Vi velger ut fokusområder og jobber godt med politiske saker

Utdanningsforbundet Vennesla har et aktivt lokallagsstyre. De fordeler oppgavene seg imellom, og alle deltar på politiske gruppemøter og er med og fremmer Utdanningsforbundets politikk.

I en kort pause på møtene med lokallagsstyrene og sentralstyremedlem Turid Buan Øfsti, snakket vi nærmere med lokallagsstyret i Vennesla om hvordan de jobber i styret og saker de er opptatt av.

-Vi jobber godt med politiske saker
Vi jobber godt i styret opp mot politikerne, sier lokallagsleder Anne Torhild Andersen. Alle i styret er med på politiske gruppemøter og forteller om Utdanningsforbundets tanker og meninger i aktuelle saker som angår oss lokalt.

Når det gjelder retningslinjer for arbeidet har vi det som sak på hvert styremøte, og velger ut fokusområder som vi jobber med i kommende periode.

"Barn er bedre enn bank og børs" (kjent sitat fra Hecman)

-I forbindelse med kostnader med å få flere barnehagelærere, må vi legge inn hva tidlig innsats gir på sikt samfunnsøkonomisk. Vi må bruke Hackmans kurve, sa en engasjert Kristin Håland, styremedlem Utdanningsforbundet Vennesla. Hecmans kurve viser at det er størst økonomisk utbytte i å investere i forebyggende programmer rettet mot svangerskap og barnets tre første leveår. (red.anm.)

Videre pekte hun på at det må inn noe om barnehagen i punkt fire i strategisk plan: kvalitetsutvikling på skolens premisser. Vi ser at barnehagen får mer ansvar, eks. kompetanseløftet og barnevernsreformen, men uten at det følger med økte ressurser. Vi må se hele utdanningsløpet.

Mer informasjon og innspill fra møtene med Turid Buan Øfsti: