Medlemsmøte: Innspill til politiske saker som behandles på fylkesårsmøtet

Utdanningsforbundet Østre Toten inviterer til medlemsmøte med fylkesårsmøte i Utdanningsforbundet Innlandet 2023 som tema, på Studiesenteret på Rådhuset. Tillitsvalgte og medlemmer vil her få anledning til å delta i diskusjon og gi innspill til delegatene som skal representere Utdanningsforbundet Østre Toten på årsmøtet. Det vil bli en kort innledning til hver sak, før vi åpner for innspill. Kort oppsummering av saksinnledning er vedlagt, samt lenke til fullstendige årsmøtepapirer (se nederst).

Dette kurset er gjennomført

Om kurset

Hvor og når?
torsdag 27. april kl. 16:00 - 18:00

Studiesenteret, Rådhuset

2850 LENA

Vis i Google Maps
Påmeldingsfrist

26.04.2023

Praktisk ansvarlig

Linn Therese Myhrvold
E-post: [email protected]
Telefon: +4793089196

Medlemsmøte:

Utdanningsforbundet Østre Toten inviterer til medlemsmøte med fylkesårsmøte i Utdanningsforbundet Innlandet 2023 som tema. Tillitsvalgte og medlemmer vil her få anledning til å delta i diskusjon og gi innspill til delegatene som skal representere Utdanningsforbundet Østre Toten på årsmøtet. Det vil bli en kort innledning til hver sak, før vi åpner for innspill. Kort oppsummering av saksinnledning er vedlagt, samt lenke til fullstendige årsmøtepapirer (se nederst).

Saker til diskusjon:

· Har vi råd til en oppvekstsektor? (Sak 6.1)

· Tariffpolitiske virkemidler (Sak 6.2)

· Lærerrollen og laget rundt barn, elever og voksne (Sak 6.3)

Har vi råd til en oppvekstsektor?

En god, likeverdig og inkluderende utdanning for alle er en viktig del av Utdanningsforbundets verdigrunnlag. Dette gjennomsyrer vår politikk, vårt menneskesyn og vårt engasjement for barn, elever og studenter i Norge. Vi har i lang tid sett at det er for liten vilje hos lokale, regionale og sentrale politikere til å prioritere barnehage, oppvekst og utdanning i sine budsjetter. Denne manglende viljen til å prioritere oppvekstsektoren har ført til at barnehager, skoler og utdanningsinstitusjoner står uten mulighet til å oppfylle samfunnsmandatet gitt i lovverket. Vi vil ikke stå på sidelinja og akseptere at vår sektor gir et ufullstendig og mindreverdig tilbud til barn, unge og voksne i utdanningsløpet. Vi krever forutsigbare, solide og tilstrekkelige finansieringsordninger som sikrer alle rett til en trygg og god oppvekst, læring, utdanning og danning innenfor rammene av et felles utdanningssystem. Med en slik finansiering på plass vil lærere på alle nivåer i utdanningssystemet i samarbeid med hele laget rundt barn, voksne og elever kunne gi det velferdstilbudet som oppvekstsektoren skal være. Utdanningsforbundet Innlandet skal jobbe for at kommuneøkonomi og finansiering av utdanningssektoren blir sentrale begrep både i «Vi utdanner Norge» og i Strategisk plan slik at vi kan nå våre politiske målsettinger.

Viktige punkter:

· Finansiering av lærerutdanningene

· Opprettholdelse av gode skoletilbud i hele fylket (Videregående opplæring)

· Lærertetthet og styrking av lærernormen

· Lærermangelen

· Rekruttering av lærere med lærerutdanning (hele utdanningsløpet)

· Økt bemanning og bemanningsnorm i hele barnehagens åpningstid

· Flere spesialpedagoger

· Økt tid til pedagogisk ledelse for våre ledere og styrket administrasjonsressurs

· Bemanning i støttesystemene (PPT, med mer)

Tariffpolitiske virkemidler

Lærere i skoleverket har helt siden overflyttingen til kommunesektoren hatt en godt dokumentert mindrelønnsutvikling. Denne har fortsatt å utvikle seg i negativ retning, på tross av høy prioritet og hardt arbeid for å stoppe den og kompensere for den i de siste oppgjørene våre. Barnehagelærerne får ikke god nok uttelling for videreutdanning og kompetanseheving, og får ikke automatisk innplassering i stillingskode og dermed lønn etter utdanningsnivå, slik lærerne i skoleverket gjør. Også for medlemmene våre i faglige- og administrative stillinger er det behov for forbedring for uttelling etter utdanning, ansvar og spisskompetanse. Lønnsnivået for våre grupper er for lavt, særlig sammenlignet med yrkesgrupper med lik utdanningslengde i mannsdominerte yrker i privat sektor (forskjellene øker med utdanningslengde), og må heves. Utdanningsforbundet må derfor jobbe frem, vurdere og undersøke nye tariffpolitiske virkemidler som sikrer våre medlemmer bedre uttelling i lønnsoppgjørene, samt lønn for utdanning, ansvar og kompetanse uavhengig av hvor i utdanningssystemet man jobber. Videre må særavtaler som omhandler reise og arbeidsklær styrkes, og det må vurderes behov for nye særavtaler.

Viktige punkter:

· Prioritering av våre grupper i lønnsoppgjørene

· Stoppe mindrelønnsutviklingen for lærere i skoleverket

· Sikre uttelling for utdanning og kompetanse for øvrige grupper

· Vurdering av endrede lønnskapitler i tariffavtalen (skille ut skoleverket), for å unngå at våre grupper settes opp mot hverandre

· Økte satser for reiser

· Innføring av avtale om tjenestetelefon

· Frontfagsmodellen

Lærerrollen og laget rundt barn, elever og voksne

Lærerrollen og særlig lærerens ansvar har blitt diskutert bredt og hyppig de siste årene, sett i lys av pandemien og streikene i 2021 og 2022. Våre medlemmer opplever stadig oftere å stå alene om ansvaret for barn, elever og voksne med behov som strekker seg langt utover hva som dekkes av vår utdanning og kompetanse. Det er behov for å sette tydeligere grenser mellom hva som er lærerens ansvar og hva som er andre yrkesgruppers ansvar, uten at vi selv skal fraskrive oss ansvar, og det er behov for å tydeliggjøre hvem som skal inngå i “laget rundt” og om lagt er rundt læreren eller elevene (eller begge deler?). Dette er også et spørsmål om økonomi og politiske prioriteringer.

Viktige punkter:

· Lærerens ansvar og kompetanse

· “Laget rundt” - hvem og hvilken kompetanse?

· Lærerprofesjonens etiske plattform

· Økonomi

Lenke til sakspapirer til fylkesårsmøtet i sin helhet: https://www.utdanningsforbundet.no/fylkeslag/innlandet/informasjonssider/saksdokumenter/

Vel møtt!