Skole på dagsorden

Skole- og barnehagemiljøet er noe som opptar politikerne i Stor-Elvdal.

Tilstandsrapporten for barnehage og grunnskole 2020/2021 ble behandlet i formannskap, og skole-/kultur- og omsorgskomiteen, og kommunestyret i begynnelsen av 2022. Kommunestyret behandlet rapporten den 9. februar.

Opplæringsloven §13-3e slår fast at skoleeier skal utarbeide en årlig rapport om tilstanden i opplæringen knyttet til læringsresultater, gjennomføring og læringsmiljø. Den årlige rapporten skal behandles politisk.

Det som bekymrer politikerne mest er resultatene som viser at vi ikke har klart å gi alle barn et trygt og godt skolemiljø. Representanter fra ulike politiske partier entret talerstolen den 9. februar og kalte det for alvorlig, bekymringsfullt, årets viktigste sak.

Styret i Utdanningsforbundet har også diskutert innholdet og den politiske debatten, og ønsker å invitere noen av politikerne til et medlemsmøte i løpet av mars. Styret ser ikke bort fra at dette har noe med lærerkrisen i skolen å gjøre. I Stor-Elvdal er hver sjette lærer uten godkjent utdanning. Styret ser medlemsmøtet som en del av kampanjebidraget lokalt til "Har du sett læreren vår" (savnet-kampanjen til UDF uke 7-12).