Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport – utdanningen og lærerorganisasjonenes rolle
Fornorskingspolitikken som norske myndigheter har ført overfor samer, kvener og norskfinner, har hatt alvorlige konsekvenser for deres kultur, språk, identitet og levekår.
Faktaark 10 / 2024
Løfter de samiske språkene i organisasjonen
Utdanningsforbundet har oversatt sitt politiske dokument og forbundets vedtekter til nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk. Et viktig skritt i arbeidet med å styrke samiske språk og kultur i organisasjonen, mener leder Geir Røsvoll.
Publisert 21.10.2024
Dette sa Røsvoll om fornorskningen på EI-kongressen
Utdanningsforbundets leder beklaget på EI-kongressen den systematiske fornorsking norske lærere utsatte samene, kvenene og skogfinnene for.
Publisert 31.07.2024
Samiske temaer og perspektiver i skolen – fra læreplan til praksis
Frist: 20.11.2024
Dette kurset er for deg som ønsker økt kunnskap om hvordan arbeide med samisk kultur og tradisjoner i skolen. Målgruppe denne ettermiddagen er lærere i ungdomsskole og videregående skole.
Samiske temaer og perspektiver i skolen – fra læreplan til praksis
Frist: 12.11.2024
Dette er kurset for deg som ønsker økt kunnskap om hvordan arbeide med samisk kultur og tradisjoner i skolen. Målgruppe denne ettermiddagen er lærere i barneskolen.
Samisk innhold i alle barnehager – fra lovverk til praksis
Frist: 23.09.2024
Dette kurset er for deg som ønsker økt kunnskap om hvordan arbeide med samisk kultur og tradisjoner i barnehagen.
Rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen
I og med at skolen har vært en viktig arena for fornorskning, er den også en viktig arena for å rette opp fornorskningens arv. Som Norges største fagforening for lærere, vil Utdanningsforbundet jobbe for at skolen skal være en arena for revitalisering av språk, levesett og tradisjoner.
Utdanningsforbundet utlyser stipender til lærere som studerer samisk/kvensk
Utdanningsforbundet gir i år stipend til medlemmer som studerer de samiske språkene og kvensk. – Dette viser at Utdanningsforbundet tar vårt ansvar for å bøte på konsekvensene av fornorskningen, sier Utdanningsforbundets Linn-Therese Myhrvold.
Publisert 12.03.2024
Mangler kunnskap om det samiske
– Læreplanen krever at elevene får bred og detaljert kunnskap om blant annet samisk språk, historie og levemåte. Derfor trenger vi en nasjonal satsing for å få opp kunnskapsnivået om det samiske, sier Utdanningsforbundets Geir Røsvoll.
Publisert 06.02.2024
Nordland
- Vi må anerkjenne samiske lærere
Samiske lærere opplever at deres fag ofte faller bort til fordel for andre ting som skjer i skolen. – Det er ei utfordring å få det samiske faget akseptert og anerkjent, sier samisk lærer og lokallagsleder Karen Slettbakk.
Publisert 06.12.2023