Storkurs for alle tillitsvalgte på Agder

Utdanningsforbundet Agder arrangerer i disse dager andre del av to like storkurs som tillitsvalgte fordeles på. Hovedtemaer er tilsettinger og lekens betydning i skole og barnehage. Vi har snakket nærmere med en av deltakerne.

En «snakk» med Morten Stølen Sagstad fra Lyngdal  på storkurset på Scandic Sørlandet 18. og 19. september.

Hei Morten! Kan du fortelle litt om hvem du er og hva som er din rolle i Utdanningsforbundet?

Jeg jobber som lærer på Lyngdal ungdomsskole. Der har jeg vært i tre år, og der trives jeg veldig godt. Jeg har en helt fantastisk klasse; greie, arbeidsomme og lydhøre elever. De er en glede å jobbe med.

I august ble jeg valgt som Arbeidsplasstillitsvalgt (ATV). Som det sikkert er ved flere skoler, er det vanlig at «nykommeren» tar vervet som ATV. Og denne gangen var det min tur. Når det er sagt, har jeg samtidig et ønske om å være med å bidra til at Lyngdal Ungdomsskole blir en enda bedre skole. Der er vi på vei. Vi har en dyktig og løsningsorientert rektor, og vi samarbeider godt.

Hva tenker du om storkurset du deltar på?

Jeg skjønner strukturen, oppbyggingen av kursene i Utdanningsforbundet, men som helt ny kunne jeg ønsket meg noen litt «løsere» fora i programmet. Jeg har mange ting fra egen arbeidsplass jeg kunne tenke meg å diskutere og reflektere over sammen med andre deltakere.

Har du noen ting du tenker er spesielt viktig for deg at Utdanningsforbundet jobber med?

Jeg syns det er uheldig at det er så stor forskjell på lønn mellom adjunkter med tillegg og lektorer. En har i utgangspunktet like lang utdanning, og adjunktene er i mange tilfeller mer «anvendelige» enn lektorene på mindre skoler.

(Mellom adjunkt med tilleggsutdanning og lektor med 16 års ansiennitet skiller det ca 60.000,- (red. anmerkning))

Videre så håper jeg at Utdanningsforbundet kan arbeide for å utvide de sentrale stillingskodene sånn at de ikke stopper etter et års videreutdanning.

Tusen takk for at du ville snakke med oss, Morten. Lykke til videre i vervet ditt som tillitsvalgt, og velkommen tilbake på neste kurs!