Utdanningsforbundets forskningspolitikk 2024–2027
Lærerprofesjonens kunnskapsgrunnlag har tilfang fra flere fagdisipliner og fra praktisk lærerarbeid. Det trengs en bevisst innsats for å knytte de ulike teoretiske og praktiske delene sammen til et hele som er relevant for den sammenhengen kunnskapen skal brukes i.
Innlandet
Når alt som gjenstår er superenkel svogerforskning
Nestleder Torill Beitdokken har skrevet om hybeltilværelse for ungdommer. Innlegget er sendt til avisene.
Publisert 22.10.2024
Skal forske på digitaliseringa i barnehagar og skular
Nyleg starta Udir eit forskingsprogram som skal gi betre og meir systematisk kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i heile utdanningsløpet. Utdanningsforbundet er med i programstyret.
Publisert 02.09.2024
Podkaster om lek: Hvordan får vi en mer lekende skolestart?
I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten, og hør også på to andre podkaster om lek.
Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte
De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?
Lærerrommet: Slik bruker du humor i barnehagen!
Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podkast Lærerrommet.
Innspill til arbeidet med melding til Stortinget om forskingssystemet
Utdanningsforbundet er positive til at det er igangsatt et arbeid med en ny stortingsmelding om forskningspolitikk. Sammen med Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023 -2032 kan en slik melding gi forutsigbare signaler til sektoren, men det understrekes at signalene må følges opp med forpliktende finansiering som følger av ambisjonene.
Lærerrommet: Hva skjuler seg bak de økte mobbetallene?
Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene?
Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen
Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse.
Bolognaprosessen – 25 år med modernisering av høyere utdanning i Europa
I 2024 er det 25 år siden Bolognaprosessen markerte starten på en reformering av høyere utdanning i Europa. Norge er aktivt med, og det norske systemet for kvalitetssikring av høyere utdanning bygger i all hovedsak på samarbeidet i Bolognaprosessen.
Faktaark 4 / 2024