Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2024 (midlertidige tall)

Dette faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2024. Faktaarket inneholder også tall for tildelte studieplasser og antallet uteksaminerte kandidater.

Last ned Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2024 (midlertidige tall). Faktaark 11:2024

I 2024 har 140 957 personer søkt opptak til universiteter og høyskoler gjennom Samordna opptak (SO). Dette er en økning på 4,6 prosent fra 2023.  8124 førstevalgsøkere mot 8613 i fjor. Dette er en nedgang i antallet førstevalgsøkere på 6,8 prosent.

 

Tallet viser antallet førstevalgsøkere og er hentet fra HK-dir/SO, https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/. Tallet inkluderer ikke opptak til PPU og PPU-Y. Universitetene og høyskolene gjennomfører selv opptak til PPU og PPU-Y.

I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn (GLU 1–7 og GLU samisk 1–7) og 5.–10. trinn (GLU 5–10 og GLU samisk 5–10), lektorutdanning for 8.–13. trinn (Lektor), barnehagelærerutdanning (BLU og BLU samisk), praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y), lærerutdanning for praktiske og estetiske fag for 1.–13. trinn (LUPE) og yrkesfaglærerutdanning for 8.–13. trinn (YFL). Vi ser også på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene.

I tillegg presenterer vi antallet studieplasser som Kunnskapsdepartementet (KD) tildeler universitet og høyskoler (planlagte studieplasser), antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene og hvilke fordypningsfag grunnskolelærere har valgt. Tallene er midlertidige per 1. november 2024.

Planlagte studieplasser

KD tildeler årlig studieplasser til institusjonene i statsbudsjettet. Disse er grunnlaget for det antallet studieplasser som den enkelte institusjonen tilbyr.

Tabell 1. Planlagte studieplasser 2021–2024 (kilde HK-dir/SO)

Utdanninger

2021

2022

2023

2024

GLU 1.–7. trinn

1539

1579

1633

1555

GLU 5.–10. trinn

1642

1642

1587

1480

Sum grunnskolelærere

3181

3221

3220

3035

BLU

2864

2730

2818

2657

LUPE 1.–13. trinn

40

312

282

307

Lektor 8.–13. trinn

1305

1284

1219

1169

Yrkesfaglærer

- i)

330

285

315

I alt

8122

8037

7824

7483

i) Yrkesfaglærerutdanningen var tidligere i samme kategori som faglærerutdanningen. Vi har derfor ikke oversikt over antall førstegangssøkere til denne utdanningen.

Tabell 1 viser at det totale antallet planlagte studieplasser ved lærerutdanningene er 341 færre i 2024 enn i 2023. Yrkesfaglærerutdanningen og LUPE har en økning i antallet planlagte studieplasser med omtrent 10 prosent. Nedgangen er størst for GLU 5–10 med nærmere 7 prosent færre studieplasser og BLU med nærmere 6 prosent færre studieplasser. I 2021 var antallet planlagte studieplasser de høyeste de siste fem årene. Fra 2021 til 2024 har det vært en prosentvis nedgang i antallet studieplasser på en lærerutdanning med nærmere 8 prosent.

Tilbud om opptak i hovedopptaket

Fra 2016 ble kravene for opptak til GLU 1–7, GLU 5–10 og lektorutdanningen skjerpet. I perioden 2017–2020 er det en økning i antallet kvalifiserte søkere til lærerutdanningene. I 2022–2024 er det en nedgang i antallet førsteprioritetssøkere til lærerutdanningene. Opptakskravene til GLU 1–7, GLU 5–10, lektor og LUPE ble endret for opptaket fra 2022. Dette førte til noen flere førstevalgsøkere.

Tabell 2. Tilbud om studieplass ved en lærerutdanning ved hovedopptaket 2020–2024 (kilde HK-dir/SO)

Utdanninger

2020

2021

2022

2023

2024

Prosent endring fra 2023 til 2024

BLU

4957

4928

3604

2828

2823

-0,2

GLU 1.–7. trinn

1960

1889

1806

1557

1334

-14,3

GLU 5.–10. trinn

2109

1795

1699

1281

1018

 -20,5

Lektor 8.–13. trinn

1923

1840

1730

1509

1413

-6,4

Yrkesfaglærerutdanning

 

 

323

262

337

+28,6

LUPE 1.–10. trinn

-

221

433

396

403

+1,8

Til sammen

11741

11862

8595

7833

7328

-6,8

Tabell 1 og tabell 2 viser at antallet personer som er tilbudt studieplass har økt i perioden 2020–2021, og synker fra opptaket i 2022. Antallet førstevalgsøkere har sunket betraktelig. Nedgangen er på ca. 33 prosent siden 2015, og hele 42 prosent siden toppunktet i 2019. I 2024 er første gang tallet på søkere med tilbud om studieplass på en lærerutdanning er lavere enn antallet planlagte studieplasser.

Oppmøtte til lærerutdanningene

Tall for møtte til lærerutdanningene er per 1. november 2024, og er ikke fullstendige,  komplette tall for hele 2024.

 

Universitetene og høyskolenes studentdata er hentet fra https://dbh.hkdir.no/tall-og-statistikk/statistikk-meny/studenter

I etterkant av årets hovedopptak har lærerutdanningsinstitusjoner fått dispensasjon fra de ordinære opptakskravene til GLU 1–7, GLU 5–10, lektor og LUPE, og anledning til å gjennomføre lokale opptak med endrede opptakskrav.

