Sommerhilsen fra fylkesledelsen

Kjære medlemmer og tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Buskerud!

Da er vi kommet til slutten av juni, og de fleste av oss skal snart ut i noen ukers velfortjent sommerferie.
Det første året og «re-starten» av Utdanningsforbundet Buskerud er nå gjennomført, og vi i fylkesledelsen sitter
Igjen med mange gode inntrykk og erfaringer. Det viktigste for oss å kunne slå fast, er at vi har et tillitsvalgt-apparat som jevnt over fungerer veldig godt.. Vi har utrolig mange engasjerte og dedikerte tillitsvalgte der ut, både i klubber, lokallag, og ikke minst også i fylkesstyret.
Og det trenger vi virkelig, for utfordringene har vært, og vil bli mange. Vi kan spesielt nevne de ekstremt trange økonomiske rammene vi opplever i mange kommuner og fylkeskommunen, problematikken rundt vold og trusler mot lærere, mangel på kvalifiserte lærer i skoler og barnehager, stort arbeidspress med lite rom for kollektiv faglig utvikling, dårlige rammevilkår for lederne våre mm.
Samtidig finnes det heldigvis lyspunkt også. Vi har valgt et nytt og vel fungerende sentralstyre, som allerede i oppstarten av perioden ser ut til å fungere veldig godt på alle vis. Det er også positivt at vi har klart å fange politikere og medienes interesse når det gjelder våre medlemmers arbeidsmiljø, herunder voldsproblematikken.
Og ikke minst…. opplæringsloven slår nå fast at lærere som skal tilsettes skal ha lærerutdanning…slik har det tidligere ikke vært formulert, og er et resultat av langvarig og kraftfullt påvirkningsarbeid fra alle våre organisasjonsnivå. Så selv om utfordringene står i kø, har vi nok av eksempler på at vi klarer det meste når vi står sammen og går i takt.

På vegne av fylkeskontoret ønsker vi alle medlemmer og tillitsvalgte en riktig god sommer, så sees vi til høsten med masse energi og ståpå-vilje.