Handlingsplan mot antisemittisme 2025–2030
Regjeringen lanserte nylig en ny handlingsplan mot antisemittisme. Planen legger stor vekt på kompetanseheving blant lærere og å fremme toleranse, likeverd og demokratisk deltakelse blant barn og unge.
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler likestilling.
Regjeringen lanserte nylig en ny handlingsplan mot antisemittisme. Planen legger stor vekt på kompetanseheving blant lærere og å fremme toleranse, likeverd og demokratisk deltakelse blant barn og unge.
Tirsdag ble en merkedag for Utdanningsforbundets 1. nestleder Ann Mari Milo Lorentzen: Hun ble nemlig valgt til leder av EIs kvinnekomite.
Publisert 20.11.2024
Det skal svært mye til før forskjellsbehandling på grunn av graviditet er lovlig.
Publisert 06.09.2024
Mange arbeidstakere opplever ulike former for belastninger av psykososial art i jobbsammenheng.
Publisert 13.05.2024
Mannsutvalet har lagt fram sin rapport. Mellom framlegga er å gjere fleksibel skulestart meir tilgjengeleg. – Viktigare å gjere endringar i innhaldet i 1. klasse, seier nestleiar i Utdanningsforbundet.
Publisert 24.04.2024
Arbeidstakere i relasjonelle yrker – som blant andre læreryrkene – er ofte utsatt for vold og trakassering. Relasjonelle yrker er i stor grad kvinneyrker. Vold, trusler og trakassering mot ansatte er ikke en privatsak, det er et arbeidsmiljøproblem.
Publisert 16.11.2023
Den 16. november markeres likelønnsdagen - Fra denne dagen jobber kvinner i prinsippet gratis ut året.
Publisert 16.11.2023
Vi har fortsatt langt igjen før vi har et likestilt samfunn, men det fins lyspunkter: I dag på nyhetene fikk vi høre at kvinner i Saudi-Arabia har fått større frihet. De får lov til å kjøre bil, og flere kvinner dekker ikke til ansikt eller hår. Men kampen er ikke over, heller ikke i Norge. For noen uker siden kom det frem i nyhetene at en av fem kvinner har opplevd seksualisert vold. En av fem, 20 % av alle kvinner i Norge! En av fem har opplevd at menn har tatt seg til rette og invadert kroppene deres.
Publisert 08.03.2023
I et globalt perspektiv er det like mange jenter som gutter som begynner på skolen. Men det er store regionale, nasjonale og lokale forskjeller i hvor mange barn og unge i skolepliktig alder som får retten til utdanning oppfylt.