- Startside
- Vår politikk
- Vi mener
- Lærerutdannede lærere til alle elever
- Dette mener partiene
Dette mener partiene om lærerutdannede lærere
Dette sier partienes programmer om lærerutdannede lærere i skolen.
Sist endret 22.04.2025
Sist endret 22.04.2025
Dette mener partiene om lærerutdannede lærere
Dette sier partienes programmer om lærerutdannede lærere i skolen.
Arbeiderpartiet vil:
- beholde minstenormen for lærertetthet
- arbeide for økt søkning til lærer- og barnehagelærerutdanningene over hele landet
- satse på lærerutdanningene, gjøre dem mer praksisnære og vurdere hvordan utdanningene kan gi lærere mulighet til å komme tidligere i jobb som lærer
- gi rom for forsøk med alternative innretninger, som arbeidsplassbasert lærerutdanning og nye former for PPU-utdanninger
- beholde kravene for opptak til lærerutdanningene, men gi utdanningsinstitusjonene mulighet til alternative opptaksordninger av minst like høy kvalitet
- garantere fortsatt storsatsing på kompetanseutvikling for lærere og ansatte i skole og barnehage
- gjennomføre et kompetanseløft for dem som underviser uten formalkompetanse
FrP vil:
- at lærerne skal ha rett og plikt til etter- og videreutdanning
- at opptak til lærerutdanningen kan skje gjennom intervjuprosesser
- åpne for mer differensierte lærerutdanninger med ulik lengde
- arbeide for å styrke handlingsrommet for skoleledere, slik at de kan bruke tiden sin på pedagogisk ledelse og utvikling fremfor unødvendig administrativt arbeid
- sikre alle nyutdannede lærere i grunnskolen og videregående skole rett til kvalifisert veiledning de to første årene av sin første lærerjobb
gjøre nødvendige endringer i lovteksten i Opplæringslovens §12, slik at lærernes autoritet understrekes - styrke kompetansen om klasseledelse i lærerutdanningene
NB! Dette står i programkomiteens endelige forslag til partiprogram, som behandles på FrPs landsmøte våren 2025
Høyre vil:
- innføre krav til at lærere som skal undervise i norsk, matematikk og engelsk, skal ha fordypning i fagene, og vurdere å innføre slike kompetansekrav i flere fag
• sørge for at lærerens rolle primært omhandler undervisning og klasseledelse
• sørge for at lærere har virkemidlene som trengs for å opprettholde ro og orden i klasserommet, for å fremme et best mulig læringsmiljø
• etablere nye karriereveier for lærerne i skolen, for eksempel som lærerspesialister
• styrke laget rundt elever og lærere gjennom bruk av andre faggrupper i skolen, blant annet sosialfaglig kompetanse
• øke rekrutteringen av lærere og barnehagelærere til å jobbe på skoler og i barnehager med svake resultater og i levekårsutsatte områder, for eksempel ved å innføre en ordning med økt lønn eller sletting av studiegjeld
• prøve ut nye ordninger for å skaffe skolen flere kvalifiserte lærere, for eksempel ved at flere av dem som ikke har lærerutdanning, ansettes på vilkår om å fullføre lærerutdanningen mens de står i jobb
• styrke veiledningen av nyutdannede lærere for å bidra til at flere blir i yrket lenger
• øke kravene for å få opptak til lærerstudiet og til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), samt begrense muligheten for at studiesteder kan få dispensasjon fra kravene
• styrke kompetansen innenfor klasseledelse gjennom et nytt
videreutdanningsprogram i ledelse for lærere.
Kristelig Folkeparti vil:
- Styrke lærerrollen, og gjøre læreryrket mer attraktivt.
- Gi lærere større fleksibilitet i hverdagen gjennom å blant annet redusere bundet tid med minst 25 prosent.
- Gi kontaktlærere bedre tid til å følge opp elevene, blant annet gjennom å redusere undervisningstiden for kontaktlærere.
- Legge til rette for at skoleledere har kompetanse innen både pedagogikk og ledelse, og muligheter for å tilegne seg kompetansen om de mangler en av de formelt.
- At alle nyutdannede barnehagelærere, lærere i grunnskolen og i videregående skole har tilgang på mentorordning og rett til kvalifisert veiledning de første årene av sin jobb.
