Mer digital undervisning, men store skiller blant elevene
Lærerne opplever at deres digitale kompetanse har fått et løft, og norske elever presterer over snittet internasjonalt i digitale ferdigheter, ifølge ny internasjonal undersøkelse. Samtidig skårer 4 av 10 elever lavt. – Vi har tatt store steg når det gjelder å ta i bruk teknologien, men må ta på alvor at en stor elevgruppe faller utenfor, sier Utdanningsforbundet-leder Geir Røsvoll.
Publisert 13.11.2024
– Skjermbruk skal ha et klart pedagogisk formål
– Lærerne må ha tillit til å gjøre sine faglige pedagogiske vurderinger uavhengig av om vi skal bruke bok eller skjerm. Vi er derfor glade for at Skjermbrukutvalget så tydelig støtter oss i dette, sier Geir Røsvoll.
Publisert 11.11.2024
Hvordan legge til rette for god bruk av KI i skolen?
På Skolelederkonferansen 2024 fikk over 360 skoleledere lære mer om hvordan de sammen med lærere og lokal skolemyndighet kan legge til rette for pedagogisk, inkluderende og trygg bruk av kunstig intelligens (KI).
Publisert 08.11.2024
Skal forske på digitaliseringa i barnehagar og skular
Nyleg starta Udir eit forskingsprogram som skal gi betre og meir systematisk kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i heile utdanningsløpet. Utdanningsforbundet er med i programstyret.
Publisert 02.09.2024
NOU 2024:1 Definisjon og registrering av ideelle velferdsaktører
Utdanningsforbundet mener at dagens situasjon, der det reelt sett ikke finnes en tydelig definisjon av ideell velferdsaktør, gjør at den offentlige debatten rundt situasjonen til ideelle velferdsaktører svekkes da det er uklart, både hva som rent faktisk er en ideell aktør, og hvilke utfordringer ideelle aktører møter.
Innspill til arbeidet med melding til Stortinget om forskingssystemet
Utdanningsforbundet er positive til at det er igangsatt et arbeid med en ny stortingsmelding om forskningspolitikk. Sammen med Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023 -2032 kan en slik melding gi forutsigbare signaler til sektoren, men det understrekes at signalene må følges opp med forpliktende finansiering som følger av ambisjonene.
Lærermangel, digitalisering og streikerett tema på internasjonalt kurs
Dette fikk deltagerne fra fylkeslagene vite mer om på årets internasjonale kurs. Engasjementet i salen tydet på at det er viktige tema både lokalt og globalt.
Hvordan møte kunstig intelligens som skoleleder?
– Vær kritisk nysgjerrig. Det vi må være aller mest oppmerksomme på er at KI kan utfordre våre demokratiske verdier, sier Øystein Nilsen, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet.
Publisert 19.02.2024
Slik skal vårens eksamener gjennomføres
Sist uke krevde Utdanningsforbundet en snarlig KI-avklaring foran vårens eksamener. I dag kom Utdanningsdirektoratet (Udir) med konkrete tiltak.
Publisert 14.02.2024
– Det haster med KI-avklaring
Eksamen nærmer seg med stormskritt. Hvordan blir den, nå som stadig flere elever har fått et aktivt forhold til generative tekstverktøy som ChatGPT?
Publisert 09.02.2024