Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
Lukk
  • Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler

    Forsikring og medlemsfordeler

    For deg som er medlem har vi mange gode fordeler.

  • Vår politikk
    • Vi utdanner Norge 2024-2027
    • Strategisk plan
    • Vi mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer

    Vår politikk

    Vår viktigste politikk ligger i Vi utdanner Norge 2024-2027.

  • Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar

    Lønn og arbeidsvilkår

    En av våre viktigste oppgaver er å jobbe for at medlemmene skal ha bra lønn og gode arbeidsvilkår.

    Bli medlem
  • Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtes roller og oppgaver
    • Brukerveiledninger
    • Medlemskap og medlemsvekst
    • Lønn og arbeidsvilkår
    • Politisk påvirkning
    • Profesjon

    Tillitsvalgt+

    Alt for tillitsvalgte, samlet på ett sted. Logg inn for full tilgang!

    Tilltsvalgtverktøyet
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
    • Vervekampanje 2025
  • Om Utdanningsforbundet
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Årsmeldinger
    • Ledige stillinger
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • En mer mangfoldig organisasjon
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag, kroppsøving og matematikk
  • Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Akershus
    • Buskerud
    • Finnmark
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Telemark
    • Troms
    • Trøndelag
    • Vestfold
    • Vestland
    • Østfold
  • Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledere
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist
    • Rådgiving og karriererettleiing
login image

Er du medlem?

Logg inn for å sjekke og endre forsikringer og abonnement, laste ned reisebevis og se aktuelt innhold.

Bli medlemLogg inn
Bli medlemLogg inn
  • Startside
  • Vår politikk
  • Høringer

Høringer

Ungdom som sitter å leser i notater og bøker. Foto.

Målrettet samfunnsoppdrag for å inkludere flere barn og unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv

Utdanningsforbundet mener at de store utfordringene Norge, og det globale samfunnet, står overfor, tilsier en langt sterkere satsing på utdanning.

Jente på fjelltopp. Foto.

NOU 2023:16 Evaluering av pandemihåndteringen – rapport fra Koronautvalget

Lærernes arbeidsmiljø henger tett sammen med hvordan barn og elever har det og blir ivaretatt. Vanlig drift av barnehager og skoler ble under pandemien sett på som svært viktig med hensyn til å holde samfunnet og næringslivet i gang.

Personer i et møterom. Foto.

NOU 2023:9 Generalistkommunesystemet

Samlet sett er Utdanningsforbundet positive til at det har blitt gjort en grundig gjennomgang av dagens generalistkommunesystem. I våre innspill til utvalgets arbeid, har Utdanningsforbundet vært opptatt av at alternativer til generalistkommunesystemet ikke må svekke rettighetene til barn og elever eller utfordre likeverdigheten i tjenestetilbudet til innbyggerne.

Grunnskoleelever i gangen på skolen.

Regler for avverging av skade og bruk av fysisk inngripen mot elever

Utdanningsforbundet støtter de overordnede intensjonene bak lovforslaget; å skape en trygg skolehverdag for elever og ansatte, og skape gode vilkår for å kunne håndtere krevende situasjoner.

Oversiktsbilde fra et stort åpent rom. Foto.

Innspill på Forskningsrådets rolle og funksjoner i det norske forsknings- og innovasjonssystemet framover

Forskningsrådet er en viktig aktør for hele sektoren, både nasjonalt og internasjonalt. En viktig oppgave er å prioritere og målrette ressurser inn mot ulike satsningsområder som bygger på tematiske prioriteringer fra sektoren og nasjonale myndigheter.

Publisert 07.09.2023

Kvinne som skriver på et whiteboard. Foto.

NOU 2023:5 Den store forskjellen. Om kvinners helse og betydningen av kjønn og helse

Utdanningsforbundet mener Kvinnhelseutvalgets utredning i tillegg til å adressere helsesektoren spesielt, har relevans for hele samfunnet vårt og den gir åpenbart nødvendig kompetanse for den enkelte kvinne i møte med helsepersonell. Det er derfor svært viktig at regjeringen inkluderer funnene og kunnskapen i denne utredningen i arbeidet med ny strategi for kvinnehelse.

Publisert 30.06.2023

Forelesningssal. Foto.

Forslag til forenklinger i forskrifter om rammeplaner for lærerutdanningene

Vi støtter generelt arbeidet med å gjøre rammeplanene mer overordnet. Utdanningsforbundet mener forenklinger kan bidra til å tydeliggjøre felles elementer som alle lærerutdanninger skal inneholde og kompetansen alle nyutdannede lærere skal ha.

Barn som leker ute i en stor park. Foto.

Endringar i kontantstøtteperioden

Det viktigaste for Utdanningsforbundet er tilstrekkeleg budsjettering for å kunne tilsetje fleire barnehagelærarar, det vil seie at ein større del av dei tilsette må vere barnehagelærarar. Det viktigaste er at innhaldet i barnehagen vert om mogleg enda betre enn i dag.

To barn ute i naturen. Foto.

Forslag til ny forskrift om midlertidig godkjenning av ordinære barnehager og midlertidig tilskudd for enklere bosetting av fordrevne fra Ukraina og flyktninger

Utdanningsforbundet støtter direktoratets forslag om midlertidig godkjenning av utvidelse av godkjente barnehager som er i drift. Utdanningsforbundet vil også her understreke viktigheten av at den midlertidige karakteren av godkjenningen ikke må gå på bekostning av kvalitet på lokaler eller det pedagogiske tilbudet.

Elever og en kvinnelig lærer i et klasserom. Foto.

Representantforslag 106 S (2022-2023)

Utdanningsforbundet er glad for at KrF løfter spørsmålet om hva det første året i skolen skal være. Vi vil benytte denne høringen til å oppfordre flere til å være med i den debatten.

Fire studenter sitter i en ring i et klasserom. Foto.

Høring av NOU 2022: 16 En folkehøgskole for alle

Utdanningsforbundet mener generelt at alle former for utdanning, inkludert folkehøgskoler, bør ha god kvalitet og være tilgjengelig for alle som ønsker seg et år på en folkehøgskole.

Elever som går i trapper. Foto.

NOU 2022:18 Mellom mobilitet og migrasjon Arbeidsinnvandreres integrering i norsk arbeids- og samfunnsliv

Utdanningsforbundet støtter utvalget i behovet for å forsterke politikken rundt arbeidsinnvandrere, som til nå har blitt ansett for å være en gruppe som kan klare seg selv; De har arbeid og kan i stor grad forsørge seg selv.

To unge elever som sitter ved en skolepult og tegner. Foto.

Høring om 12 timer gratis SFO for elever på 1. og 2. trinn

Hensikten med forskriftsendringen er å følge opp Stortingets budsjettvedtak om å utvide ordningen med 12 timer gratis SFO til også å gjelde for elever på 2. trinn fra skoleåret 2023- 2024.

Illustrasjonsbilde av barn som spiller ball på en gressbane.

Forslag til ny bestemmelse om krav til styrer i forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager

Utdanningsforbundet mener det er positivt at regjeringen har som mål å sikre styrers tilstedeværelse i barnehagen.

Tre barnehagebarn som husker i en stor huske. Foto.

NOU 2022: 13 Med videre betydning. Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole

Høringssvaret er delt i to hoveddeler. Del 1 inneholder kommentarer til noen utvalgte tema, der ulike kapitler i utredningen ses i sammenheng. Del 2 inneholder kommentarer og innspill til utvalgets forslag.

Verdenskart. Illustrasjon.

Forslag om videreføring av midlertidige regler i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina

I tillegg til at midlertidige regler i plan- og bygningsloven ble vedtatt, som kunne være av betydning for barnehagebygg og boligformål, kom det tilpasninger i opplæringsloven, barnehageloven og i integreringsloven. Det er særlig disse tre sistnevnte lovene Utdanningsforbundet vil omtale her.

To par hender som holder blyanter over en notatblokk. Foto.

NOU 2022:11 Ditt personvern - vårt felles ansvar - Personvernkommisjonens rapport

Utdanningsforbundet støtter kommisjonens drøftinger av personvern som en grunnleggende samfunnsverdi. For lærerprofesjonen er personvern omtalt som en av fire grunnleggende verdier i Lærerprofesjonens etiske plattform.

Studenter i en forelesningssal. Foto.

Forslag om endringer i skikkethetsforskriften

Vi mener at alle lærerutdanninger bør defineres som tilsvarende utdanninger, og at uskikkethetsvurdering i én lærerutdanning bør få konsekvenser for muligheten til å søke opptak ved andre lærerutdanninger, inkludert barnehagelærerutdanningen.

Et klasserom uten elever. Foto.

Endringer i integreringsloven, integreringsforskriften og midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven ved covid 19

Vi har notert oss at hovedmotivasjonen for å foreslå endringene i integreringsloven er utfordringer med hensyn til forståelse og praktisering. I utgangspunktet er det en god ting. Vi er ikke tjent med at ulik forståelse fører til ulik praktisering.

Elever i barneskolen leker og synger i skolegården. Foto.

NOU 2022:9 En åpen og opplyst offentlig samtale

Vi vil innledningsvis gi noen generelle kommentarer, deretter vil vi gå inn på noen av kommisjonens anbefalinger der disse er særlig relevante for våre medlemmer, både som ansatte, tillitsvalgte og ledere.

Et lark fullt av tall. Illustrasjon.

NOU 2022:10 inntektssystem til kommunene

Vi mener at inntektssystemets klart viktigste oppgave er å utjevne de økonomiske forutsetningene mellom kommunene, slik at de kan gi likeverdig tjenestetilbud til sine innbyggere.

To barn som ser på hverandre. Foto.

Innspill til stortingsmelding om samisk språk, kultur og samfunnsliv

Norge har en internasjonal forpliktelse i å styrke de samiske språkene og sikre at hensynet til samer som urfolk blir ivaretatt. En videre utvikling og bevaring av de samiske språkene er avhengig av at samiske barn og unge kan tilegne seg og bruke språkene i barnehage og skole.

Studenter i en forelesningssal. Foto.

Forslag til evalueringstema og evalueringsspørsmål — NOKUTs evaluering av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5-10

Utdanningsforbundet er fornøyd med at NOKUT organiserer arbeidet slik at Utdanningsforbundet som representant for lærerprofesjonen og medlem i referansegruppen, kan bidra i ulike faser av evalueringen.

Studenter i en forelesningssal. Foto.

Grunnlag for ny universitets- og høyskolelov

Utdanningsforbundet støtter arbeidet med å forenkle og tydeliggjøre lovverket. Vi er glade for at alle partnere i sektoren er involvert i dette arbeidet.

…

Det beste utgangspunktet

Utdanningsforbundet organiserer rundt 190.000 lærere og ledere i barnehage, skole og resten av utdanningssystemet. Vi jobber for å gi lærere og alle som er i utdanning det beste utgangspunktet.

Bli medlem Logg inn
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00–15:00
Kontakt oss

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Se kart til Utdanningsforbundet

Nettsiden Stian Skaar (Nettredaktør)
Personvernerklæring

Følg oss Facebook, Bluesky, Instagram, LinkedIn og TikTok
Utdanningsforbundet
Dato: 26.06.2025 08:11
Server: 0D7

ClaimsPrincipal.Current Claims:

  • http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/name :
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Everyone
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Anonymous