Vurdering for å lære? Vurdering med eller uten karakterer?

Har karakterene utspilt sin rolle? Dette var noen av spørsmålene som ble belyst på en stor konferanse som nylig ble arrangert om videregående opplæring. Lærere fra hele landet deltok, og lærere fra Dahlske vgs bidrog som kursholdere med: En praktisk tilnærming til vurdering i YFF.

13. september arrangerte Utdanningsforbundet en stor konferanse om videregående opplæring der lærere fra hele landet deltok. Kunnskapsminister Tonje Brenna og Utdanningsforbundets leder Steffen Handal åpnet konferansen, og det var flere gode bidragsytere.

Lærere fra Agder bidro også som kursholdere. Hovedfokus for konferansen var vurdering, et tema mange har meninger om. Noen av spørsmålene var Vurdering for å lære? Vurdering for å sortere og velge ut? Vurdering med eller uten karakter? Hva skal vurderes? Profesjonens stemmer, elevenes stemmer, eller politikernes stemmer? Er karakterdempning bra? Har karakterene utspilt sin rolle? Spørsmålene ble belyst både i plenum og i parallellsesjoner.

Ida Kristine Larsen og Anne Trine Eia fra Dahlske videregående skole presenterte En praktisk tilnærming til vurdering i YFF (yrkesfaglig fordypning), og høstet stort engasjement. De to lærerne har utviklet en ryddig og læringsfremmende tilnærming til vurdering i YFF i Salg, service og reiseliv, og tilbyr andre å bruke det de kan av deres opplegg, og tilpasse det til sine egne fag og elever.

YFF er et fag med mange gode intensjoner, og mange vil gjerne ha en hånd med i styringen av faget, men Utdanningsforbundet er opptatt at det er lærerprofesjonen som må legge premissene for hva som skal vurderes og hvordan. Man må ha et godt samarbeid med utplasseringsbedrifter, også når det gjelder vurdering, men det er profesjonen som har kompetanse på vurdering i YFF. Gjennom YFF får bransjene gjennom samarbeid med lærere bedre kunnskap om vurdering, noe som kommer til nytte når de etter hvert skal vurdere lærlingene de får.

Ida Kristine Larsen og Anne Trine skulle gjerne brukt en hel dag på sin presentasjon slik at de hadde fått vist opplegget sitt på en god måte, men deler gjerne med andre som kan bli inspirert og tilpasse dette til sine fag:

En praktisk tilnærming til vurdering i YFF