Ansatte i Tronstua barnehage gir deg månedens pedagogiske tips

Det er veldig lett å si "så flink du er" om barnet gjør noe som er positivt eller klarer å utføre en handling. Vi fokuserer i stedet på å skape en samtale og dialog som ikke nødvendigvis omhandler hvor bra barnet gjør det.

I Kultur for læring jobber vi i år med språk. Noe vi har fokus på er hvordan vi samtaler med barna i ulike aktiviteter. Det er veldig lett å si "så flink du er" om barnet gjør noe som er positivt eller klarer å utføre en handling. I stedet er fokuset vårt på å skape en samtale og dialog som ikke nødvendigvis omhandler hvor bra barnet gjør det, men om hva det faktisk gjør og hva vi ser det gjør, som vil bidra til en bedre begrepsforståelse. Dette omhandler ikke bare å få bedre språk, men også at barnet skal kunne bli sett uten at det har en sammenheng med prestasjon. Andre ord å benytte seg av kan være "supert", "flott", "strålende", "dette har du jobbet hardt med".

F.eks når barnet tegner: "Åh, se så mange farger du har brukt. Kan du fortelle meg hva du har tegnet?". "Den krusedullen dekker hele arket, den! Dette har du jobbet mye med". Og videre få til en samtale rundt det uten å bruke ordet "flink".

Ved matbordet skal vi aldri si at barnet er flink til å spise. Barnet spiser fordi det er sulten og det skal ikke ha en sammenheng med å være flink. Man kan si "jeg ser du har lært deg å bruke gaffel når du spiser." "Du har spist opp all maten din, du måtte være skikkelig sulten".