Tallet viser antallet førstevalgsøkere og er hentet fra HK-dir/SO, https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/. Tallet inkluderer ikke opptak til PPU og PPU-Y. Universitetene og høyskolene gjennomfører selv opptak til PPU og PPU-Y.
- Startside
- Vi mener
- Publikasjoner
- Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2024 (midlertidige tall)
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2024 (midlertidige tall)
Dette faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2024. Faktaarket inneholder også tall for tildelte studieplasser og antallet uteksaminerte kandidater.
Publisert 25.11.2024
Publisert 25.11.2024
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2024 (midlertidige tall)
Dette faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2024. Faktaarket inneholder også tall for tildelte studieplasser og antallet uteksaminerte kandidater.
I 2024 har 140 957 personer søkt opptak til universiteter og høyskoler gjennom Samordna opptak (SO). Dette er en økning på 4,6 prosent fra 2023. 8124 førstevalgsøkere mot 8613 i fjor. Dette er en nedgang i antallet førstevalgsøkere på 6,8 prosent.
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn (GLU 1–7 og GLU samisk 1–7) og 5.–10. trinn (GLU 5–10 og GLU samisk 5–10), lektorutdanning for 8.–13. trinn (Lektor), barnehagelærerutdanning (BLU og BLU samisk), praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y), lærerutdanning for praktiske og estetiske fag for 1.–13. trinn (LUPE) og yrkesfaglærerutdanning for 8.–13. trinn (YFL). Vi ser også på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene.
I tillegg presenterer vi antallet studieplasser som Kunnskapsdepartementet (KD) tildeler universitet og høyskoler (planlagte studieplasser), antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene og hvilke fordypningsfag grunnskolelærere har valgt. Tallene er midlertidige per 1. november 2024.
Planlagte studieplasser
KD tildeler årlig studieplasser til institusjonene i statsbudsjettet. Disse er grunnlaget for det antallet studieplasser som den enkelte institusjonen tilbyr.
Tabell 1. Planlagte studieplasser 2021–2024 (kilde HK-dir/SO)
Utdanninger |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
GLU 1.–7. trinn |
1539 |
1579 |
1633 |
1555 |
GLU 5.–10. trinn |
1642 |
1642 |
1587 |
1480 |
Sum grunnskolelærere |
3181 |
3221 |
3220 |
3035 |
BLU |
2864 |
2730 |
2818 |
2657 |
LUPE 1.–13. trinn |
40 |
312 |
282 |
307 |
Lektor 8.–13. trinn |
1305 |
1284 |
1219 |
1169 |
Yrkesfaglærer |
- i) |
330 |
285 |
315 |
I alt |
8122 |
8037 |
7824 |
7483 |
i) Yrkesfaglærerutdanningen var tidligere i samme kategori som faglærerutdanningen. Vi har derfor ikke oversikt over antall førstegangssøkere til denne utdanningen.
Tabell 1 viser at det totale antallet planlagte studieplasser ved lærerutdanningene er 341 færre i 2024 enn i 2023. Yrkesfaglærerutdanningen og LUPE har en økning i antallet planlagte studieplasser med omtrent 10 prosent. Nedgangen er størst for GLU 5–10 med nærmere 7 prosent færre studieplasser og BLU med nærmere 6 prosent færre studieplasser. I 2021 var antallet planlagte studieplasser de høyeste de siste fem årene. Fra 2021 til 2024 har det vært en prosentvis nedgang i antallet studieplasser på en lærerutdanning med nærmere 8 prosent.
Tilbud om opptak i hovedopptaket
Fra 2016 ble kravene for opptak til GLU 1–7, GLU 5–10 og lektorutdanningen skjerpet. I perioden 2017–2020 er det en økning i antallet kvalifiserte søkere til lærerutdanningene. I 2022–2024 er det en nedgang i antallet førsteprioritetssøkere til lærerutdanningene. Opptakskravene til GLU 1–7, GLU 5–10, lektor og LUPE ble endret for opptaket fra 2022. Dette førte til noen flere førstevalgsøkere.
