Private skoler representerer et viktig og positivt mangfold
Utdanningsforbundet anerkjenner verdien av godkjente privatskoler. Vi mener at de representerer et viktig og positivt mangfold. Samtidig er vi opptatt av at utdanning primært skal være et offentlig ansvar.
Publisert 13.11.2024
Lærerutdannede lærere til alle elever
Alle barn og unge fortjener opplæring av lærere som er utdannet lærere.
Oppdatert 02.12.2024
Alle som trenger må sikres særskilt språkopplæring
Både norske myndigheter og lærerprofesjonen har et ansvar for å sikre at alle nyankomne på best mulig måte får utdanning og opplæring.
Språkkartlegging i barnehagen
Verktøy for kartlegging av barns språk kan være et nyttig pedagogisk hjelpemiddel, dersom det brukes der det er et reelt behov. Universell kartlegging av alle barns språk er dårlig bruk av tid og ressurser. Barnehagelærere bør prioritere arbeidet med å lage et godt språkmiljø i barnehagen.
Dette er god praksis for lekser
Utdanningsforbundet ønsker inga detaljstyring av leksene på den enkelte skule. Vi meiner den beste måten å oppnå god leksepraksis er særleg gjennom seks prinsipp.
Finansiering og styring av private barnehager
Utdanningsforbundet ønsker at alle offentlige penger bevilget til barnehager skal bli i barnehagene. Folkevalgte organer og profesjonen selv skal utvikle barnehagenes kvalitet og innhold.
Tiltak for å rekruttere og beholde barnehagelærere
Å rekruttere nye lærere til barnehagene og sørge for at de som jobber der blir værende krever målrettede tiltak, både nasjonalt og lokalt.
Nei til for store klasser
Et godt forhold mellom lærer og elev er grunnleggende for at elevene skal bli sett og kunne få et best mulig utbytte av skoletiden. Utdanningsforbundet mener det er opplagt at nære og gode bånd knyttes best når lærerdekningen er god.
Publisert 20.03.2019
Barnehagebarna trenger flere lærere
Barnas utdanning starter i barnehagen. Likevel mangler 4 av 10 ansatte i barnehagen lærerutdanning.
Oppdatert 26.11.2024
Mer tid til pedagogisk ledelse gir bedre barnehager
Ikke alle barnehager er gode nok. Kvalitetsforskjellene i norske barnehager må reduseres. Utdanningsforbundet mener at god pedagogisk ledelse er helt avgjørende for kvaliteten i barnehagen og at tid til pedagogisk ledelse må økes.