Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2024/25
Utdanningsdirektoratet publiserte 13. desember 2024 GSI-tallene for skoleåret 2024/25. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2024.
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler temaet spesialundervisning.
Utdanningsdirektoratet publiserte 13. desember 2024 GSI-tallene for skoleåret 2024/25. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2024.
En til to elever i hver klasse har et særlig stort læringspotensial. De kalles gjerne høyt presterende eller uvanlig evnerike. Hvis de ikke blir forstått og får faglige utfordringer på sitt nivå, kan de lett ende opp som skolevegrere.
Storsteigen videregående skole, skolested Nordstumoen ligger i Stor-Elvdal kommune. Skolen foreslåes nedlagt, men mange nevner skolen som et viktig tilbud for elever med særskilte behov i sine høringsinnspill til Innlandet fylkeskommune.
Publisert 16.09.2024
Utdanningsforbundet vil i høringssvaret konsentrere seg om utfordringene og ikke minst dilemmaene i utdanningssektoren.
Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa?
Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?
En rapport som Nordlandsforskning publiserte i november 2022, på bestilling fra Utdanningsforbundet, bekrefter langt på vei at det er krise i PPT. Ansatte i PPT er heller ikke overrasket over det rapporten avdekker.
Publisert 07.02.2023
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2022 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2022/23. Tallene i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2022.
PP-tjenesten har for lite ressurser og for lite bemanning. Får barn og elever som strever med læring hjelpen de trenger rundt i kommunene når den lovpålagte tjenesten er så presset?
Har de ansatte innen støttesystemene tilstrekkelig med ressurser i sitt arbeid?