- Startside
- Om Utdanningsforbundet
- Vedtekter, retningslinjer og rutiner
- Retningslinjer for å regulere arbeidet i Utdanningsforbundet
- Vedtak om delegasjon fra sentralstyret til sekretariatssjef
Vedtak om delegasjon fra sentralstyret til sekretariatssjef

Sentralstyret vedtok i møte 16. januar 2025 delegasjon av fullmakter fra sentralstyret til sekretariatssjef.
Vedtak om delegasjon fra sentralstyret til sekretariatssjef
Sentralstyret vedtok i møte 16. januar 2025 delegasjon av fullmakter fra sentralstyret til sekretariatssjef.
Sentralstyrets myndighet er definert slik i vedtektenes § 33.1:
- Sentralstyret er Utdanningsforbundets øverste utøvende myndighet og handler med
ansvar overfor representantskap og landsmøte.
I medhold av § 34 skal sentralstyret dessuten
- lede den politiske virksomheten i Utdanningsforbundet i landsmøteperioden.
- utarbeide årsbudsjett.
- disponere midler og fond innenfor rammen av vedtekter og vedtak i landsmøte og representantskap.
- utforme Utdanningsforbundets standpunkter i politiske spørsmål.
- legge fram årsregnskap for representantskapet. Regnskapet skal være revidert av statsautorisert revisor og forelagt kontrollkomiteen.
- innkalle til og forberede saker med innstilling til landsmøter og møter i representantskapet.
- behandle forslag og henvendelser fra organisasjonens underliggende ledd og rådgivende organer.
- tilsette personale i sekretariatene. Sentralstyret kan delegere tilsettingsmyndighet til leder av sentralt sekretariat.
- fastsette vedtektsfestede retningslinjer, bl.a. for arbeidet i utvalg, råd, fora og arbeidsgrupper, samt andre retningslinjer etter behov.
- oppnevne medlemmer til utvalg, råd og fora under sentralstyret.
- fastsette egne lønns- og kompensasjonsordninger innenfor rammer fastsatt av representantskapet.
Sekretariatssjefens oppgaver og fullmakter i henhold til vedtektenes § 18 er angitt slik:
- Sentralstyret ansetter leder av Utdanningsforbundets sentrale sekretariat, og delegerer de nødvendige fullmakter til denne.
- Sekretariatets leder har ansvar for saksforberedelse med innstilling for sentralstyret.
I medhold av § 18.1 delegeres sentralstyrets fullmakter slik det er angitt nedenfor.
Sentralstyret kan på hvilket som helst tidspunkt
- trekke tilbake den delegerte fullmakten,
- kreve å få seg forelagt saker som er delegert,
- instruere sekretariatssjefen når vedkommende opptrer på delegert fullmakt, og
- innenfor rammen av forsvarlig saksbehandling omgjøre beslutninger som er truffet av
sekretariatssjefen eller dennes underordnede på delegert fullmakt.
2.1 Økonomiske fullmakter (jf. § 34.3)
Sekretariatssjefen gis fullmakt til å disponere Utdanningsforbundets økonomiske midler innenfor de rammer som er trukket opp av sentralstyret ved behandlingen av drifts- og investeringsbudsjettet. Sekretariatssjef gis fullmakt til å foreta omdisponeringer mellom de avdelingsvise avdelings- og seksjonsfordelte budsjettene.
Sekretariatssjefen gis fullmakt til å inngå kontrakter i saker som gjelder sekretariatets drift og investering i driftsmidler, innenfor de budsjettrammer som gjelder.
Sekretariatssjefen gis fullmakt til å fatte beslutninger i saker som gjelder personalmessige forhold, herunder tilsettinger. Sekretariatssjefen har fullmakt til å godkjenne lønnsforhandlinger for ansatte innenfor rammer fastlagt av sentralstyret eller av arbeidsutvalget på delegert fullmakt.
Sekretariatssjefen gis generell anvisningsrett slik det framkommer i felles fullmaktsreglement.
Sekretariatssjefens fullmakter vedrørende Utdanningsforbundets finansforvaltning framkommer av felles fullmaktsreglement.
2.2 Fullmakter til å treffe politiske beslutninger og å uttale seg på vegne av Utdanningsforbundet (jf. § 34.4)
Sekretariatssjefen gis fullmakt til å opptre på vegne av Utdanningsforbundet i enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning og som gjelder organisasjonen som helhet eller mer enn ett fylkeslag.
Eksempel på hva slags saker dette kan gjelde er:
- Høringsuttalelser
- Deltakelse på møter
- Deltakelse i utvalg, arbeidsgrupper etc.
- Uttalelser til media
Det forutsettes at det så langt det er hensiktsmessig, sett hen til sakens omfang, avklares med leder/politisk ledelse hvilke saker som omfattes av dette delegasjonsvedtaket, og hvilke saker som forutsettes behandlet politisk. Ved tvil skal spørsmålet om hvor saken skal behandles avgjøres av arbeidsutvalget.
Beslutninger i politiske saker treffes som en hovedregel av representantskapet og sentralstyret, ev. av arbeidsutvalget på delegert fullmakt. Sekretariatssjef gis fullmakt til å treffe beslutninger i saker som haster og der det ikke er mulighet til å behandle saken politiske. I slike saker skal leder/politisk ledelse være konsultert før beslutningen fattes.
