Hvorfor være medlem
Sammen med oss er du en del av et fellesskap for lærere som har mål om en enda bedre barnehage, til barnas beste.
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler temaet privatisering og kommersialisering.
Sammen med oss er du en del av et fellesskap for lærere som har mål om en enda bedre barnehage, til barnas beste.
Den 14. november presenterte regjeringspartiene og fire opposisjonspartier en avtale om ny regulering og finansiering av private barnehager. Her besvarer vi noen spørsmål om hva avtalen vil bety for de private barnehagene og våre medlemmer som arbeider der.
I dag la regjeringspartiene og fire opposisjonspartier frem en avtale om ny regulering og finansiering av private barnehager. Utdanningsforbundet mener den inneholder noen forbedringer fra dagens system, men at endringene ikke er store nok til å løse de viktigste utfordringene.
Publisert 14.11.2024
Utdanningsforbundet anerkjenner verdien av godkjente privatskoler. Vi mener at de representerer et viktig og positivt mangfold. Samtidig er vi opptatt av at utdanning primært skal være et offentlig ansvar.
Publisert 13.11.2024
Utdanningsforbundets første nestleder Ann Mari Milo Lorentzen ble torsdag valgt inn i styret i Education International. Hun ble med det tidenes første styrerepresentant fra barnehagesektoren!
Publisert 02.08.2024
Utdanningsforbundet mener at dagens situasjon, der det reelt sett ikke finnes en tydelig definisjon av ideell velferdsaktør, gjør at den offentlige debatten rundt situasjonen til ideelle velferdsaktører svekkes da det er uklart, både hva som rent faktisk er en ideell aktør, og hvilke utfordringer ideelle aktører møter.
Utdanningsforbundet mener at tilskuddsmodellen og de varslede kompenserende tiltakene må utformes slik at alle kombinerte skoler, uavhengig av geografisk plassering, får et tilskudd som gir elevene et likeverdig tilbud med elever i offentlige skoler.
Utdanningsforbundet mener at utdanning skal være et offentlig ansvar, og offentlige midler til utdanning skal komme elevene til gode. Alle elever, uavhengig av skolens eierform, skal ha et utdanningstilbud av høy kvalitet.