-Det er viktig at profesjonen fremover har en tydelig stemme, og at denne profesjonsstemmen blir lyttet til av politikere og arbeidsgivere.

Dette sier fylkesleder Silje Gran Aanensen som du kan bli bedre kjent med i denne artikkelen.

Vi fortsetter presentasjonen av tillitsvalgte på fylkesnivå, og denne gangen er turen kommet til vår fylkesleder, Silje Gran Aanensen.

Hva har du gjort før du startet i vervet?
Jeg er utdannet allmennlærer, og har min faste arbeidsplass på Furulunden skole i Mandal, der jeg har vært ansatt siden 2000. Jeg var plasstillitsvalgt i mange år før jeg i 2012 ble hovedtillitsvalgt i Mandal i fullt frikjøp.
I 2015 ble jeg valgt inn i fylkesstyret i Utdanningsforbundet Vest-Agder, og i 2017 begynte jeg i fullt frikjøp som kontaktperson grunnskole.
I perioden 2019-2023 var jeg nestleder i Utdanningsforbundet Agder.

Hvilke saker er du opptatt av? Hva bør være fokuset for Utdanningsforbundet fremover?
Jeg er opptatt av at barn, unge og voksne skal ha gode utdanningstilbud, samtidig som de ansatte skal ha forsvarlige og gode arbeidsvilkår.

Utdanningsforbundet Agder skal være et fylkeslag som ivaretar alle medlemmer på alle nivå. Vi skal ha tydelig kommunikasjon i hele organisasjonen, og påvirke norsk utdanningspolitikk.

Utdanningsforbundet må jobbe for at rammene er på plass, og at profesjonen har reell medvirkning. Vi  må være en organisasjon med god kunnskap på alle nivå, og det er da viktig at  tillitsvalgte er godt skolerte og at de får riktig oppfølging, slik at de trygges i vervet sitt.

Medlemmer som har behov for bistand, skal møte dyktige og skolerte tillitsvalgte.

Hva er du ellers opptatt av, ved siden av utdanningspolitikk?
Ved siden av utdanningspolitikk liker jeg å gå turer, både i skog og mark, og toppturer i fjellet. Jeg er glad i musikk, og spiller i orkester. Jeg har også i mange år vært frivilling engasjert i korps, og jeg bruker mye tid på som tilskuer til fotballkamper.

_________________

Tidligere har du møtt: Vemund Jensen, Lill Iren Evensen, Jenny Therese Bauge Echholt, Marianne Tjørnhom, Andreas Engebrethsen, Bjørg Jordal, Sheila Vaage Benestad, Silje Ibsen, Eskil Berggren, Line Margrethe Drange Neset, Anne Cathrine Fodstad, Anne Bjertnes, Ole Christian Bjerke.

Senere vil du også bli bedre kjent med ansatte og lokallagsledere i Utdanningsforbundet Agder.