Målrettet samfunnsoppdrag for å inkludere flere barn og unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv
Utdanningsforbundet mener at de store utfordringene Norge, og det globale samfunnet, står overfor, tilsier en langt sterkere satsing på utdanning.
Utdanningsforbundet mener at de store utfordringene Norge, og det globale samfunnet, står overfor, tilsier en langt sterkere satsing på utdanning.
Lærernes arbeidsmiljø henger tett sammen med hvordan barn og elever har det og blir ivaretatt. Vanlig drift av barnehager og skoler ble under pandemien sett på som svært viktig med hensyn til å holde samfunnet og næringslivet i gang.
Samlet sett er Utdanningsforbundet positive til at det har blitt gjort en grundig gjennomgang av dagens generalistkommunesystem. I våre innspill til utvalgets arbeid, har Utdanningsforbundet vært opptatt av at alternativer til generalistkommunesystemet ikke må svekke rettighetene til barn og elever eller utfordre likeverdigheten i tjenestetilbudet til innbyggerne.
Utdanningsforbundet støtter de overordnede intensjonene bak lovforslaget; å skape en trygg skolehverdag for elever og ansatte, og skape gode vilkår for å kunne håndtere krevende situasjoner.
Forskningsrådet er en viktig aktør for hele sektoren, både nasjonalt og internasjonalt. En viktig oppgave er å prioritere og målrette ressurser inn mot ulike satsningsområder som bygger på tematiske prioriteringer fra sektoren og nasjonale myndigheter.
Publisert 07.09.2023
Utdanningsforbundet mener Kvinnhelseutvalgets utredning i tillegg til å adressere helsesektoren spesielt, har relevans for hele samfunnet vårt og den gir åpenbart nødvendig kompetanse for den enkelte kvinne i møte med helsepersonell. Det er derfor svært viktig at regjeringen inkluderer funnene og kunnskapen i denne utredningen i arbeidet med ny strategi for kvinnehelse.
Publisert 30.06.2023
Vi støtter generelt arbeidet med å gjøre rammeplanene mer overordnet. Utdanningsforbundet mener forenklinger kan bidra til å tydeliggjøre felles elementer som alle lærerutdanninger skal inneholde og kompetansen alle nyutdannede lærere skal ha.
Det viktigaste for Utdanningsforbundet er tilstrekkeleg budsjettering for å kunne tilsetje fleire barnehagelærarar, det vil seie at ein større del av dei tilsette må vere barnehagelærarar. Det viktigaste er at innhaldet i barnehagen vert om mogleg enda betre enn i dag.
Utdanningsforbundet støtter direktoratets forslag om midlertidig godkjenning av utvidelse av godkjente barnehager som er i drift. Utdanningsforbundet vil også her understreke viktigheten av at den midlertidige karakteren av godkjenningen ikke må gå på bekostning av kvalitet på lokaler eller det pedagogiske tilbudet.
Utdanningsforbundet er glad for at KrF løfter spørsmålet om hva det første året i skolen skal være. Vi vil benytte denne høringen til å oppfordre flere til å være med i den debatten.
Utdanningsforbundet mener generelt at alle former for utdanning, inkludert folkehøgskoler, bør ha god kvalitet og være tilgjengelig for alle som ønsker seg et år på en folkehøgskole.
Utdanningsforbundet støtter utvalget i behovet for å forsterke politikken rundt arbeidsinnvandrere, som til nå har blitt ansett for å være en gruppe som kan klare seg selv; De har arbeid og kan i stor grad forsørge seg selv.
Hensikten med forskriftsendringen er å følge opp Stortingets budsjettvedtak om å utvide ordningen med 12 timer gratis SFO til også å gjelde for elever på 2. trinn fra skoleåret 2023- 2024.
Utdanningsforbundet mener det er positivt at regjeringen har som mål å sikre styrers tilstedeværelse i barnehagen.
Høringssvaret er delt i to hoveddeler. Del 1 inneholder kommentarer til noen utvalgte tema, der ulike kapitler i utredningen ses i sammenheng. Del 2 inneholder kommentarer og innspill til utvalgets forslag.
I tillegg til at midlertidige regler i plan- og bygningsloven ble vedtatt, som kunne være av betydning for barnehagebygg og boligformål, kom det tilpasninger i opplæringsloven, barnehageloven og i integreringsloven. Det er særlig disse tre sistnevnte lovene Utdanningsforbundet vil omtale her.
Utdanningsforbundet støtter kommisjonens drøftinger av personvern som en grunnleggende samfunnsverdi. For lærerprofesjonen er personvern omtalt som en av fire grunnleggende verdier i Lærerprofesjonens etiske plattform.
Vi mener at alle lærerutdanninger bør defineres som tilsvarende utdanninger, og at uskikkethetsvurdering i én lærerutdanning bør få konsekvenser for muligheten til å søke opptak ved andre lærerutdanninger, inkludert barnehagelærerutdanningen.
Vi har notert oss at hovedmotivasjonen for å foreslå endringene i integreringsloven er utfordringer med hensyn til forståelse og praktisering. I utgangspunktet er det en god ting. Vi er ikke tjent med at ulik forståelse fører til ulik praktisering.
Vi vil innledningsvis gi noen generelle kommentarer, deretter vil vi gå inn på noen av kommisjonens anbefalinger der disse er særlig relevante for våre medlemmer, både som ansatte, tillitsvalgte og ledere.
Vi mener at inntektssystemets klart viktigste oppgave er å utjevne de økonomiske forutsetningene mellom kommunene, slik at de kan gi likeverdig tjenestetilbud til sine innbyggere.
Norge har en internasjonal forpliktelse i å styrke de samiske språkene og sikre at hensynet til samer som urfolk blir ivaretatt. En videre utvikling og bevaring av de samiske språkene er avhengig av at samiske barn og unge kan tilegne seg og bruke språkene i barnehage og skole.
Utdanningsforbundet er fornøyd med at NOKUT organiserer arbeidet slik at Utdanningsforbundet som representant for lærerprofesjonen og medlem i referansegruppen, kan bidra i ulike faser av evalueringen.
Utdanningsforbundet støtter arbeidet med å forenkle og tydeliggjøre lovverket. Vi er glade for at alle partnere i sektoren er involvert i dette arbeidet.