Oppnevning av tillitsvalgte gjøres vanligvis av sentralstyret, ev. av arbeidsutvalget på delegert fullmakt. Dersom det likevel vurderes som hensiktsmessig at dette gjøres av sekretariatssjef, skal leder/politisk ledelse være konsultert.
Uttalelser til media skal kun gis i saker som angår sekretariatets drift eller omhandler faktiske forhold. Uttalelser i saker av politisk og/eller organisatorisk karakter gis av leder/politisk ledelse eller den denne bemyndiger.
2.3 Fullmakter til å behandle henvendelser fra organisasjonen for øvrig (jf. § 34.7)
Sekretariatssjefen gis fullmakt til å avgjøre saker om medlemmers lønns- og arbeidsvilkår m.m. (jf. retningslinjer for saksbehandlingsregler og klagerett). Sekretariatssjefen gis fullmakt til å avgjøre saker som gjelder medlemmers juridiske spørsmål (jf. generelle retningslinjer for håndtering av konfliktfylte personalsaker, retningslinjer ved behandling av rettslige problemstillinger relatert til arbeidsforholdet, og vilkår for rettshjelpsdekning).
Sekretariatssjefen gis fullmakt til å saksbehandle alle andre henvendelser i tråd med de nevnte retningslinjene, herunder å fatte vedtak i alle enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning.
2.4 Personalmessige fullmakter (jf. § 34.8 og generell myndighet i § 33.1)
Sekretariatssjefen gis fullmakt til å opprette og nedlegge stillinger innenfor rammen av vedtatt budsjett.
Sekretariatssjefen gis fullmakt til å foreta ansettelse, oppsigelse og avskjed for alle stillinger der dette i vedtektene ikke eksplisitt er lagt til sentralstyret (sekretariatssjef, redaktør av medlemsbladet), og bestemme instruks/stillingsbeskrivelse for disse.
Sekretariatssjefen delegeres det øvrige arbeidsgiveransvaret (faglig og personalmessig ledelse) for alle ansatte i UDFs sekretariater – herunder å bestemme lønns- og arbeidsvilkår og avgjøre arbeidsgiverrelaterte saker – innenfor de rammer som er trukket opp i avtaleverket og de overordnede føringer som sentralstyret har gitt.
2.5 Saksforberedelse for politiske organer (jf. § 18.2 og generell myndighet i § 33.1)
Sekretariatssjefen innstiller til vedtak i alle saker som legges fram for sentralstyret og for sentralstyrets arbeidsutvalg. I saker som ikke blir saksforberedt av sekretariatssjefen eller den hen bemyndiger (jf. § 18.2 siste del), skal sekretariatssjefen likevel innstille når sentralstyret behandler saken.
Sekretariatssjefen saksforbereder og innstiller overfor sentralstyret i alle saker som sentralstyret legger fram for representantskapet og landsmøtet (jf. § 36.6).
2.6 Øvrige driftsfullmakter (jf. generell myndighet i § 33.1)
Sekretariatssjefen gis fullmakt til å fatte de avgjørelser som er nødvendig for den daglige driften innenfor de rammer som er trukket opp i overordnede planer og budsjett.
Sekretariatssjefen gis fullmakt til å forvalte vedtekter, regelverk og retningslinjer, i den grad dette gjelder enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning. Fullmakten gjelder også spørsmål om medlemsrettigheter (jf. retningslinjer for saksbehandlingsregler og klagerett).
Sekretariatssjefen har ansvar for iverksetting av sentralstyrets vedtak.
Fullmakter som er delegert fra sentralstyret til sekretariatssjefen, kan videredelegeres til assisterende sekretariatssjefer. Fullmakter kan også videredelegeres til avdelings-/seksjonsledere i sentralt sekretariat, innenfor den enkeltes ansvarsområde. Personalmessige fullmakter, jf. pkt. 2.4, kan videredelegeres til personalledere ved fylkeskontorene, ev. via leder for personallederkollegiet.
Følgende unntak gjelder:
- Vedtak om å innvilge juridisk bistand ved rettslig prøving.
- Økonomiske fullmakter som går ut over seksjonsfordelt budsjett for inneværende eller kommende år.
- Høringsuttalelser overfor departementer og direktorater, som ikke har vært til forutgående politisk behandling.
- Personalreglement og personalordninger – dog slik at praktisering av disse kan videre-delegeres til avdelings-/seksjonsledere og til personalledere på fylkeskontorene.
- Inndragning og oppretting av stillinger (dog ikke delegasjonssperre på vurdering av vakanse ved midlertidig ledighet).
- Godkjenning av lønnsforhandlinger etter hovedtariffavtalens pkt. 2.2.
- Ved vedtak om videredelegasjon kan sekretariatssjefen sette sperre for ytterligere delegasjon.
Sekretariatssjefen kan på hvilket som helst tidspunkt
- trekke tilbake den delegerte fullmakten,
- kreve å få seg forelagt saker som er delegert,
- instruere underordnet som opptrer på delegert fullmakt, og
- innenfor rammen av forsvarlig saksbehandling omgjøre beslutninger som er truffet på delegert fullmakt.