Spesialiserte roller og funksjoner i barnehage og skole
God utdanning krever lærere med ulike former for kompetanse, spesialisering, oppgaver og ansvar for å kunne møte mangfoldet i barne- og elevgruppa best mulig. Utdanningsforbundet er positive til at det innføres spesialiserte roller og funksjoner for lærernes kjerneoppgaver i skolen og barnehagen. Men for at dette skal fungere, må en rekke forutsetninger være på plass.
Private skoler representerer et viktig mangfold
Utdanningsforbundet anerkjenner verdien av godkjente privatskoler. Vi mener at de representerer et viktig og positivt mangfold. Samtidig er vi opptatt av at utdanning primært skal være et offentlig ansvar.
Publisert 13.11.2024
Lærerutdannede lærere til alle elever
Alle barn og unge fortjener opplæring av lærere som er utdannet lærere.
Oppdatert 02.12.2024
Alle som trenger må sikres særskilt språkopplæring
Både norske myndigheter og lærerprofesjonen har et ansvar for å sikre at alle nyankomne på best mulig måte får utdanning og opplæring.
Dette er god praksis for lekser
Utdanningsforbundet ønsker inga detaljstyring av leksene på den enkelte skule. Vi meiner den beste måten å oppnå god leksepraksis er særleg gjennom seks prinsipp.
Finansiering og styring av private barnehager
Utdanningsforbundet ønsker at alle offentlige penger bevilget til barnehager skal bli i barnehagene. Folkevalgte organer og profesjonen selv skal utvikle barnehagenes kvalitet og innhold.
Nei til for store klasser
Et godt forhold mellom lærer og elev er grunnleggende for at elevene skal bli sett og kunne få et best mulig utbytte av skoletiden. Utdanningsforbundet mener det er opplagt at nære og gode bånd knyttes best når lærerdekningen er god.
Publisert 20.03.2019
Rådgivarrolla i norske skular
Rådgiving og karriererettleiing må vere godt forankra i utdanningssektoren og bli utført av dei som har førstehandkjennskap til eleven.
Internasjonale undersøkingar er ikkje ein fasit
Norge deltek i mange ulike internasjonale undersøkingar som skal gje informasjon om styrker og utfordringar ved norsk skule. Utdanningsforbundet er spesielt opptatt av å sette lys på korleis disse undersøkingane blir brukte til å utforme nasjonal skulepolitikk. Kva kan undersøkingane eigentleg vise oss om norsk utdanning, og kva kan dei ikkje vise?
Oppdatert 17.12.2024
Vil styrke den internasjonale fagbevegelsen
Grunnpilaren i fagbevegelsen er solidaritet. Derfor ønsker Utdanningsforbundet å styrke både nasjonal og internasjonal fagbevegelse.