– Blir lettere å avgjøre hva som er en krenkelse

1. august i år trådte ny opplæringslov i kraft. Den inneholder en rekke endringer for hva skolene og skoleeierne plikter å gjøre, og hvilke rettigheter elevene har. Elevens subjektive opplevelse er ikke lenger nok for å si at de er blitt krenket.

I forarbeidene til den nye opplæringsloven er det nå presisert at krenkelsesbegrepet ikke er subjektivt. 

Hva som er krenkende oppførsel, avhenger av en konkret helhetsvurdering, ikke bare av opplevelsen til den enkelte elev. Det betyr at handlingen eller ytringen skal tolkes i lys av kontekst og intensjonen avsenderen har. 


Irettesettelse av en elev, faglig uenighet eller uenighet om vurdering av elevens arbeid, er ikke å regne for krenkelser etter loven. 

Det understrekes også at elever skal tåle uenighet, både fra andre elever og fra de som arbeider ved skolen. Lærerne har stor frihet til å omtale kontroversielle og kompliserte synspunkter, uten at dette vil bli regnet som en krenkelse.

Les mer i Utdanningsnytt.

Kilde: Utdanningsnytt 06.08.24

Les også kronikk fra 2023 av daværende leder av Utdanningsforbundet, Steffen Handal.