Brev til politikere

Utdanningsforbundet Bærum har sendt brev til politikerne i Hovedutvalg for barn og unge i Bærum (BAUN) om det foreslåtte endringen i barnehageloven om plikt til å vurdere norskkunnskaper

Brevet er sendt til medlemmene i Hovedutvalg for barn og unge i Bærum (BAUN). 

Utdanningsforbundet Bærum støtter ikke forslaget om endringer i barnehageloven som omhandler vurderingsplikt av barns norskkunnskaper.

Barnehagene har allerede en plikt til å dokumentere og vurdere barns helhetlige utvikling, som også innebærer en vurdering av barns språkutvikling. Denne plikten er regulert av Rammeplan for barnehagen, kap.7, der det står at «barnets trivsel og allsidige utvikling skal derfor observeres og vurderes fortløpende, med utgangspunkt i barnets individuelle forutsetninger og kunnskap om barns utvikling og behov. Barnets erfaringer og synspunkter skal inngå i vurderingsgrunnlaget». Det står også presisert at vurderingene skal dokumenteres når det er nødvendig for å gi et tilrettelagt tilbud. Utdanningsforbundet Bærum ser ikke at regjeringens forslag til vurderingsplikt vil endre noe på den praksisen som allerede foregår i barnehagene, og vurderer den som tilfredsstillende.

Regjeringens forslag vil tilføye først og fremst økt rapporteringskrav for barnehagelærere og styrere. Resultatet vil bli mindre tid til det pedagogiske arbeidet med barna. Dette vil også gi styrerne mindre tid til å følge opp kompetanseheving og faglig utvikling av barnehagens ansatte.

Utdanningsforbundet Bærum stiller derfor spørsmål ved om regjeringens forslag vil heve kvaliteten (gi et bedre tilbud til barna) i barnehagene og påpeker at dette kan gi kommunen økte utgifter til administrasjon.

En viktig innvending mot regjeringens forslag, er at en vurderingsplikt av norskspråklige ferdigheter kan flytte fokuset på den pedagogiske innsatsen bort fra en vurdering av barns allsidige utvikling, og inn mot en avgrenset del av barns ferdigheter. Det er problematisk når barnehagens mandat er å ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Regjeringens argument for en vurderingsplikt, er at færre barn skal ha behov for vedtak om særskilt språkopplæring ved skolestart (jf.§ 2.8). Dette med et skoleforberedende fokus på barns språk i barnehagealder som kan komme i konflikt med barndommens egenverdi som en viktig del av samfunnsmandatet til barnehagen. Det er også problematisk å framstille vedtak etter §2.8 som et problem. Enkeltvedtak om særskilt språkopplæring er en rettighet elevene har krav på for å kunne få de tilpasningene de har behov for.

Utdanningsforbundet Bærum mener det er viktigere å sørge for å utvikle gode språkmiljøer i barnehagene og at elever med behov for særskilt språkopplæring får tilpasset opplæring av god kvalitet, eks. gjennom kompetanseheving av personalet i språkarbeid og andrespråklæring.

Utdanningsforbundet Bærum mener at departementet i for liten grad tar høyde for økte kostnader for kommunene til administrasjon, koordinering, gjennomføring og oppfølging av barn og familier, og mener nye tiltak som følge av statlige føringer må kompenseres.

Utdanningsforbundet Bærum mener det er viktigere med kvalifiserte barnehagelærere og tid til utvikling av god pedagogisk praksis i barnehagen enn innføring av krav om obligatorisk testing som i verste fall kan svekke barnehagen på sikt.