Bare en lærer

Lærere er bare lærere. Noen forventer at vi skal løse alt for alle alltid! Men, -jeg er bare lærer.

Bare lærere er lærere

Vi viser for tiden støtte til lærerstreiken med slagordet «bare lærere er lærere». Respons analyse kan nå opplyse at 70 prosent av befolkningen støtter vår arbeidskamp. Streiken er berettiget, og tydelig støtte fra stadig flere hold i samfunnet varmer. Flere fagforeninger og organisasjoner viser tydelig sympati! 

Streiken plasserer en del unge mellom barken og veden. Sommerferien er liksom forlenget, men man må opp og rekke skolebussen og delta i enkelttimer. De gode dagene til semestrets læring blir stadig færre. Nå dukker heller ikke engasjerte lærere opp på skjermen for å høre hvordan det går, slik som under pandemiens hjemmeskole. Slik er streikens natur. Man produserer heller ikke støtfangere når det er streik på støtfangerfabrikken!

Fra enkelte hold kommer det forutsigbare betenkeligheter. Jeg deler selvsagt bekymringene om at elever ved skoler i streik er skadelidende som tredjepart. Samtidig reagerer jeg når det ymtes om tvungen lønnsnemnd på nåværende tidspunkt. Slikt er utidig innblanding.

Jeg er ikke glad for den jeg er

Dansk Radio (tilsvarende NRK) publiserte i går en rapport med følgende overskrift: Kun hver anden pige i 8. klasse er glad for, hvem hun er». Barn og unges psykiske velvære er et stort tema i vår tid.

Derfor får jeg lyst til å redigere slagordet til LÆRERE ER BARE LÆRERE og benytte CapsLock. Gjennom flere år har lærere måtte tåle kritikk for at vi ikke er gode nok fagpersoner. Læringstrykket skulle opp, elevene skulle prestere mer i fagene og heve seg internasjonalt.

De siste tjue årene har lærere videreutdannet seg og tilpasset seg nye krav og forventninger. Etter at Erna Solberg ble statsminister har kommunene også blitt tvunget til å sende titusenvis av lærere til videreutdanning i utvalgte fag. Kompetansen har økt betraktelig.

Søppel i et skittent lønnsoppgjør

KS syns ikke dette er nok til at vi erfarne og godt kompetente fortjener lønnsøkning! Man føler seg som søppel i et skittent lønnsoppgjør

Arbeidsgiversiden får støtte fra enkelte hold, eksempelvis Rådet for psykisk helse, som krever tvungen lønnsnemd. Til VG sier de at det er stadig større risiko for psykisk uhelse for elever som er dobbelt rammet av pandemiskole og lærerstreik. Det har aldri stått dårligere til med den psykiske helsen i Norge, og elever er ikke noe unntak, sier generalsekretær Tove Gundersen.

Helt konkret er uttaket den sentrale streikekomiteen har lagt opp til et skånsomt uttak hvor de yngste elevene ikke er berørt av streiken. I tillegg gjør de lokale streikekomiteene kloke beslutninger som skåner elever med særskilte behov. Helsetilsynet har også uttalt at lærerstreiken ikke truer liv og helse i Norge.

4/5-dels skolen

Lærerstreiken står på trygg grunn. De som krever streiken avsluttet virker å være mest opptatt av å få hverdagen til å gå rundt på en hyggelig og konfliktfri måte. Derimot virker de ikke opptatt av at de da beskytter lærermangelen. Mener de virkelig at 4/5-dels skolen er bra nok? Hva med de 20 prosentene som ikke får undervisning av en ekte lærer?

Lærere er tross alt bare lærere. Skal vi i tillegg redde befolkningens psykiske velvære og alle andre interessegruppers forventninger til skolen, stilles det krav til overmennesker. Vi tok ikke lærerutdannelse eller skrev under arbeidskontrakt for å arbeide i en terapeutisk klinikk.

Før var vi ikke smarte nok, nå er vi ikke greie nok

De siste årene har kursvirksomheten dreiet vekk fra læringstrykk til relasjons-kompetanse. Før var vi ikke smarte nok som lærere, nå er vi ikke greie nok og omsorgsfulle nok. Vi lærere rives i biter. Som tillitsvalgt ser jeg disse trendene slite på lærere. Man kan klandres for å ha krenket mens man egentlig forsøkte å grense-sette. Barn kanselleres i andrelinjetjenesten med begrunnelse om at de er for syke til at terapeuten får gjort noe. Men samspillet i klassen og læringsaktivitetene må fortsette, bare læreren tilrettelegger godt nok, løser det seg.

Argumentene som nå pipler inn for å avslutte lærerstreiken virker motsatt på meg. Hvis storsamfunnet virkelig mener at læren skal være et slikt overmenneske, ikke bare en lærer, forventer jeg en skyhøy lønnsøkning.

Det som skjer nå er at lærere som bare ønsker å være lærere søker seg vekk fra skolen til andre jobber i resignasjon og fortvilelse. Med et KS som ikke engang anerkjenner lærerprofesjonen ser jeg svart på årene som kommer.

Lærere er tross alt bare lærere, men la oss få fred til å gjøre jobben, og gi oss ei god lønn. Det vil elevene og skolen være tjent med i årene som kommer.

PS: Etter streiken forventer jeg at streikeutsatte elever opplever at skolene ansetter flere lærere for økt lærertetthet resten av året. Penger er det til overs på spart lønn. I følge KS er det heller ikke lærermangel, så kjør på! Elevorganisasjonen og FAU bør følge med, likeså utdanningsvennlige partier.