Kvalitet i Lom? Er det noen som ikke tror på det?

Nestleder i Utdanningsforbundet Innlandet Torill Beitdokken har svart Sanna Sarromaa på et innlegg som Sarromaa hadde i GD 2. september om Lom videregående skole. Innlegget kan leses her.

Sanna Sarromaa nedvurderer både elever og lærere ved Nord-Gudbrandsdal videregående skole, avdeling Lom i et leserinnlegg mandag 2. september 2024. Jeg har lyst til å be Sarromaa om å dokumentere påstanden om at det er lettere å bestå videregående opplæring i Lom enn andre steder.

Kan det tenkes, Sanna Sarromaa, at elevene i Lom ikke får kunstig høye karakterer?

Kan det bevises at lærerne i Lom gir barmhjertighets-toere for å øke gjennomføringsgraden?

Kan det dokumenteres at karaktersnittet i Lom økte mer enn andre steder i årene uten eksamen?

Sarromaa etterlyser en «kvalitetssjekk» av små skoler ved hjelp at eksterne sensorer til eksamen og til muntlig eksamen. Meg bekjent, er det slik eksamen fungerer i videregående opplæring. Utdanningsdirektoratet organiserer skriftlig eksamen med eksterne sensorer. Fylkeskommunen organiserer muntlig eksamen med eksterne sensorer. Jeg vil tro at Lom har hatt sensorer fra både små og store skoler.

Jeg forventer at Sarromaa baserer kritikken sin på mer enn anekdoter fra eget lærerliv. At hun ikke ønsker å jobbe som lektor i Lom, betyr ikke at andre lærere og lektorer ikke vil jobbe der. Det finnes høykompetente mennesker som helt frivillig har bosatt seg nord for Lillehammer.

På vegne av lærerne i Lom tar jeg på meg å bli fornærmet over at Sarromaa antyder at de ikke kan faget sitt, eller at de ikke er kompetente til å vurdere elevene på en etterrettelig og rettferdig måte.

Hva vet hun om det?

Torill Beitdokken, nestleder Utdanningsforbundet Innlandet, Sør-Fron