Tabell 3 viser en økning på omtrent 350 studenter som har takket ja til studieplass og møtt opp til studiene høsten 2024, sammenliknet med 2023. Det er en økning på alle lærerutdanninger med unntak av lektorutdanningen og LUPE.

Tabell 3. Antall møtte til studiestart per studieprogram i perioden høsten 2021 til høsten 2024 (kilde: DBH)

Studieprogram

2021

2022

2023

2024

BLU

2995

2260

1925

2000

GLU 1–7

1400

1265

1065

1245

GLU 5–10

1385

1275

925

1000

Lektor

1190

1070

960

870

Yrkesfaglærer

240

245

195

275

PPU

1800

1510

1600

1660

PPU-Y

380

430

400

500

LUPE

40

210

235

185

Ferdigstilling fireårig GLU

20

25

35

30

Lærerutdanning tospråklige lærere

0

30

-

-

Kompletterende lærerutdanning

15

20

15

10

PPU master

-

-

-

40

Sum

9690

8310

7355

7750

Lærerutdanningsinstitusjonene har for opptaket 2024 gjennomført lokalt opptak til studier både med, uten og med endrede spesielle opptakskrav.

Uteksaminerte lærere fra universiteter og høyskoler

Tabell 4 viser at per 1. november 2024 er 6435 lærere uteksaminert fra en lærerutdanning.

Tabell 4. Antallet personer som har gjennomført og bestått lærerutdanning i perioden 2020–2024 (kilde DBH)

Utdanninger

2020

2021

2022

2023

2024 ii)

GLU 1.–7. trinn

870

115

795

1005

975

GLU 5.–10. trinn iii)

1020

180

875

1235

1155

BLU

1960

2140

1995

2130

1840

Lektor 8.–13. trinn iv)

420

515

625

485

700

PPU v)

1680

1235

1300

1020

1035

PPU-Y vi)

410

295

330

275

345

Faglærerutdanning

320

215

295

220

200

Yrkesfaglærerutdanning

200

165

165

205

185

Sum

6880

4860

6380

6575

6435

ii) Tallene for 2024 er per 1. november 2024 og kan bli endret når tall for hele 2024 legges inn i databasen.
iii) Femårig integrert masterutdanning for GLU 1.–7. og GLU 5.–10. startet opp i 2017. I forbindelse med overgangen mellom fire- og femårig grunnskole-lærerutdanning, uteksamineres få studenter våren 2021.
iv) Lektorutdanningen har hatt en økning i antallet uteksaminerte kandidater i perioden 2017–2024. Dette skyldes at institusjonene er tildelt flere studieplasser, at flere institusjoner har etablert lektorutdanning og at institusjonene har tatt opp flere studenter til studiet.
v) Antallet kandidater uteksaminert fra PPU har variert i perioden 2017–2024. Dette skyldes blant annet ekstraordinære midler til PPU.
vi) Antallet uteksaminerte kandidater fra PPU-Y og YFL har variert i hele perioden 2017–2022. Dette skyldes at flere institusjoner ikke tar opp studenter til utdanningen årlig, men etter behov i skolen.

Antall uteksaminerte lærere har i perioden 2020–2024 vært mellom 6400–6800. I 2019 og 2020 ble det uteksaminert flere lærere enn det antallet som har vært vanlig. Dette skyldes primært flere kandidater uteksaminert fra praktisk-pedagogisk utdanning. Femårig integrert masterutdanning for GLU 1.–7. og GLU 5.–10. startet opp i 2017. I forbindelse med overgangen mellom fire- og femårig grunnskolelærerutdanning, ble færre studenter uteksaminert våren 2021.

Fagvalg til uteksaminerte lærere fra GLU 1–7 og GLU 5–10 i 2023

Tabell 5. Hvilke fag har uteksaminerte lærere i GLU 1–7 og GLU 5–10 i sin lærerutdanning

Fagfordypning

Antall 30 sp.-enheter

Antall 60 sp.-enheter

Antall master fordypning

Antall uteksaminerte lærere med faget

Drama

3

1

-

4

Engelsk

336

266

138

740

Generell pedagogikk

161

174

255

590

Norsk

439

604

417

1460

IKT

34

-

-

34

Kroppsøving

454

312

160

926

Kunst og håndverk

154

59

45

258

Mat og helse

129

19

14

162

Matematikk

499

850

482

1831

Musikk

121

56

22

199

Naturfag med miljølære

331

217

113

661

Religion, livssyn og etikk

327

112

70

509

Samisk

1

3

3

7

Samfunnsfag

572

556

193

1321

Spansk

5

12

-

17

Spesialpedagogikk

325

44

190

559

Tegnspråk

2

1

-

3

Tysk

-

3

3

6

Annet

29

3

7

39

Tabell 5 viser at ikke alle undervisningsfag i grunnskolen tilbys ved alle grunnskolelærerutdanninger. Generelt kan vi si at de fleste institusjoner tilbyr norsk, matematikk og ett praktisk og estetisk fag. Praktiske og estetiske fag er ikke populære fagvalg, med unntak av kroppsøving. Av undervisningsfag med et lavt antall timer per år er kroppsøving og samfunnsfag de mest populære fagvalgene.

Kilder

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.