Sikker kunnskap i en usikker verden –stortingsmelding 14 (2024–2025)
I en tid preget av usikkerhet og omfattende teknologiske endringer, har regjeringen lagt fram en stortingsmelding for å styrke det norske forskningssystemet.
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler forskning.
I en tid preget av usikkerhet og omfattende teknologiske endringer, har regjeringen lagt fram en stortingsmelding for å styrke det norske forskningssystemet.
Fredag kom den tredje stortingsmeldinga til regjeringa om forsking og høgare utdanning: – Fri og uavhengig forsking er viktigare enn nokon gong, seier Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet.
Publisert 25.03.2025
Utdanningsforbundet er positive til regjeringens nye strategi for utdanningsforskning – Gode lærerutdanninger bygges på langsiktig satsning på relevant forskning av høy kvalitet, sier Utdanningsforbundets Geir Røsvoll.
Publisert 05.03.2025
Utdanningsforbundet ønsker velkommen til forskningskafé i Lærernes hus der vi har invitert to forskere og to lærere til å snakke om digitaliseringens konsekvenser for arbeidet i klasserommet. Du kan også følge innledningene digitalt.
Rektorer står i en kompleks samfunnskontrakt, der autonomi og tillit krever høye faglige og etiske standarder. Mange opplever handlingsrommet sitt som trangt eller uavklart på grunn av høye og motstridende forventninger.
Det er velkjent at rektorer møter motstridende forventinger og må håndtere komplekse etiske dilemmaer i sitt arbeid. Men hvordan opplever de dette selv og hvilke strategier bruker de i møte med etiske utfordringer?
Fagforeningsarbeid er på sitt beste når det blir understøttet av forskningsbasert kunnskap. I 2024 vedtok Education International, European Trade Union Committee for Education og Utdanningsforbundet hver sine forskningspolitiske dokumenter.
Her ser du våre viktigste saker på området høyere utdanning og forskning.
Lærerprofesjonens kunnskapsgrunnlag har tilfang fra flere fagdisipliner og fra praktisk lærerarbeid. Det trengs en bevisst innsats for å knytte de ulike teoretiske og praktiske delene sammen til et hele som er relevant for den sammenhengen kunnskapen skal brukes i.
Nestleder Torill Beitdokken har skrevet om hybeltilværelse for ungdommer. Innlegget er sendt til avisene.
Publisert 22.10.2024