Å tenke som en rektor – en studie av skoleledelse og profesjonsetikk
Rektorer står i en kompleks samfunnskontrakt, der autonomi og tillit krever høye faglige og etiske standarder. Mange opplever handlingsrommet sitt som trangt eller uavklart på grunn av høye og motstridende forventninger.
Faktaark 4 / 2025
Å tenke som en rektor. En studie av skoleledelse og profesjonsetikk
Det er velkjent at rektorer møter motstridende forventinger og må håndtere komplekse etiske dilemmaer i sitt arbeid. Men hvordan opplever de dette selv og hvilke strategier bruker de i møte med etiske utfordringer?
Rapport 2025
Forskningspolitikk for praksis og profesjon – internasjonalt og nasjonalt
Fagforeningsarbeid er på sitt beste når det blir understøttet av forskningsbasert kunnskap. I 2024 vedtok Education International, European Trade Union Committee for Education og Utdanningsforbundet hver sine forskningspolitiske dokumenter.
Faktaark 3 / 2025
Slik jobber vi for UH-sektoren
Her ser du våre viktigste saker på området høyere utdanning og forskning.
Utdanningsforbundets forskningspolitikk 2024–2027
Lærerprofesjonens kunnskapsgrunnlag har tilfang fra flere fagdisipliner og fra praktisk lærerarbeid. Det trengs en bevisst innsats for å knytte de ulike teoretiske og praktiske delene sammen til et hele som er relevant for den sammenhengen kunnskapen skal brukes i.
Innlandet
Når alt som gjenstår er superenkel svogerforskning
Nestleder Torill Beitdokken har skrevet om hybeltilværelse for ungdommer. Innlegget er sendt til avisene.
Publisert 22.10.2024
Skal forske på digitaliseringa i barnehagar og skular
Nyleg starta Udir eit forskingsprogram som skal gi betre og meir systematisk kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i heile utdanningsløpet. Utdanningsforbundet er med i programstyret.
Publisert 02.09.2024
Podkaster om lek: Hvordan får vi en mer lekende skolestart?
I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten, og hør også på to andre podkaster om lek.
Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte
De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?
Lærerrommet: Slik bruker du humor i barnehagen!
Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podkast Lærerrommet.