-Mitt hjertebarn er faget Yrkesfaglig fordypning (YFF) – det ubenyttede potensialet som ligger i faget, samt innsparingspolitikken de fleste vgs i fylket vårt utøver gjennom å tildele så få timer til lærerne i faget. Jeg er også opptatt av økonomiske bevilgninger til utdanningsfeltet.

Verv i Utdanningsforbundet
Hovedtillitsvalgt i Agder fylkeskommune og 8. vara til Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Agder.

Hvem er du?
Jeg er 47 år og fra Arendal. Min kone er dansk, og vi har to ten-åringssønner og en hund. Ellers er jeg stort sett i godt humør og liker gå uten sko!

Hva har du gjort før du startet i vervet?
Jeg har jobbet både som journalist og innen reklamebransjen før jeg ble medie- og kommunikasjonslærer på Strømsbu vgs/Sam Eyde vgs. Der ble jeg snart arbedsplasstillitsvalgt, noe som engasjerte, spesielt da skolen etter hvert fikk anstrengt økonomi. Jeg var vel arbeidsplasstillitsvalgt  i 4-5 år før jeg ble hovedtillitsvalgt.

Hvilke saker er du opptatt av? Hva bør være fokuset for Utdanningsforbundet fremover?
Mitt hjertebarn er faget Yrkesfaglig fordypning (YFF) – det ubenyttede potensialet som ligger i faget, samt innsparingspolitikken de fleste vgs i fylket vår utøver gjennom å tildele så få timer til lærerne i faget. Jeg er også opptatt av økonomiske bevilgninger til utdanningsfeltet. Roten til dårlige arbeidsvilkår for våre lærere og manglende utdanningstilbud til våre elever ligger i det økonomiske. Rektorene våre vet hva som er fornuftig skoledrift, men økonomien tvinger dem til dårlige løsninger.

Hva er du ellers opptatt av, ved siden av utdanningspolitikk?
Jeg er begynt å elske høsten – da møter du meg ofte ute i skogen sammen med Radka, hunden vår, med en (forhåpentligvis) full soppkurv under armen. Ellers liker jeg å være på sjøen, fotball, bli kjent med nye folk og noe spennende både i glasset og på tallerkenen.
_______________________

Vemund har nå sine siste dager i vervet som hovedtillitsvalgt før han går over i ny stilling i fylkeskommunen. Han ble nylig takket av med blomster og velvalgte ord av fylkesleder Silje Gran Aanensen. Vi ønsker Vemund lykke til videre med nye utfordringer! (red.anm.)

Neste gang vil du møte Carina Brevik Hæstad

Tidligere har du møtt: Lill Iren Evensen, Jenny Therese Bauge Echholt, Marianne Tjørnhom, Andreas Engebrethsen, Bjørg Jordal, Sheila Vaage Benestad, Silje Ibsen, Eskil Berggren, Line Margrethe Drange Neset, Anne Cathrine Fodstad, Anne Bjertnes, Ole Christian Bjerke.

Vi nærmer oss ferie, men vil fortsette presentasjonen av både tillitsvalgte og ansatte på fylkeskontoret. Til høsten vil også lokallagslederne få anledning til å  presentere seg.