Et stort tap for trepartssamarbeidet og arbeidslivet
Det ble idag klart at avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) ikke videreføres etter brudd i forhandlingene.
Publisert 04.12.2024
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler inkluderende arbeidsliv og IA-avtalen.
Det ble idag klart at avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) ikke videreføres etter brudd i forhandlingene.
Publisert 04.12.2024
– I ein situasjon der folk vert ein knapp ressurs må regjeringa gjere det dei kan for å gjere læraryrket meir attraktivt, seier leiar i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll.
Publisert 09.08.2024
Utdanningsforbundet mener at lærerne og deres ledere blir møtt med urimelige krav om hva de skal kunne gjøre noe med når barnehagen og skolen forventes å utgjøre en motkultur til samfunnsproblemer som ikke er skapt av utdanningssystemet, samtidig som barnehagen og skolen langt på vei tillegges skylden for at disse problemene ikke blir løst.
Før påske presenterte regjeringen sin integreringsmelding, med mål om å stake ut en effektiv integreringspolitikk. – Vi deler regjeringens utfordringsbilde, men tiltakene blir for passive, sier sentralstyremedlem Marianne Rygg.
Publisert 17.04.2024
De emosjonelle kravene som stilles til lærere i barnehager og skoler er så store at mange blir utslitte – men de ansatte mangler både støtte fra arbeidsgiver og et språk for å snakke om dette. – Alarmklokkene må ringe og det må settes inn tiltak, krever Hege Valås.
Publisert 05.12.2023
Har bransjeprogrammet hatt den effekten som i henhold til IA avtalens målsetninger, nemlig forebyggende arbeidsmiljøarbeid, redusert sykefravær med ti prosent og redusert frafall?
Publisert 16.05.2023
Utdanningsforbundet støtter utvalget i behovet for å forsterke politikken rundt arbeidsinnvandrere, som til nå har blitt ansett for å være en gruppe som kan klare seg selv; De har arbeid og kan i stor grad forsørge seg selv.
Etter en litt kranglet start (programmet startet opp nesten samtidig som koronaepidemien brøt ut), har bransjeprogrammet i barnehagene nå god fart i arbeidet med å utvikle verktøy og tips til barnehagene slik at de kan forebygge sykefravær og frafall og ha en målrettet innsats mot lange og/eller hyppige gjentagende sykefravær.
På dette nettkurset får du innsikt i hvordan skoler kan jobbe systematisk og skoleomfattende med folkehelse og livsmestring. Du vil også få gode verktøy for elevmedvirkning som fremmer god psykisk helse hos elevene.
Velferdsstatens yrker krever mye av arbeidstakeren, både fysisk og mentalt. Utdanningsforbundet forventer at det regjeringsoppnevnte Kvinnehelseutvalget tolker sitt mandat så bredt at kvinners betingelser i arbeidslivet også kommer med.