Tabell 2. Tilbud om studieplass ved en lærerutdanning ved hovedopptaket 2020–2024 (kilde HK-dir/SO)
Utdanninger |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Prosent endring fra 2023 til 2024 |
BLU |
4957 |
4928 |
3604 |
2828 |
2823 |
-0,2 |
GLU 1.–7. trinn |
1960 |
1889 |
1806 |
1557 |
1334 |
-14,3 |
GLU 5.–10. trinn |
2109 |
1795 |
1699 |
1281 |
1018 |
-20,5 |
Lektor 8.–13. trinn |
1923 |
1840 |
1730 |
1509 |
1413 |
-6,4 |
Yrkesfaglærerutdanning |
|
|
323 |
262 |
337 |
+28,6 |
LUPE 1.–10. trinn |
- |
221 |
433 |
396 |
403 |
+1,8 |
Til sammen |
11741 |
11862 |
8595 |
7833 |
7328 |
-6,8 |
Tabell 1 og tabell 2 viser at antallet personer som er tilbudt studieplass har økt i perioden 2020–2021, og synker fra opptaket i 2022. Antallet førstevalgsøkere har sunket betraktelig. Nedgangen er på ca. 33 prosent siden 2015, og hele 42 prosent siden toppunktet i 2019. I 2024 er første gang tallet på søkere med tilbud om studieplass på en lærerutdanning er lavere enn antallet planlagte studieplasser.
Oppmøtte til lærerutdanningene
Tall for møtte til lærerutdanningene er per 1. november 2024, og er ikke fullstendige, komplette tall for hele 2024.
Universitetene og høyskolenes studentdata er hentet fra https://dbh.hkdir.no/tall-og-statistikk/statistikk-meny/studenter
I etterkant av årets hovedopptak har lærerutdanningsinstitusjoner fått dispensasjon fra de ordinære opptakskravene til GLU 1–7, GLU 5–10, lektor og LUPE, og anledning til å gjennomføre lokale opptak med endrede opptakskrav.
Tabell 3 viser en økning på omtrent 350 studenter som har takket ja til studieplass og møtt opp til studiene høsten 2024, sammenliknet med 2023. Det er en økning på alle lærerutdanninger med unntak av lektorutdanningen og LUPE.
Tabell 3. Antall møtte til studiestart per studieprogram i perioden høsten 2021 til høsten 2024 (kilde: DBH)
Studieprogram |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
BLU |
2995 |
2260 |
1925 |
2000 |
GLU 1–7 |
1400 |
1265 |
1065 |
1245 |
GLU 5–10 |
1385 |
1275 |
925 |
1000 |
Lektor |
1190 |
1070 |
960 |
870 |
Yrkesfaglærer |
240 |
245 |
195 |
275 |
PPU |
1800 |
1510 |
1600 |
1660 |
PPU-Y |
380 |
430 |
400 |
500 |
LUPE |
40 |
210 |
235 |
185 |
Ferdigstilling fireårig GLU |
20 |
25 |
35 |
30 |
Lærerutdanning tospråklige lærere |
0 |
30 |
- |
- |
Kompletterende lærerutdanning |
15 |
20 |
15 |
10 |
PPU master |
- |
- |
- |
40 |
Sum |
9690 |
8310 |
7355 |
7750 |
Lærerutdanningsinstitusjonene har for opptaket 2024 gjennomført lokalt opptak til studier både med, uten og med endrede spesielle opptakskrav.
Uteksaminerte lærere fra universiteter og høyskoler
Tabell 4 viser at per 1. november 2024 er 6435 lærere uteksaminert fra en lærerutdanning.
Tabell 4. Antallet personer som har gjennomført og bestått lærerutdanning i perioden 2020–2024 (kilde DBH)
Utdanninger |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 ii) |
GLU 1.–7. trinn |
870 |
115 |
795 |
1005 |
975 |
GLU 5.–10. trinn iii) |
1020 |
180 |
875 |
1235 |
1155 |
BLU |
1960 |
2140 |
1995 |
2130 |
1840 |
Lektor 8.–13. trinn iv) |
420 |
515 |
625 |
485 |
700 |
PPU v) |
1680 |
1235 |
1300 |
1020 |
1035 |
PPU-Y vi) |
410 |
295 |
330 |
275 |
345 |
Faglærerutdanning |
320 |
215 |
295 |
220 |
200 |
Yrkesfaglærerutdanning |
200 |
165 |
165 |
205 |
185 |
Sum |
6880 |
4860 |
6380 |
6575 |
6435 |
ii) Tallene for 2024 er per 1. november 2024 og kan bli endret når tall for hele 2024 legges inn i databasen.
