Barnehagedagen 2023

Med få ansatte til stede vil det være vanskeligere å oppfylle intensjonen i barnehageloven, om at alle barn skal være sikret et godt psykososialt miljø, skriver Berit Bae i sin fagartikkel til Barnehagedagen 2023.

"Regjeringen ønsker at flere barn skal gå i barnehagen, og samtidig øke kvaliteten på innholdet i barnehagen. Et godt barnehagetilbud betyr mye for barnas muligheter videre i livet, og bidrar til å utjevne sosiale forskjeller." Dette er regjeringens egne ord i en artikkel, politikerne beskriver at vi nå går over i en ny fase 20 år etter barnehageforliket som sikret flere tusen nye barnehageplasser. Kvaliteten på barnehagetilbudet skal heves!

Fra profesjonen kommer det viktige betraktninger om hva som vil bidra til økt kvalitet. -Vi må snakke om hvordan bemanningen dekker hele åpningstiden! I lokallaget tar vi opp emnet og leter etter måter å sette søkelys på et sterkere lag rundt barnet i barnegruppa. Mye bra blir gjort på systemnivå i Søndre Land, men hvordan skal vi sikre at det er en voksen tett på barnet i det øyeblikket hvor magien skjer? Nedenfor finner du et par utdrag fra tekster publisert i forbindelse med barnehagedagen. Klikk på lenkene og les dem!

En artikkel i utdanningsnytt.no tar opp temaet: Kari Coventry passer på å fortelle foresatte sannheten om bemanningssituasjonen. I ukeplanen noterer hun også hvilke dager som er møtedager, for å synliggjøre arbeidet de ansatte utfører. 

Foreldreundersøkelsen viser at det er foresatte til de yngste barna, og de som har barn i små barnehager (1 til 25 barn), som er mest fornøyde med bemanningen. Det siste samsvarer med den faktiske bemanningstettheten. Bemanningstettheten i de minste barnehagene er på 5 barn per ansatt, mens i de største er den på 5,8 barn.

Bemanning og manglende hensyn til barns beste

Ifølge § 104 i Grunnloven skal barns beste vurderes i alle saker og tiltak som berører dem. Det finnes flere ulike meninger om hva som er barns beste. Men dersom vi tar barns egne utsagn og uttrykk på alvor, vil det komme tydelig frem at det aller viktigste er å kunne leke og være sammen med andre barn, samtidig som man har tilgang til en varm og forståelsesfull voksen. Barn trives best i lek og samvær med andre barn, med tilgjengelige ansatte som er der når de trenger dem.

https://www.utdanningsforbundet.no/medlemsgrupper/barnehage/barnehagedagen/barnehagedagen-2023-liten-og-stor/bemanning-og-manglende-hensyn-til-barns-beste/ 

Skyggeflukten med liten og stor

I en liksom motorvei stopper fem barn opp for å sjekke, fikse eller fylle bensin på liksombilene sine hos mekaniker Sarin. Forsiktig åpner jeg porten og oppmerksomheten min fanges av tre barn som løper, med blikket festet mot bakken, i et sikk-saks mønster oppover en skråning. Plutselig krasjet barna og blir liggende nærmest vevd inn i hverandre over marken. Ali, en av de falne, oppdager meg i sideblikket. Kjapt reiser han seg opp og løper bort til meg. Forbløffet veksler han plutselig blikket mellom meg, bakken og de to andre barna før han overrasket roper ut: «han har også en sånn som følger han!».

Det som for det blotte øyet kan virke som en vilkårlig løpelek handler om en viktig undersøkelsesprosess. Med hendene slår Ali i jorden og viser til skyggedannelsene som søler grunnen under oss. Jeg kan i dette tilfelle velge å forklare barna hvordan de mørke speilskapninger heter skygger, og hvordan skyggedannelser er todimensjonale silhuetter som oppstår når lyskilder møter motstand hos ikke gjennomsiktige objekter. Dette vil gi barna en faglig forklaring på et naturfenomen, men hvilke muligheter mister vi?

Heldigvis er vi fire sammen med barna i denne barnehagen og jeg kan gi disse tre barna rom for å mette deres naturlige undringstrang. «Barn er oppdagere i møtet med verdens livsanskuelser, og deres oppdagelsesbehov er en drivkraft som må pleies, tas på alvor og behandles med respekt» (Navarro Fica, 2022, s. 17). Jeg følger lysstien skyggeoppdagerne baner veier for, og deres utforskning trekker oss inn mot en flyktelek bort fra disse mørkbelagte formene som jager etter oss.

https://www.utdanningsforbundet.no/medlemsgrupper/barnehage/barnehagedagen/barnehagedagen-2023-liten-og-stor/skyggeflukten-med-liten-og-stor/

Lytte, forstå og skape mening

For eksempel kan det bli bedre lesestunder i barnehagen om bemanningen øker. – Jeg vet at mange barnehageansatte er opptatt av bøker og ser verdien av å formidle til barn. Det at ansatte blir distrahert, er nok kjernen i at det blir formidlet mindre litteratur enn man kan ønske. I en barnehage skjer det mye, og utfordringen er å skape en kultur for lesing på avdelingen, sier Cecilie Dyrkorn Fodstad. Hun har forsket på lesestunder for de minste barna. 

Arbeidsmiljø

 
Arbeidsmiljøprofilen for barnehagelærere viser at det er høye emosjonelle krav. 49 % opplever høye emosjonelle krav. Gjennomsnitt for alle sysselsatte er 19 %. Det vil si at man i høy grad må forholde seg til andres negative følelser eller skjule egne i sin jobb. Dette kan for eksempel være sorg, sinne, forvilelse og oppgitthet. En enda større arbeidsmiljøfaktor som nok mange barnehagelærere vil kjenne seg igjen i er belastningen ved arbeid på huk eller knær. 
 
Regjeringens intensjoner om kvalitet i barnehagen har selvsagt fokus på barnas beste, men i samme omgang må regjeringen også se på hva som vil være til de ansattes beste. Et godt arbeidsmiljø gir stabile ansatte som kan stå i større stillinger og arbeide i flere år. Da kommer også den verdifulle erfaringen fra profesjonen bedre til nytte for barn, foreldre, samarbeidspartnere rundt barna og barnehagemyndighet.
 

God barnehagedag!