Skolens arbeid med elevenes psykososiale miljø

Utdanningsforbundet Søndre Land legger til grunn at partene skal arbeide langsiktig og systematisk med elevenes psykososiale skolemiljø slik det er beskrevet lovverket.

Om å satse på alt

På lokalt nivå har Søndre Land kommune vedtatt en satsning gjennom hele
barndommen. Utdanningsforbundet Søndre Land støtter opp under
satsningsområdene. «Barns trivsel» hvor voksnes relasjonskompetanse i møte med barn, og kunnskap om barnets tilknytning står sentralt. For både skole og barnehage, samt i samarbeidet med hjemmet har Søndre Land kommune også en vedtatt kompetansestrategi i «Circle of Security (COS-P) /Trygghetssirkelen».
Et omfattende arbeid er lagt ned for å levendegjøre disse satsningene som er
kommentert i årsmeldingen 2019.

Lokal strategi

Videre kan vi peke på flere lokale satsninger i Søndre Land kommune, noen ferske, andre mer etablerte:
 Nettverk for tidlig innsats og forebygging
 Miljøterapeut ved Søndre Land ungdomsskole
 Psykososial rådgiver ved Fryal / Odnes
 Flere andre prosjekt støtter også opp under levekår for barn og unge.

Utdanningsforbundet mener at grunnskolen i Søndre Land kommune med de nevnte tiltak oppfyller kravet i opplæringsloven om at «Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller imedhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort».

Enda flere prosjekter

Kommunalsjef Oppvekst har vurdert det som nødvendig å melde Søndre Land
kommune på et læringsmiljøprosjekt (LMP), ”Inkluderende barnehage- og
skolemiljø” utarbeidet av Utdanningsdirektoratet på vegne av Kunnskapsdepartementet i tillegg til kommunens vedtatte satsninger på området.
Dette skjedde i vår under den kaotiske tiden med skolestenging.
Utdanningsforbundet Søndre Land vil bemerke at medbestemmelse ikke har funnet sted i forbindelse med dette.


Lærerne fikk en kort orientering om LMP rett før skoleslutt. Nå i høst kommer det for en dag at prosjektet er meget omfattende og båndlegger organisasjonen i to år.

Tiden vår

Ledelseskapasiteten bindes opp, enkeltlærere på skolene bindes opp,
planleggingsdager bindes opp. Denne rektorstyrte delen av arbeidstiden avsatt til
utviklingsarbeid er regulert av arbeidsavtalen. LMP har også koblinger til
barnehagene.

Dette skjer i en tid hvor skolene allerede er hardt presset. Pandemien gjør oss
sårbare, vi vet ikke hvordan ukene og månedene som kommer vil bli. Daglig drift
krever sitt.

Skolelukkingen i vår, bestemt av regjeringen, har forsinket utviklingsarbeidet med
fagfornyelsen. Vi skal gjøre et omfattende utviklingsarbeid der det blir sentralt å fornye og forbedre undervisningskvaliteten, faglig innhold og integrere skolens
brede mandat gjennom overordet del.

Skolene måtte faktisk dempe oppstarten av fagfornyelsen i påvente av å få COSsatsningen i gang. Mengden av utviklingsoppgaver som står framfor grunnskolen er stor, vi skal blant annet også ta i bruk en nytt digitalt administrasjons- og læringsverktøy. 

Kutte svinger

Vi er i en situasjon der vi åpent snakker om hvordan vi må kutte svinger og ta
snarveier. Slik kan vi ikke lage godt læringsmiljø for elevene våre!
Utdanningsforbundet Søndre Land vil understreke at vi ønsker å bidra til en
profesjonell kvalitetssikring av læringsmiljøet, både med fokus på sårbare elever,
mobbing, og elevenes faglige prestasjoner.

Utdanningsforbundet Søndre Land har forespurt de ulike enhetene om
arbeidspresset. Vi mener på bakgrunn av den informasjonen vi sitter på at
situasjonen vi står oppe i nå er meget kritisk. Vi er redd deltakelsen i LMP i praksis blir halvgodt arbeid, tidsressursen strekker ikke til for noen av partene, eller alle fokusområdene. Det er ikke elevene tjent med verken i det korte eller lange løp.

 

Les resten av brevet ved å åpne vedlegget.