Elverum - kortere åpningstid er en god ide

I Elverum kommune er det foreslått å vedta å redusere åpningstiden i barnehagene fra august 2024. Dette har skapt reaksjoner fra flere som mener det blir et dårligere tilbud til foreldre i Elverum. Utdanningsforbundet Elverum mener imidlertid at dette er en gladsak. Les mer om hvorfor her.

Lokallagsleder og hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Elverum, Gunhild Grindjordet mener at kortere åpningstid er et skritt i riktig retning for å gi barn og foreldre en barnehagehverdag de fortjener.

- Forsøk med økt voksentetthet i for eksempel Tønsberg eller Trondheim viser at dette er den beste måten å få en bedre og tryggere hverdag der det pedagogiske tilbudet opprettholdes. Det har ikke Elverum kommune råd til. Siden vi ikke får til å finansiere økt bemanning over minstenorm, mener vi i Utdanningsforbundet at det er et skritt i riktig retning å vedta kortere åpningstid, sier hun.

Bilde av gunhild Grindjordet
Vi må ha bedre bemanning i hele åpningstiden, mener Gunhild Grindjordet. FOTO: Tone Stangnes Gjerstad

Bemanningene i barnehagene er styrt av en minimumsnorm. Denne minimumsnormen er ofte det man legger seg på ved bemanning av barnehagene. Bemanningsnormen gjelder for barnehagen og er ikke tilknyttet åpningstiden. Det mener Gunhild er et av flere problemer.

- Uansett hvor lenge barnehagen er åpen, har vi den samme bemanningen. Bemanningen må dermed spres utover et større antall timer ved lang åpningstid. Kutter vi åpningstiden, så blir det mer tid med flere voksne samtidig på jobb. Det gavner alle, sier hun

En tøff høst

Hun forteller at ansatte i barnehagene i Elverum har hatt en tøff høst bak seg. Det har vært høyt sykefravær og svært begrenset tilgang på vikarer.

- Vi er bekymret for situasjonen for våre medlemmer i barnehagene. Arbeidsmiljøet blir krevende både fysisk og psykisk, og for store belastninger fører også til økt sykefravær. Dette kan fort bli en evig runddans som ingen er tjent med. Økt voksentetthet er det mange ønsker seg, og det har ikke vært mulig med den åpningstiden som er i dag. Derfor er forslaget  om redusert åpningstid et godt forslag som tar innover seg de utfordringene som de ansatte beskriver. Det er svært viktig at de som jobber i barnehagene blir hørt. Det er alle tjent med, sier hun.

Hun opplever at kritikken som har kommet på forslaget handler om at det gir et dårligere tilbud til foreldre, som nå får en kortere åpningstid å forholde seg til. Hun mener imidlertid at dette forslaget er en god ide med tanke på foreldre og barn.

- Jeg har forståelse for at noen foreldre har behov for å ha barnehagetilbud som er tilpasset arbeidshverdagen sin. Men barnehage er ikke en oppbevaringsplass. Det er et pedagogisk tilbud for barn, og de ansatte skal ha mulighet til å gjøre jobben sin og levere på det mandatet de har fått, sier hun.

Mye kunnskap og erfaringer

Hun mener at man nå har fått mye kunnskap gjennom undersøkelser fra områder som har økt voksentettheten og at denne kunnskapen må brukes.

- Undersøkelser fra Trondheim og Tønsberg viser at foreldre gir tilbakemeldinger om bedre samarbeid mellom barnehage og hjem, bedre samtaler og tettere oppfølging av eget barn. Ansatte på sin side opplever mindre stress, større mulighet til å følge opp barns reaksjoner i hverdagen, mer involvering i lek og bedre tid til å følge opp samtaler med barn og møte barns følelser. Dette gir økt arbeidsglede. Vi ønsker dette for barn og voksne i våre barnehager, sier hun.

Utdanningsforbundet Elverum hadde et innlegg i avisene om temaet, som også ble publisert på lokallagets hjemmeside. Det kan leses her.

Innlegg på strategikonferanse i juni

Lokallaget ble invitert til Elverum kommunes strategikonferanse i juni i år. Der valgte lokallagsleder og hovedtillitsvalgt å snakke om en enkelt sak, nemlig økt grunnbemanning i barnehagene.

- Det er alltid mye en kunne tenke seg å snakke om når en får mulighet til å si noe til politikere. I år valgte jeg økt grunnbemanning fordi den berører svært mange i Elverum kommune. Visjonen for barnehagene i Elverum er "En barnehage for alle- med blikk for den enkelte". Dette er en visjon som alle våre dyktige ledere, barnehagelærere og fagarbeidere jobber mot hver eneste dag. Dessverre er det slik at hver eneste uke opplever de at det er for få øyne og armer til å yte den kvaliteten de kunne gitt med flere voksne. Det er det viktig at politikere kjenner til, sier hun.

Her kan det leses mer om hva som ble sagt på strategisamlingen.