Det spesielle ved lærerutdanning er helt vanlig
Fakultetsdirektør Egil Kristensen har vakt oppsikt med sitt innlegg «Legg ned lærerutdanningen!». I denne kronikken får han et grundig svar fra Geir Røsvoll om hvorfor det er en dårlig idé.
Publisert 20.12.2024
Anbefaler at lærerutdanningene får ro til å utvikle seg videre
NOKUTs evaluering av grunnskolelærerutdanningene anbefaler ikke å sette i gang med nye endringer og reformer, men la dem få tid og mulighet til å utvikle seg videre. – Det mener vi er klokt, sier Geir Røsvoll.
Publisert 17.12.2024
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2024 (midlertidige tall)
Dette faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2024. Faktaarket inneholder også tall for tildelte studieplasser og antallet uteksaminerte kandidater.
Faktaark 11 / 2024
SSB: Fleire underviser utan lærarutdanning
Kvar vår kjem SSB med ferske tal om lærarsituasjonen i Noreg. Ho har vore nokså stabil over tid, men førre skuleår var det ein auke i talet på dei utan fullført lærarutdanning som underviste.
Publisert 01.11.2024
Lorentzen: – Jeg er bekymret!
Utdanningsforbundets 1. nestleder Ann Mari Milo Lorentzen holdt tirsdag appell foran Stortinget som følge av kuttene i høyere utdanning. Beskjeden til forsknings- og høyere utdanningsminister var tydelig.
Publisert 22.10.2024
Innlandet
Markering av verdens lærerdag
Lørdag 5. oktober er verdens lærerdag. Utdanningsforbundet i samarbeid med Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk starter markeringen av dagen den 4. oktober med en utstilling og en panelsamtale for å synliggjøre lærere og lærerstudentenes stemmer.
Publisert 03.10.2024
Svar på høring på forslag til nasjonale retningslinjer for lektorutdanningen og PPU
Utdanningsforbundet mener retningslinjene har en viktig funksjon i å sikre kvalitet, gjøre avgrensninger og gi felles definisjoner i og om lærerutdanningene. I tillegg skal de bidra til å konkretisere innhold og organisering av den enkelte lærerutdanning for lærerutdanningsinstitusjonene, barnehage og skole, og andre som har behov denne informasjonen.
Endringer i studiekvalitets- og studietilsynsforskriften – Nye krav institusjonsakkreditering og kvalitetsarbeid
For Utdanningsforbundet er det viktig at institusjonene jevnlig får tilbakemelding på eget kvalitetsarbeid og kompetanse på å bære egne fullmakter. Vi er opptatt av at kvalitetsarbeid og prosesser rundt kvalitetsarbeidet er en av flere viktige prosesser for å sikre lærerutdanninger av høy kvalitet.
Profesjonsnære utdanninger over hele landet – stortingsmelding 19 (2023–2024)
Rekruttering til læreryrket og lærerutdanningene blir av regjeringen framhevet som en stor utfordring. For Utdanningsforbundet handler læreryrkets attraktivitet om blant annet lønn, arbeidsvilkår og godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet.
Faktaark 9 / 2024
Utdanningsforbundets innspill til stortingsmelding om sosial utjevning og sosial mobilitet
Utdanningsforbundet mener at lærerne og deres ledere blir møtt med urimelige krav om hva de skal kunne gjøre noe med når barnehagen og skolen forventes å utgjøre en motkultur til samfunnsproblemer som ikke er skapt av utdanningssystemet, samtidig som barnehagen og skolen langt på vei tillegges skylden for at disse problemene ikke blir løst.