- Jobbe for at kompetanse om praktisk-estetiske læringsprosesser blir en obligatorisk del av lærerutdanningene.
- Sikre nødvendig kompetanse og lesetid for lærere i praktisk-estetiske fag.
NB! Dette står i utkastet til KrFs stortingsprogram, som behandles på partiets landsmøte våren 2025.
MDG vil:
- Gi ansatte i skole, barnehage og oppvekstsektoren gode vilkår for etter- og videreutdanning og nettverkssamarbeid, i Norge og internasjonalt.
- Styrke tilskuddsordningen for veiledning av nyutdannede lærere der både
nyutdannet og mentor sikres avsatt tid til veiledning. - Gi lærerne mer tid til kjerneoppgavene sine, og støtte opp under lærerens autoritet og pedagogiske handlingsrom i klasserommet.
NB! Dette står i det endelige utkastet til nytt partiprogram, som blir behandlet på MDGs landsmøte våren 2025.
Senterpartiet vil:
- styrke den desentraliserte lærerutdanningen som er viktig for å redusere antallet ufaglærte i norsk skole, og øke lærerrekrutteringen i hele landet.
- gjøre lærerutdanninga mer praksisnær og relevant, og gi kommende lærere mulighet for kompetanse i flere fag og emner tilpasset behovene til små skoler.
- at lærerutdanningene må stå friere til å organisere praksis og bedre praksisveiledning, som sikrer et best mulig grunnlag for å bli lærer.
- sikre høy kvalitet og relevans på etter- og videreutdanningstilbudene for lærere.
- sørge for at praktisk-estetiske fag skal være en del av grunnskolelærer-utdanningene.
- rekruttere flere yrkesfaglærere ved å bruke fagbrev som opptakskrav og godkjenningsgrunnlag for å ta praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPUY).
- at pensjonerte lærere og andre pensjonerte skoleansatte med restarbeidsevne i større grad bør kunne sysselsettes i skolen for å redusere bruk av ufaglærte og sikre god ressursbruk i skoleverket
- styrke faglærerutdanningene, og gi rom for delte stillinger ved lærerutdanningsinstitusjonene, slik at lærerne står i praksisfeltet samtidig som de underviser.
NB! Dette står i programkomiteens endelige forslag til nytt stortingsprogram, som ble behandlet på Sps landsmøte i vår.
SV vil:
- styrke lærernormen i skolen og ha flere ansatte i skole og SFO.
- reversere deler av timetallsutvidelsene og heller prioritere økt lærertetthet og oppfølging, framfor stadig mer teoretisering av skolen.
- sørge for at unødvendige arbeidsoppgaver og administrative oppgaver, og
rapporteringskrav, fjernes fra grunnskolelæreren.
Venstre vil:
- Sertifisere læreryrket og beskytte titlene barnehagelærer, lærer, adjunkt og lektor.
- Styrke etter- og videreutdanningstilbudet til lærerne, og sørge for at tilbudet som gis er relevant for fagene det undervises i.
- Innføre kompetansekrav for lærere i flere fag i grunnskolen.
- Øke kompetansekravene til lærerne i videregående opplæring.
- Gi lærere bedre tid til å være kontaktlærere, og anerkjenne den viktige rollen kontaktlæreren har for å sikre gode og trygge rammer for læringen.
- Bygge opp laget rundt læreren med andre yrkesgrupper slik at man frigjør mer tid til pedagogiske oppgaver.
- Tilby mer praksis i utdanningsløpet til lærerne, gjennom løpende praksis i hele skoleåret allerede fra første studieår.
- Utvide PPU-ordningen med flere plasser for å bøte på lærermangelen og for å ha en «rask» vei inn i yrket for de med allerede opparbeidet fagkompetanse.
- Supplere masterkravet til PPU med et alternativt krav om to års praksis.
Rødt vil:
- At ansatte skal ha rett til etter- og videreutdanning i alle fag, men endringer av lover og forskrifter når det gjelder lærernes kompetanse, skal ikke ha tilbakevirkende kraft.
- Sørge for en differensiert lærerutdanning med flere veier inn i yrket.
- Fjerne absolutte karakterkrav og krav om master i lærerutdanningene for å sikre mer variert kompetanse og økt rekruttering.
- At alle skoler skal ha en egen rektor med pedagogisk utdanning.