Vår internasjonale engasjement starter allerede i klasserommet der den enkelte lærer kan være med på å gjøre en forskjell på den globale arenaen, gjennom å påvirke og bevisstgjøre elevene i spørsmål om miljø, egen helse, likestilling og demokrati.
Haldis Holst, visegeneralsekretær i Education International (EI) og tidligere nestleder i Utdanningsforbundet er en som ser klare sammenhenger mellom det internasjonale perspektivet og hverdagen til lærere og tillitsvalgte her hjemme i Norge.
Det beste bidraget enkeltlærere kan gi til den globale debatten er å være gode lærere og fortelle om det til samfunnet.
Haldis Holst, visegeneralsekretær i Education International
- Tross ulikheter med henblikk på kultur, religion og sosio-økonomiske forhold er det en felles kjerne i fortellinger fra ulike deler av verden, understreker Holst. Skolen får ofte oppgaven med å ordne opp, det være seg å forebygge terror eller lære elevene hvordan de skal være miljøbevisste.
- Det beste tipset til den enkelte lærer er å bruke profesjonsstemmen. Delta i samfunnsdebatten, skap tillit og gjør det dere er gode på - å være lærere, understreker Holst.
Vi kan alle være aktivister på en liten eller en stor måte, men alt teller!
Hun fremhever spesielt to saker som har gjort sterkt inntrykk på henne i år: De unge menneskene som tok ledelse etter skoleskytingene i USA, selv om de fikk enormt med hets og motstand i sosiale medier, og en fagforeningsaktivist fra Bahrain som sloss for menneskerettighetene selv etter å ha mistet jobben, har blitt fengslet og torturert. I det siste har hun engasjert seg for fengslede barns rett til utdanning.
Haldis Holst har noen dilemmaer og utfordringer hun håper lærere i Norge tar til seg og reflekterer over: Alternative sannheter og hvem som eier fakta, om evidens og politisering av utdanning.
- Hvem er eliten, og hvem er folk flest?, spør Holst. Hun understreker at det er grasrota som er Utdanningsforbundet, og at Utdanningsforbundet aldri må gå i den grøfta at organisasjonen blir en elite og ikke blir medlemmene sine.