfunnet, sier Christina Niemi Mølstad, hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet og en av initiativtagerne til markeringen.

I tillegg til samtalen, vil det i foajeen være en utstilling for å synliggjøre læreres og lærerstudenters stemme hele dagen. Utdanningsforbundet vil også ha en stand som serverer boller, kaffe og te. Klokka 12.00 blir det i tillegg konsert.

- Det er viktig å markere dagen for å få frem lærernes stemmer også når det gjelder lærerutdanningene. Det er viktig at politikere lokalt og nasjonalt lytter til profesjonen og den stemmen som lærere målbærer. Altfor ofte ser vi at utvalg som skal se på skolen eller barnehagens innhold blir sammensatt med lite eller ingen representasjon fra lærerprofesjonen selv. Årets tema er derfor også viktig i et demokratisk land som Norge. Vi trenger å lytte mer til lærere, sier Christina.

Panelsamtalen kan også følges digitalt. Les mer på: Markering av Verdens lærerdag - Høgskolen i Innlandet