- Startside
- Fylkes- og lokallag
- Akershus
- Utdanningsforbundet Lillestrøm
- Nyheter
- Pressemelding, Romerikes blad 19.03.21
Pressemelding, Romerikes blad 19.03.21
Her kan du lese pressemeldingen Utdanningsforbundet Lillestrøm sendte Romerikes Blad fredag 19.03.21.
Pressemelding, Romerikes blad 19.03.21
Tekst: Utdanningsforbundet Lillestrøm
Publisert: 22.03.2021
Her kan du lese pressemeldingen Utdanningsforbundet Lillestrøm sendte Romerikes Blad fredag 19.03.21.
Situasjonen i skoler og barnehager har endret seg kraftig ettersom muterte virus viser seg å smitte barn og unge i større grad enn tidligere. Smittevernrådene, som var basert på de tidlige virusvariantene, oppleves ikke lenger å være tilstrekkelige. Som en følge av dette er det svært vanskelig å gi elever og barnehagebarn et tilfredsstillende pedagogisk tilbud.
Lærerne og lederne deres står i en uforutsigbar situasjon der man nærmest må planlegge fra dag til dag. Dette skjer som følge av karantener, ventekarantener eller at arbeidsplassene oppdager smitteutbrudd. Lærere og ledere i skoler og barnehager er nå utslitt som følge av en uforutsigbar hverdag, samtidig som det forventes at de skal undervise i tråd med fastsatte læreplanmål. I tillegg er mange redde for å gå på jobb.
Slik situasjonen er nå, mener Utdanningsforbundet Lillestrøm at kommunen bør revurdere rødt nivå og innføre digital undervisning så langt det lar seg gjøre. I tillegg ønsker vi en redusert åpningstid i barnehagene og SFO velkommen.
Digital undervisning
-Digital undervisning er slik vi ser det det beste alternativet slik situasjonen er nå. For å tilby god undervisning kreves det ro, trygghet og forutsigbare rammer. Det får vi ved å tilby digital undervisning, sier hovedtillitsvalgt Alexander Fjellestad som mener at opplæringstilbudet i dag som er preget av stadige karantener, ventekarantener, smitte, hyppig omorganisering, redde og slitne elever og ansatte ikke er godt nok.
-Elevene har rett til et trygt og godt læringsmiljø etter opplæringsloven kapittel 9A. For å lære må man være i trygge og forutsigbare omgivelser. Vi må kanskje erkjenne at vi ikke klarer dette, med de begrensningene det nye muterte viruset og dagens smittesituasjon legger på undervisningen ved fysisk oppmøte på skolen, fortsetter Fjellestad.
-En stor forskjell fra i fjor er nettopp dette med karantener og ventekarantener, stadige skifter og dels digital og dels oppmøte og en rekke andre hyppige omorganiseringer ukentlig og daglig. I mars i fjor gikk mange fra normal undervisningssituasjon til digital undervisning. I år går mange fra en uforutsigbar og kaotisk undervisningssituasjon til digital undervisning, forklarer Fjellestad som selv underviste digitalt i ungdomskolen under nedstengingen i fjor.
- Jeg hadde faktisk aldri trodd at jeg ville ønske meg tilbake til tiltakene fra mars 2020, men nå er vi der, avslutter Fjellestad.
-Det var ikke optimalt, men slik situasjonen er nå er digital undervisning et bedre opplæringstilbud enn det man kan tilby på veldig mange skoler ved å tviholde på å holde dem åpne med de konsekvensene det har for elever og ansatte, legger nestleder Jon Ola Eggen til som også underviste digitalt på 7.trinn i barneskolen under nedstengingen i mars i fjor.
Barnehagene
-I barnehagene er situasjonen slik at man ikke kan være sikre på om man møter den gode trygge voksne man vanligvis møter, eller om det er en helt fremmed vikar som er der. Barnehagelærere er samvittighetsfulle og ønsker å være der for barna, men med karantene, ventekarantene, smitte og slitasje blir stadig flere borte, sier hovedtillitsvalgt Lene Skjønhaug som forteller at Utdanningsforbundet har fått vite om flere tilfeller hvor barnehagelærere som skulle vært sykemeldt likevel møter på jobb for å være tilstede for barna.
