Sammen for små helter

NRK TV-aksjonen 2024 går til Barnekreftforeningens arbeid med å etablere familiehus for barn med alvorlig sykdom og deres familier. Utdanningsforbundet Akershus deltar i Fylkesaksjonskomiteen for TV-aksjonen og oppfordrer alle medlemmer til å stille som bøssebærere.

Når et barn blir alvorlig sykt, rammes hele familien. I familiehusene som skal etableres med midlene fra TV-aksjonen, kan barn med alvorlig sykdom og familien deres bo sammen mens barnet er under behandling.

Annenhver dag får et barn i Norge kreft, og hver uke blir 10 barn født med hjertefeil. Når et barn får en alvorlig sykdom, er det en enorm belastning for foreldre, søsken, besteforeldre og andre nærstående. Ofte må barnet reise langt for å få livsviktig behandling, og familien blir splittet i lange perioder.

Med familiehusene ønsker Barnekreftforeningen å gjøre situasjonen enklere å håndtere.

Familiehusene vil gi familier med alvorlig syke barn, uavhengig av diagnose, mulighet til å skape et hjem hjemmefra. Her kan de støtte hverandre gjennom livets vondeste periode og få etterlengtede pauser fra sykehusets alvorstunge korridorer.

NRK TV-aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede midler per hode. Søndag 20. oktober går vi sammen for små helter - bli bøssebærer du også!