Vi trenger øremerkede midler

Dette var ett av sitatene fra møte mellom lokallagsstyrene i Agder og sentralstyremedlem Turid Buan Øfsti. Styremedlemmene kom med en rekke konkrete innspill vedrørende strategisk plan, tariffpolitikk og saker som lokallagsstyrene er opptatt av. Innspillene ble behørig notert og tas med i det videre arbeid sentralt.

I løpet av to dager har lokallagsstyrene i Agder fått møte sentralstyremedlem Turid Buan Øfsti og fått komme med sine synspunkter på saker styret jobber med, Utdanningsforbundets politikk og strategiske satsinger.

I tillegg til å møte lokallagsstyrene, har Turid møtt ledermedlemmer og klubben på Kvadraturen videre skole.

"Riggen" er der, men ressursene mangler! Vi trenger øremerkede midler

Felles for mange av innspillene er dårlig økonomi og kamp om ressurser. Vi må være pådrivere for økte ressurser til skole og barnehage. Det er vi som er ekspertene og som utdanner Norge, slik det står i strategisk plan.

-Vi har egentlig en skole som er rigget slik det er ønskelig, men ressursene mangler. Vi må stille politikerne til ansvar.

Andre innspill:

• livsfasepolitikk - også for dem som jobber i barnehage
  • innholdet i lærerrollen: for mange oppgaver som skal løses - se nærmere på leseplikten
  • forskjell i lønn mellom adjunkt med opprykk og lektor
  • se nærmere på lektorutdanningen og faglig bredde
  • økt fokus på profesjonsutdanning i barnehage
  • jobbe for flere spesialpedagoger

-Det skjæres ned på alt, og det er alvorlig at KS nå kan tenke seg å fjerne normene. Hvis vi ikke hadde hatt normene, ville det vært enda verre!

• det er krevende å drøfte situasjonen med politikere og administrasjon når de ikke kjenner/forstår arbeidsforholdene i dagens skole og barnehage
  • kompensasjonsordninger vedrørende mobil
  • det skjæres ned på absolutt alt, noe som går mest utover de svakeste - elever som faller utenom.
  • lønna må være konkurransedyktig i forhold til privat sektor
    •  få opp status og lønna til læreryrket

Fylkesleder Silje Gran Aanensen avsluttet møtet med å si at det skjer mye i Agder fremover. Blant annet skal det være markering på Torvet i Kristiansand 26.10. i forbindelse med Foreldreopprøret i barnehagen der vi har tilsluttet oss engasjementet rundt bemanning.

Og det er valg til høsten. Grav og spør politikerne om partiprogrammene og saker som opptar skole og barnehage, oppfordret hun.

Vi ønsker lokallagsstyrene lykke til videre med det viktige arbeidet styrene gjør i lokallaget og for Utdanningsforbundet.

__________

Vi snakket nærmere med lokallagsstyret i Vennesla om saker de jobber med, og denne nyheten vil komme i morgen. Følg med!