Verdens lærerdag

Publisert: 03.10.2024

Verdens lærerdag setter i år søkelyset på behovet for å lytte til lærerne for å skape en god utdanning. Det internasjonale temaet er «valuing teachers voices». 

 

Verdens lærerdag 5. oktober markeres for å rette oppmerksomheten mot lærerens unike rolle. Det er en dag for å hedre lærere og lærerorganisasjoner for deres oppgaver og ansvar. Verdens lærerdag markeres 5. oktober hvert år verden over.

Verdens lærerdag setter i år søkelyset på behovet for å lytte til lærerne for å skape en god utdanning. Det internasjonale temaet er «valuing teachers voices». 

Dette ble fremhevet som en viktig prioritering av FNs høynivåpanel om lærerprofesjonen, da de tidligere i år kom med sine anbefalinger for å løse den globale lærermangelen. Her kan du lese mer om årets internasjonale tema.

Globalt er det en lærermangel på 44 millioner! 

«The root causes are well-documented—low salaries, poor working conditions, and increased workloads are pushing teachers away from classrooms and discouraging young people from entering the profession. «

Alle barn har etter barnekonvensjonen rett til utdanning. Lærermangel er med på å hule ut denne retten, dette er et demokratisk problem. De voksne representantene i samfunnet må legge til rette for at alle barn får opplæring av lærere.

I et fritt arbeidsmarked har vi vendt oss til at mange næringer og bransjer kan importere seg ut fra bemanningskriser. Svenske sykepleiere arbeider gjennom formidlingsbyråer for at vedtak skal oppfylles forsvarlig, dette koster nå norske kommuner skjorta. Industrien importerer arbeidskraft både med og uten spesialkompetanse. En del virksomheter vurderer å flytte utenlands, eller har flyttet, for å skaffe eller opprettholde flyten av kompetente medarbeidere.

Norske grunnskoler kan ikke flytte utenlands

Norske grunnskoler kan ikke flytte utenlands. Det er også svært begrenset hvordan lærerkrisa kan løses ved å importere lærere, da stjeler vi bare fra andre barn, kanskje særlig, i nabolandene våre. Den konkurranseutsatte næringen kan finne på å flytte ut om lønnsnivået ikke reguleres ut fra prinsippene i frontfagsramma. Utdanningsforbundet støtter fronttagsprinsippene, men er kritiske til hvordan de nå praktiseres. Nok lærere i framtiden betinger at partene klarer å operere mer kreativt rundt denne ramma!

For alle må det være åpenbart at en god skolestart krever at elevene har tilgang til trygge, erfarne lærere som kommuniserer godt på norsk (eller samisk) og har en solid kulturforståelse. Det betyr at lærere skal ha lærerutdanning og ikke hentes fra utenlandske bemanningsforetak.

Å verdsette lærere handler også om å lytte til deres stemme

Å verdsette lærere handler også om å lytte til deres stemme. Etablerte lærerkollegier som får drive utviklingsarbeid over tid opprettholder uerstattelige kvaliteter i barns liv. Vi snakker om høykompetent arbeidskraft som først og fremst skal løse oppgaver knyttet til utdanning og danning. Da må systemet som skal fylle øvrige omsorgs- og velferdsoppgaver for barna fungere og supplere lærerens rolle.

Å lytte til læreren handler også om å ta på alvor de signalene som kommer fra profesjonen om problemstillinger vi mener ligger utenfor vårt mandat å løse, i alle fall løse alene. Et godt støtteapparat rundt barna og familiene bidrar til å lette lærerens jobb og begrense ansvaret. Når unge i dag vegrer seg for å søke lærerutdanning er trolig årsaken at unge fra egen skoletid ser at de ikke vil klare å gjøre en forskjell, ha overskuddet og tiden de anser som nødvendig for å lykkes med det stadig mer kompliserte oppdraget i klassen. Det vil derfor være å lytte til læreren følge opp denne tanken om at unge ikke klarer å se meningen i læreryrket. Trepartssamarbeidet mellom kommunene, stat og organisasjonene for å rekruttere pågår nå. Det bør være lett for de ansvarlige å vite hva som skal til for at læreryrket skal virke lekrere enn i dag.

Læreryrket trenger trygge voksne som kjenner barnas nærmiljø, kultur og engasjerer seg i oppveksten. Verdens viktigste yrke trenger støtte fra folkedypet. Vi trenger også at noen er så gærne at læreryrket blir frakoblet de trange rammene i frontfaget. Ellers blir det mørkt i klasserommene!