Innspill om kvalitet i skolen

Endelig kan du bidra. Systemet for kvalitetsutvikling er elsket og hatet. -Hva mener du?

Hvor mange kaffekopper er ikke skvulpet ut i forargelsen over myndighetenes krav om prøver, tester og rapporteringer? Hvor mange timer er ikke brukt på å studere alle disse innsamlede dataene? Hvor mange forståsegpåere har ikke god lønn for å sitte og se skolen utenifra gjennom grafene og diagrammene? Hvor mange lærere har utviklet praksis med grunnlag i data fra de nasjonale og internasjonale databasene? Hvordan ble skolen bedre etter tjue år med nasjonalt kvalitetsvurderingssystem? Hvor mange politikere har hentet tall for å poengtere behovet for akkurat deres valgkampsak?

Hva trenger du som lærer?

Hva savner du at tallsamlerne vektlegger? Kan alt som er viktig i skolen måles, eller er det slik at kun det som kan måles teller?

Nå har du en unik mulighet til å bidra. Første delrapport er lagt fram, med grunnlag i den skal det nå være debatt og utvalget skal legge fram sin andre delrapport innen et år. Når man kikker på innspillene som er høstet, er det en slående mangel på innspil fra oss på gølvet, ute i klasserommene der krittstøvet virvler.

Det betyr at DIN stemme faktisk kan bli hørt og bli lagt merke til. Vi lærere klager på at andre dytter saker på oss, men da må vi jamen meg hive oss rundt og la profesjonens stemme bli hørt. Uansett om du digger PISA, eller får frynsete nerver av Nasjonale Prøver, la utvalget få høre din refleksjon og begrunnelse basert på din profesjonelle erfaring. Det er superenkelt å legge inn innspill, jeg har gjort det! Du kan gjøre det i kraft av deg selv, men også samle lærere som har samme fag / trinn / erfaring som deg. Eller du kan bruke klubben til en felles uttalelse for arbeidsplassen.

Det er din dag i dag!

https://www.utdanningsnytt.no/elevmedvirkning-kvalitetsvurdering-kvalitetsvurderingssystem/laererne-opplever-ikke-at-vurderingssystemet-gir-god-nok-stotte/347884

https://kvalitetsutviklingsutvalget.no/gi-innspill/