Lærerrommet: Evnerike elever; hvordan hjelpe og støtte dem
En til to elever i hver klasse har et særlig stort læringspotensial. De kalles gjerne høyt presterende eller uvanlig evnerike. Hvis de ikke blir forstått og får faglige utfordringer på sitt nivå, kan de lett ende opp som skolevegrere.
Innlandet
Nordstumoen - En unik skole
Storsteigen videregående skole, skolested Nordstumoen ligger i Stor-Elvdal kommune. Skolen foreslåes nedlagt, men mange nevner skolen som et viktig tilbud for elever med særskilte behov i sine høringsinnspill til Innlandet fylkeskommune.
Publisert 16.09.2024
NOU 2023:20 Tegnspråk for livet. Forslag til en helhetlig politikk for norsk tegnspråk
Utdanningsforbundet vil i høringssvaret konsentrere seg om utfordringene og ikke minst dilemmaene i utdanningssektoren.
Lærerrommet: Skolestress og helseplager
Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa?
Lærerrommet: Hva er en god IOP?
Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?
Nordland
PPT - krise over alt?
En rapport som Nordlandsforskning publiserte i november 2022, på bestilling fra Utdanningsforbundet, bekrefter langt på vei at det er krise i PPT. Ansatte i PPT er heller ikke overrasket over det rapporten avdekker.
Publisert 07.02.2023
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2022/23
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2022 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2022/23. Tallene i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2022.
Faktaark 2 / 2023
Lærerrommet: Hva er feil med PP-tjenesten?
PP-tjenesten har for lite ressurser og for lite bemanning. Får barn og elever som strever med læring hjelpen de trenger rundt i kommunene når den lovpålagte tjenesten er så presset?
Bemanning i og organisering av PP-tjenesten – en studie fra Nordlandsforskning
Har de ansatte innen støttesystemene tilstrekkelig med ressurser i sitt arbeid?
Faktaark 1 / 2023
Bemanning i PP-tjenesten: Tilstrekkelig for å oppfylle tjenestens mandat?
Har de ansatte i støttesystemene tilstrekkelig med ressurser til sitt arbeid slik at barn, unge og voksne i utdanning kan få den hjelpen de har behov for?
Rapport 2022