Innlandet
Årets viktigste leder
Anne Gundersen er styrer i Sand barnehage. Her leder hun 30 medarbeidere og 86 barn. – Det er veldig viktig for meg å se flokken min, se dem alle på ordentlig, sier hun. I september mottok hun prisen for årets viktigste leder, en pris hennes ansatte hadde nominert henne til.
Publisert 14.10.2024
Nordland
Alle fortjener lærerutdannede lærere
Et nytt skoleår har akkurat startet og med mange elever som er spente på hvilke lærere de vil møte dette skoleåret. Dessverre vil mange møte ukvalifiserte lærere.
Publisert 22.08.2023
Nordland
Barnehagelæreren er ingen superhelt
Barnehagelærerne har en av verdens viktigste jobber, men de er ikke overmennesker. Ingen kan være flere steder samtidig.
Publisert 14.03.2023
Voksenopplæring og integrering
Et overordnet mål i regjeringens integreringspolitikk er at flere nyankomne skal få formelle kvalifikasjoner og utdanning slik at de kan komme raskere i arbeid og integreres i det norske samfunnet.
Klasseledelse i det digitale klasserommet
Digitaliseringen av skolen endrer lærerrollen på flere måter, og det pekes ofte på forhold som:
Etikk og digital dømmekraft
Begrepet «digital dømmekraft» benyttes ofte om det å kunne ferdes på nett på en trygg og god måte.
Lærerutdanningenes arbeid med profesjonsutvikling
Lærerutdanningene har mange oppgaver. De skal blant annet utdanne studentene til å bli gode fremtidsrettede lærere, tilby etter- og videreutdanning, forske på relevante tema og bidra i videreutviklingen av profesjonen.
Hva er god spesialundervisning?
Som en oppfølging av rapporten fra ekspertgruppen om «inkluderende felleskap for barn og unge», har Utdanningsforbundet vedtatt 12 prinsipper for et helhetlig pedagogisk støttesystem. Prinsippene retter seg mot alle medlemsgrupper, og handler om å tenke helhetlig på kompetanse og ivaretakelse av alle barnehagebarn, elever og voksne i utdanningsløpet.
Uro i klasserommet
60 prosent av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet, viser ny forskning. Dreier det seg bare om prating i timen? Eller er det mer alvorlig?
Normalitetsbegrepet; Vanlige barn finnes de?
Barn med motstand eller angst, stille og viltre barn, barn med ulikt temperament og personlighet går i barnehagen eller på skolen? Er det nok plass til alle sammen? Eller leter man i dag i for stor grad etter diagnoser og avvik fra det normale om alt ikke går helt av seg selv?