Bli med på pedagogikkfestivalen 2024

Tirsdag 10. september er det pedagogikkfestival på Hamar Teater. Her kan man oppleve noen eller noe av pedagogikkens mange ansikter. Arrangementet er gratis.

Festivalen arrangeres av Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk. Under festivalen legger man opp til at studenter, ansatte ved Høgskolen i Innlandet (HINN) og andre kan møtes for å diskutere og lære mer om hverandre. Målet er å skape engasjement rundet lærerprofesjonen og pedagogikkfaget.

Bjørn Martinsen, fylkesstyremedlem i Utdanningsforbundet Innlandet og barnehagelærer skal bidra i en sofasamtale om pedagogikk og profesjon. Dette skjer i Teatersalongen klokka 19.00.

- Jeg er veldig glad for å være med i denne samtalen. Betydningen av å jobbe for at lærere skal få tid og rammer til å benytte sin profesjonskompetanse og pedagogiske kompetanse er viktigere enn noen gang. Vi opplever at vi er i en tid der det blir et stadig større press på at lærere i barnehage og skole skal benytte kartlegginger og ferdiglagde programmer som «lekbasert læring». Det er viktig at vi som profesjon synliggjør det som er viktig og målbærer hva barnehage skal være, sier han.

Samtalen skal være mellom Bjørn, Åse Tronvoll som er høgskolelektor ved fakultet for lærerutdanning og pedagogikk og et par studenter fra høgskolen. Odd Rune Stalheim, instituttleder og Siren Valvatne fra Høgskolen skal lede samtalen.

- Vi trenger samtaler om pedagogikkfaget, og vi trenger å løfte fram pedagogikken og barnehagens egenart. Det blir artig å ha en samtale hvor dette er i fokus. Jeg gleder meg til å snakke med studenter og ansatte ved lærerutdanningen om pedagogikkens og barnehagens viktighet, sier Bjørn.

Arena for engasjement

Instituttleder Odd Rune Stalheim forteller at festivalen har blitt til gjennom et ønske om å skape engasjement rundt lærerprofesjonen og for pedagogikkfaget. For instituttet er det viktig å skape flere arenaer for studentene til å bli kjent med ansatte ved høgskolen i en mer uformell sammenheng, samtidig som studentene blir introdusert for bredden av pedagogikkfaget.  Stalheim legger vekt på at tilbudet er et lavterskeltilbud som skal gi de som er interessert i pedagogikk muligheten til å diskutere og lære mer om hverandre.

Professor Christina Niemi Mølstad, kontaktperson UH og hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet ved høgskolen, synes det er viktig at Utdanningsforbundet bidrar på festivalen.

- Jeg er glad for at høgskolen og Utdanningsforbundet Innlandet samarbeider på flere områder. Vi har invitert høgskolen inn i noen av våre fylkesstyremøter, og nå bidrar Utdanningsforbundet under festivalen. Det er viktig at Utdanningsforbundet og det pedagogiske miljøet på lærerutdanningene samarbeid og samspiller om innholdet i lærerutdanningene, sier hun.

Arrangementet er åpent, og er ikke bare for studenter ved høgskolen i Innlandet.

- Festivalen inneholder spennende innslag i form av korte innlegg, posterpresentasjoner og workshop av ansatte på instituttet som tar sikte på å engasjere og skape økt innsikt i noe av mangfoldet i pedagogikkens verden. Dette har jo også betydning for utvikling av lærerprofesjonsidentiteten. Vi ved høgskolen håper at mange kommer innom for å lytte enten de er studenter eller jobber ute i skole- og barnehage, sier Christina.

Festivalen varer fra 16-21 og alt foregår på Hamar teater. Hele programmet kan leses her: https://www.inn.no/om-hogskolen/fakultet-for-lererutdanning-og-pedagogikk/arrangementer-fra-lup/pedagogikkfestival-2024/index.html