iii) Femårig integrert masterutdanning for GLU 1.–7. og GLU 5.–10. startet opp i 2017. I forbindelse med overgangen mellom fire- og femårig grunnskole-lærerutdanning, uteksamineres få studenter våren 2021.
iv) Lektorutdanningen har hatt en økning i antallet uteksaminerte kandidater i perioden 2017–2024. Dette skyldes at institusjonene er tildelt flere studieplasser, at flere institusjoner har etablert lektorutdanning og at institusjonene har tatt opp flere studenter til studiet.
v) Antallet kandidater uteksaminert fra PPU har variert i perioden 2017–2024. Dette skyldes blant annet ekstraordinære midler til PPU.
vi) Antallet uteksaminerte kandidater fra PPU-Y og YFL har variert i hele perioden 2017–2022. Dette skyldes at flere institusjoner ikke tar opp studenter til utdanningen årlig, men etter behov i skolen.
Antall uteksaminerte lærere har i perioden 2020–2024 vært mellom 6400–6800. I 2019 og 2020 ble det uteksaminert flere lærere enn det antallet som har vært vanlig. Dette skyldes primært flere kandidater uteksaminert fra praktisk-pedagogisk utdanning. Femårig integrert masterutdanning for GLU 1.–7. og GLU 5.–10. startet opp i 2017. I forbindelse med overgangen mellom fire- og femårig grunnskolelærerutdanning, ble færre studenter uteksaminert våren 2021.
Fagvalg til uteksaminerte lærere fra GLU 1–7 og GLU 5–10 i 2023
Tabell 5. Hvilke fag har uteksaminerte lærere i GLU 1–7 og GLU 5–10 i sin lærerutdanning
Fagfordypning |
Antall 30 sp.-enheter |
Antall 60 sp.-enheter |
Antall master fordypning |
Antall uteksaminerte lærere med faget |
Drama |
3 |
1 |
- |
4 |
Engelsk |
336 |
266 |
138 |
740 |
Generell pedagogikk |
161 |
174 |
255 |
590 |
Norsk |
439 |
604 |
417 |
1460 |
IKT |
34 |
- |
- |
34 |
Kroppsøving |
454 |
312 |
160 |
926 |
Kunst og håndverk |
154 |
59 |
45 |
258 |
Mat og helse |
129 |
19 |
14 |
162 |
Matematikk |
499 |
850 |
482 |
1831 |
Musikk |
121 |
56 |
22 |
199 |
Naturfag med miljølære |
331 |
217 |
113 |
661 |
Religion, livssyn og etikk |
327 |
112 |
70 |
509 |
Samisk |
1 |
3 |
3 |
7 |
Samfunnsfag |
572 |
556 |
193 |
1321 |
Spansk |
5 |
12 |
- |
17 |
Spesialpedagogikk |
325 |
44 |
190 |
559 |
Tegnspråk |
2 |
1 |
- |
3 |
Tysk |
- |
3 |
3 |
6 |
Annet |
29 |
3 |
7 |
39 |
Tabell 5 viser at ikke alle undervisningsfag i grunnskolen tilbys ved alle grunnskolelærerutdanninger. Generelt kan vi si at de fleste institusjoner tilbyr norsk, matematikk og ett praktisk og estetisk fag. Praktiske og estetiske fag er ikke populære fagvalg, med unntak av kroppsøving. Av undervisningsfag med et lavt antall timer per år er kroppsøving og samfunnsfag de mest populære fagvalgene.
Kilder
- Samordna opptak (SO): Søk opptak til utdanning i Norge
- Database for statistikk om høyere utdanning (DBH): dbh.hkdir.no
- Utdanningsforbundets politikk: Vi utdanner Norge 2024–2027
- Utdanningsforbundets politikk om lærerutdanning: Framtidsrettet lærerutdanning