-Vi ønsker en reduksjon i åpningstidene i barnehagene velkommen og er svært glade for dette initiativet fra kommuneledelsen i Lillestrøm kommune. De ansatte er så utslitt, og presset for å holde åpent mest mulig er så stort at det går på bekostning av smittevernet til de ansatte og barna. Det er en viktig anerkjennelse av situasjonen i barnehagen at kommunaldirektør oppvekst foreslår fri i påskeuken og reduksjon i åpningstiden, fortsetter Skjønhaug. Hun forteller videre at det vil være svært krevende å oppfylle barnas rett til et trygt barnehagemiljø etter barnehagelovens kapittel 8 § 42 om man hadde fortsatt uten noe reduksjon i åpningstidene.
Forventingen om å holde skoler, barnehager og SFO åpne
-Kravene om å holde skoler, SFO og barnehager åpne virker å være så sterke at vi er bekymret for hvor stort det lokale handlingsrommet egentlig er. Vi har sett at Oslo kommune fikk kritikk for sin avgjørelse, og i fjor gikk Statsforvalteren i Viken inn og overstyrte rødt nivå og digital undervisning på de videregående skolene i Viken, forteller nestleder i Utdanningsforbundet Lillestrøm Jon Ola Eggen.
-Det er vanskelig å få grep om hva sentrale myndigheter egentlig ønsker. På den ene siden forteller de at det er lokale myndigheter skal ha stort spillerom på pressekonferanser, men på den andre siden er signalene fra Statsforvalteren og FHI til kommunene ganske tydelige på hva kommunen faktisk skal gjøre, fortsetter Eggen.
- Tallene om vold og overgrep under nedstengingen i vår har også gjort det vanskeligere å ta avgjørelsen om å redusere åpningstider i barnehager og å tilby digital undervisning. Vi som er lærere har et stort hjerte for denne gruppen, og har hatt det i lang tid. Vi er glade for at politikerne også nå ser behovet for å prioritere dem, sier hovedtillitsvalgt Alexander Fjellestad og fortsetter:
- Samtidig så er dette et komplekst tema som ikke oppstår eller løses på grunn av reduksjon i skole eller barnehagetilbudet. Det er synd at dette har blitt redusert til en så enkel sak på grunn av politisk retorikk og at retorikken gjør det vanskeligere å ta kloke avgjørelser om digital undervisning og barnehagetilbudet.
Slitne ansatte
-For bare en uke tilbake rundet vi et år med pandemi og nå har det bare blitt verre, sier leder i Utdanningsforbundet Lillestrøm Kristin Løver. Hun forteller også om ansatte som nå går rundt med høye skuldre fordi de er redde for å dra på jobb.
-Den britiske mutasjonen forandrer mye, og når det er snakk om skoler og barnehage så blir det nesten glemt at disse bare kan være så gode som de ansatte som er der. Slik det er nå er de ansatte bekymra, slitne og redde for å være der, og mange av dem er ikke der heller fordi de er smittet, i karantene, ventekarantene eller syke og utmattet, fortsetter Løver.
-Smittevernet i skoler og barnehager har ikke vært godt nok for verken barn eller ansatte, og i tillegg brytes det både med viten og vilje og ubevisst for å opprettholde tilbudet. Dette ser vi nå konsekvensene av med den mer smittsomme virusvarianten, sier Løver.
-Kravene til de ansatte er som før. Regjeringen har ikke gitt rom for å fravike læreplanene eller rammeplanen, og eksamen i grunnskolen og videregående skole ble heller ikke avklart før det hadde gått lang tid, sier Løver og forteller at samtidig som kravene i Norge er opprettholdt har man i Danmark tatt konsekvensene av pandemien og driver med det man kaller «nødundervisning».
-Slik situasjonen er nå ønsker vi å tilby en forutsigbar undervisningssituasjon for elever og lærere fra 5.-10. trinn og videregående opplæring, også håper vi at politikerne i kommunen følger opp kommunalledelsens initiativ til reduksjon i åpningstider i barnehagene og SFO, sier Løver