Den viktige leken

Lek er en grunnleggende og viktig dimensjon til å glede seg over barndommen . Lekens egenverdi knyttes til den mer eller mindre umiddelbare glede og lykke, fornøyelse og velbehag barna finner i den.

Lek var hovedtema dag 2 på storkurset for alle tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Agder som arrangeres 07.-08. oktober.  Maria Øksnes, professor ved NTNU, forsker på lek og lekens betydning, var hyret inn som gjesteforeleser og ga oss mange nyttige perspektiver.  I FNs barnekonvensjon artikkel 31 fremgår: Barn har rett til hvile, fritid og lek, og til å delta i kunst og kulturliv. Som en generell kommentar har FN uttrykt bekymring for den manglende anerkjennelse stater har gitt til rettighetene i artikkel 31. I mange deler av verden ansees lek som bortkastet tid.

Lekes det for lite i skolen? Hvordan kan vi tilrettelegge for lek ? Intensjon med reform 97 var å forene det beste fra barnehagen med det beste fra skolen. Særlig barnehagelærere var bekymret for lekens vilkår, men ble forsikret om at det første skoleåret skulle bestå mye av lek. Men hva skjedde? Hvor var og er profesjonsstemmen vår? Dette var bare en av mange spørsmål som førte til stort engasjement blant deltakerne.

Vi takker for stort engasjement og mange nyttige innspill og ønsker alle tillitsvalgte lykke til videre!

Faktaboks

Utdanningsforbundets politikk på området:

• "Vi skal arbeide for at leken får en større plass i skolen, med særlig vektlegging av de første skoleårene."

Evaluering av seksårsreformen og klasserommets praksisformer – 20 år senere. Hvordan kan man innrette skolen slik at den bedre ivaretar behovene til de yngste elevene?

Lærerrommet om lek

Hva er lek, og hva er ikke lek? Hvilken plass skal leken ha i skolen?

Du kan lytte og abonnere på Lærrerommet via Apple Podcast, SoundCloud og Acast.